Gå til innhold

Har mannen min rett?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gift, men jeg og mannen har hele tiden hatt separat økonomi.

Dvs. vi deler på fellesutgifter, og betaler egne utgifter selv. Det har fungert veldig bra fram til nå.

 

For nå har jeg fått en større pengegave. Ved gaven fikk jeg et ønske fra giver om å ikke bruke det på regninger, men kjøpe meg noe fint. Jeg bruker aldri penger på meg selv. Alt av min lønn har gått til regninger, utgifter til barn osv.

Så jeg ble kjempeglad da jeg endelig kunne kjøpe meg en bil eller at meg en venninnetur til utlandet. Gaven var på flere titalls tusen. Før har jeg ikke hatt råd til vintersko eller mascara, men nå kunne jeg endelig bruke litt på meg selv.

 

Men nå har mannen min "tatt" pengene å brukt dem på å betale gjeld - forårsaket av han. Han hadde en gammel kredittgjeld og så sin mulighet. Tok pengene og er veldig fornøyd med å bli kvitt deler av gjelden.

 

Jeg er så lei meg. Dette var gave til meg - ikke til han.

Men min mann mener at vi har felles utgifter som bør betales før jeg reiser på ferie. Jeg forsår jo på en måte det jeg også. Men jeg er så skuffet. Hvorfor unner ikke min mann meg dette? Hvorfor tok han alle pengene...jeg kunne da fått halvparten.

 

Det at han ikke ser problemet er det som gjør meg mest trist. Uansett hvordan jeg legger det frem vil han ikke støtte meg her. Er jeg egoistisk?

Jeg vil jo bare ha gaven jeg fikk. Og jeg ønsker at mannen sier ja til å tilbakebetale pengene jeg fikk.

 

Min mann sier at jeg vil tjene på at han ikke lenger trenger å betale på gjelden sin - og at pengene vil komme inn i husholdningen igjen. Nå kan han bruke mer av lønnen sin på familien. Men jeg er ikke så sikker.

 

Hvem har rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde aldri godtatt det!!

Det var dine penger, og var ekstra uten om det som dere har til livets opphold. Det var skikkelig frekt, og enig med deg at han burde unne deg de pengene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg var egoistisk ja. Han kunne da ha snakket med deg, og det høres ut som om du hadde godtatt foreks 50% til gjeld og 50% til deg rett i lommen.

 

Dette er/var dine penger. Ja, det er kjekt å betale gjeld.

Men å ta pengene til en annen person uten godkjennelse fra personen for å betale sine egne utgifter... ekke det å stjele a..?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei fy faen for en slem ting å gjøre!

 

Dette var penger DU fikk i gave, og penger du skulle bestemme hvordan de skulle brukes og ikke betale ned HANS gjeld!

Jeg hadde blitt så eitrende sinna hadde min mann gjort noe sånnt at jeg hadde vært på nippet til å gå til advokat og kreve at han betalte meg tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pengene var en gave til DEG, og kom til og med med føringer fra giver. Jeg synes mannen din rett og slett har stjålet eller underslått gaven din. Det har han ikke rett til. Om han ikke klarer å se dette, så får du underslå noe av tilsvarende verdi som er hans, true med å selge det, så kanskje han skjønner det. Jeg hadde blitt fly forbanna om mannen min hadde prøvd seg på noe sånt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Da skal jeg ikke godta dette - og kreve det tilbakebetalt.

Og jo, dette er jo å stjele.

 

H.I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, jeg kan på en måte forstå mannen din.

I et godt, ideelt forhold, har han rett. Hos oss funker det iallefall slik at den enes økonomiske situasjon, være seg gjeld, inntekt, gevinster eller annet, påvirker den andres.

Men det er jo fordi vi deler på alt, og ingen av oss "tusker til seg" mer enn den andre. Trenger jeg noe, og ikke har penger der og da, betaler mannen min det, og omvendt. Alt er våre penger.

 

Så jeg hadde ikke hatt noe problem med å bruke slike gavepenger til å nedbetale min manns evt gjeld, nettopp fordi jeg VET at jeg ville fått noe igjen for det.

 

Men er det slik at din mann "utnytter" deg på noen måte, ikke deler slik han skal og dere ellers har en litt urettferdig økonomisk situasjon, mener jeg det blir feil. Da fortjener han det jo ikke.

Har man separat økonomi, har man separat økonomi, og din mann har ikke på noen måte rett til å ta noe ifra deg uten ditt samtykke!

 

Hvordan har han fått tak i disse pengene i det hele tatt? Har han tatt dem fra din konto uten ditt samtykke, er det direkte tyveri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette syns jeg var helt feil ja. Jeg havnet i litt samme situasjon nå forrige uke. Riktignok var mitt beløp BETYDELIG mindre enn ditt, men dette var bursdagsgaver, øremerket til meg selv. Disse pengene gikk til mat og andre må-ha ting mens vi ventet på lønn. Kjærkomne penger, men brukt på feil ting. Min mann sier han skal betale meg de tilbake når han får lønn, for jeg SKAL kjøpe noe til meg selv.

 

Synd at mannen din gjorde slik, dette vil nok henge mellom dere i lang tid fremover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig overtramp spør du meg. Hva om gaven ikke hadde vært penger men 40.000 tamponger, skulle han brukt de og?

 

Dette var DINE penger. SOm DU skal bruke.

 

Får man en uventet tusenlapp når man er blakk går det jo i felleskassa. Men har HAN gjeld som han har tatt opp, skal han IKKE bruke dine pengegaver på å kjøpe seg fri. Dustemann. Han skal, bør og MÅ betale tilbake, med renter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk enig med alle de andre her.

Siden dere tydeligvis ikke har delt økonomi i utgangspunktet kan han ikke bruke dine penger på den måten.

 

Om dere hadde felles konto og delte alt likt i utgangspunktet ville jeg kanskje vurdert å la en slik pott gå til å dekke opp hans gjeld.

Men siden dere ikke har det så er dette DINE penger.

 

Lurer på en ting jeg; du sier du ikke har hatt råd til å kjøpe mascara en gang... har han nok igjen etter regninger til å unne seg litt ekstra i hverdagen?

Om han har det så kanskje du skal påpeke dette også når du snakker med ham?

Det er fryktelig urettferdig at han skal ha mer lommeenger enn deg og i tillegg STJELE de ekstrapengene du fikk.

 

Stå på og forlang pengene dine tilbake!

Jeg lurer også på hvordan han har fått fatt i dem forresten...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble så provosert av dette at jeg nesten ikke klarte å svare... For en drittmann! Jeg hadde flydd i flint om min mann hadde gjort det der! Jeg hadde ikke gitt mannen min noe særlig om han spurte om dem, men at han i tillegg tar dem fra deg! Går det an... Krev dem tilbakebetalt. Han får betale deg som han ville betalt på den gjelda han brukte pengene på, og så får du spare dem til noe stort du har lyst på, eller bruke litt nå og da på vintersko og mascara og slikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du virker altfor beskjeden. I stedet for å lage en overskrift som heter "Har mannen min rett?" burde du lage en overskrift med "Mannen min stjeler!"

 

Hvis dere har separat økonomi, så har dere separat økonomi.

 

Det er vel ikke sånn at dere har separat økonomi når din mann synes det passer ift hans utfgifter, men så har dere ikke separat økonomi når han ser at du får penger?

 

Hva synes giver av pengegaven om dette? Synes giver det er ok når h*n ønsket at du skulle få noe fint, og så forsvinner pengene til din manns pengerot? Hadde jeg vært giver hadde jeg krevd å få pengene tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gave er en gave til den som får den.

 

Hva om du hadde fått en bil da? Skulle han solgt den med full rett? Nei... Blir det samme med penger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette syns jeg ble helt feil!!!! Dette var en gave til DEG, og hvorfor i svarte he%te skulle han ta pengene å bruke på seg og sin gjeld?? Nei, vet du hva, det var toppen av frekkhet, hadde aldri funnet meg i det! Og spesielt siden dere har separat økonomi. Jeg hadde krevd at han tilbakebetaler!

 

klart det kan komme familien til gode at han nå ikke har så mye gjeld, men det er da ikke ditt ansvar å betale ned gjelda hans? Tenk om han skulle gå fra deg nå, og nettopp brukt hele gaven din på seg selv (ikke det at jeg mener han kommer til å gjøre det, men bare tenk om..).

Syns mannen din tok en VELDIG egoistisk avgjørelse her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, Oj, det der var verkeleg ikkje greit!!!

Eg hadde vorte kjempeskuffa og sint, men det der ville berre ikkje mannen min gjort! Gåva var til deg, og gjevaren kom med ynskje om korleis du skulle bruke den til og med.

Sånn reint økonomisk sett har jo mannen din rett i at det er best å betale ned forbrukslån for å minke vidare utgifter, men moralsk har han trakka langt over grensa ved å berre ta det som var til deg. Synes og det er eit overtramp overfor den som har gjeve deg gåva med den tanken at du endeleg skulle få unne deg noko til deg sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter at giver har gitt dette som særeie til deg, og at din mann ikke kan røre pengene uansett økonomitype dere har:

 

Særeie kan oppstå ved at en arvelater eller en som gir en gave til en ektefelle bestemmer at gaven eller arven skal være særeie. Skal arv være særeie, må det bestemmes av arvelateren i testament. Et eksempel er at foreldrene til en ektefelle i testament bestemmer at barnets arv etter dem skal være vedkommendes særeie. Se ekteskapsloven § 48. Hvis den ene ektefellen gir den andre ektefellen en gave som skal være vedkommendes særeie, må ektepakt benyttes, jfr ekteskapsloven § 50.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vet du hva her har han virkelig steppet over mange grenser .

Har man separert økonomi så har man.

Han har ikke noe med å ta dine penger når dere har separert økonomi, selv med felles økonomi skal hva de brukes til faktisk diskuteres. Og hos dere skal det være du som bestemmer da dere ikke har felles.

Så jeg ville sett det slik at han stjal dine penger/din gave.

Når han i tilegg har brukt den på gjeld som han har ansakffet og ikke dere sammen er det enda værre.

Kjenner jeg blir kjempesint på mannen din for en egoist.

 

Tjener mannen din mer penger en deg?

Ofte ser jeg at når man har delt økonomi så ser jeg ofte at det blir slik at mor betaler sin halvdel samt allt til barna og gjerne masse av matpenger også og har sjelden noe igjen til seg selv.

Mens far betaler sin del og deretter bruker resten på seg selv. Ofte tjener han også mer en deg.

Siden du tviler på at det blir mer penger til familien selv om han har betalt denne gjelden så regner jeg med at dere også har det slik.

Selvfølgelig vil han ikke betale deg tilbake for det gagner jo ikke han.

 

Nei ærlig talt jeg hadde sagt at enten betaler du meg pengene tilbake elelr så anser jeg at du har stjålet dem, og kommer til å informere mennesker rundt meg om det samme. Dette er et fryktelig stort tillitsbrudd i forholdet og fryktelig egoistisk av han.

 

Jeg kan se hans side av saken at det er lurt å bruke penger til gjeld, men har man separert økonomi så har man det, man kan ikke plutselig bestemme over den andres penger fordi det passer en best.

 

At han hadde tatt en diskusjon med deg om å bruke pengene på gjeld og du kunne funnet ut hva du syntes er best er greit men å bare ta dine penger....................

Det er overhode ikke greit.

Jeg ville nok for framtiden sett til at jeg hadde en konto han ikke hadde mulighet til å røre penger fra, så lenge dere ikke bestemmer dere for å snu om til felles økonomi da.Slik at dere slipper slike problemstillinger i framtiden.

 

jeg og min exmann hadde felles økonomi og vi valgte alltid å bruke uventede penger på gjeld. Enten det var jeg eller han som fikk pengene. men vi hadde alltid en diskusjon på dette og i det store og hele var det den som fikk gaven som hadde mest å si på hvordan det ble brukt.

Heldigvis sto vi begge på samme side i slike spørsmål da.

 

Om han ikke har mulighet til å betale tilbake så ville jeg forlangt at han fikk betale en større % del av felles regninger i en lang periode og vært fryktelig nøye med at hva som en ble kjøpt til barna skal han betale 50% av.

Slik t du har mulig het til å kjøpe de tingene du trenger til deg selv som nye vinterstøvler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles tyveri!

Hadde han kommet til deg og spurt om dere kunne dekke gjeld men å ta eg til rette på den måten er ufattelig frekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har dere separat økonomi, så er det dine penger!

 

Og hvordan har han så fått tak i dem?

 

Vi har tildels separat økonomi, men er ikke så nøye på det og det fungerer greit for oss. vi har mer enn nok til vår livsførsel.

 

Vi gjør det slik: Har en felles konto til regninger som er så stor at den alltid går i pluss.

Mat handler den som har mulighet til det og det passer best for den dagen. Jeg tar noen av hans regninger (hvis jeg f.eks. kjøper noe for ham). Han gjør det samme for meg.

 

Vi aner ikke hvem som er i + og - og det er greit for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...