Gå til innhold

Mannen min og jeg har såå lyst på nr.2


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Men når passer egentlig det, da? Hvor lang tid bør det være mellom søsken ?

 

Vi har en liten en på 8 månder. Kanskje det er lurt å bare konsentrere seg om han en stund før vi prøver igjen? Nå skal det sies at vi begge er unge, så vi har god tid på oss sånn sett. Mange spørsmål her. Håper noen kan dele sine erfaringer. Fler som er "babysyk" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva som passer er vel veldig indivudelt etter hva folk synes er en bra aldersdiferanse for dem. VI har 2 år og 3 måneder mellom våre, og synes det er flott! Ville heller hatt dem tettere enn lenger fra hverandre enn de er. De sier jo at man for kroppens skyld bør vente minimum ett år før man blir gravid på nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere har lyst på en til nå,så sett i gang :)

 

Noen synes det er best at barna er tette,og noen vil ha litt aldersforskjell.Dere må nesten velge selv hva dere vil :)

 

Vi har 3 år mellom våre,og synes det er perfekt.Ikke så tett,men tett nok til at de har glede av hverandre :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i hvertfall ikke hatt noe særlig over 2 år mellom. Har 23 mnd, 2 år og 9 mnd og 2 år og 2 mnd mellom hver av mine fire barn, og synes ca 2 år var veldig greit, nesten 3 år ble for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Problemet er vel kanskje at det er vanskelig for oss å vite på forhånd hva som passer best . Vi er jo ikke roboter, så det er klart vi blir slitne av våkennetter osv. - samtidig så har vi lyst til å få to tette for da blir denne perioden med lite søvn osv. i ett om dere skjønner. Det må jo være veldig slitsomt å få nr. 2 når nr. 1 endelig har begynt å sove hele natta?

 

Vi tenker også på at vi ønsker at våre barn skal leke seg godt sammen. Noen som vet når man bør få nr. 2 mtp. søskensjalusi?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på søskensjalusi har jeg hørt at fire år er perfekt, men det er jo uaktuelt for dere, hehe.

 

Vi har nesten tre år mellom og synes det har vært veldig fint. Litt sjalusi har det vært, men ikke verre enn at det ikke har vært noe problem å snakke om egentlig. Litt krangling om leker kommer også etterhvert, men gjør ikke alle søsken det?

 

Dette må dere nesten føle på selv. Kommer sikkert mye an på hvordan første er, er det et krevende barn, eller har dere godt med overskudd? Husk også at alderen ett-to år kan oppleves som litt mer slitsom for noen, som har hatt en "lettvint" babytid. Dere har ennå ikke kommet til tiden h*n starter å gå, dere må passe på alt, mer trass i legging, og trassalderen generelt. Men, dette kan jo også gå veldig fint, men jeg ville nok ventet noen måneder til før dere evt. starter prøving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 2 år og 3 mnd mellom mine. Kunne jeg valgt igjen hadde jeg valgt å ha under 2 år mellom eller nærmere 3 år. Helst rett under 2 år.

 

Da har de masse glede av hverandre også som ganske små.

Er dere klar og ønsker en til, så er det vel bare å kjøre på. Man vet aldri om det passer eller hvordan det går, for man vet aldri hva slags barn man får.

Vi ønsket 3 barn, etter storesøster var vi helt klar. Hun var så utrolig enkel og grei, og slet oss ikke ut. Så kom lillebror med atopisk eksem, allergier, astma, øreverk, våkennetter, leger, spesialister, sykehus osv. Så det ble lagt på hylla det med nr.3 hehe =)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre år mellom guttene våres. Yngste er nå 9 uker, å eldste ble 3 i september. Det er INGEN søskensjalusi her i gården, å storebror forguder lillebroren sin av hele sitt hjerte. Vi syns 3 år er perfekt mellom altså:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke alder spiller inn her, men delvis personlighet, og delvis hvor godt man forbereder barnet før nytt søsken kommer. Småsøsken kan forresten også bli sjalu. Vesla på 14 mnd liker f.eks ikke at jeg har 3 åringen på fanget ;-) Ellers så vet jeg om familier med både 7 og 8 år mellom barna som har opplevd skikkelig sjalusi, og andre med 1,5-2-3 år som ikke har opplevd noe osv, felles er vel mer at barnet gjerne vil ha mamma (og pappa) i fred, mens de som har lite sjalusi har barn som ikke er så opptatt av dette. Tror jeg i hvertfall.

 

Vi har hatt minimalt med sjalusi blandt våres barn, og null sjalusi første 7-8 mnd'ene i nye babyenes liv. Først når minste begynte å røre litt på seg kom det en og annen sjelden episode.

 

Med å forberede barnet mener jeg å venne barnet til at mamma ikke alltid har tid hele tiden i god tid før babyen kommer. La pappaen overta det meste av ansvar, gjøre barnet vant til å sitte ved siden av seg i armkroken i stede for på fanget, si "vent litt" i stede for å komme ilende umiddelbart (så lenge det ikke er noe man må løpe til så klart) osv. I det store og hele vennet barnet til et liv slik det kommer til å bli når babyen kommer og mamma må sitte en del i ro med en liten nyfødt en og ikke har plass på fanget alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det e 19 mnd mellom våres og helt perfekt ;) Ingen søskensjalusi og storebror på snart 2 år e så go mot lillepia ;) Ho elske han og han elske ho,helt utrolig og se samspillet dm har allerede :) Vil trur dm får myye glede av hverandre ;)

 

Kjør på om dåkker vil!! :) Man vet jo heller ikke når spira sitte,kan jo faktisk gå opptil 1 år før dn sitte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det 13 mnd mellom. Perfekt for oss, og ungene har mye glede av hverandre. Sjalusien kom ikke før minste var ca 10-11 mnd. De klangler mye for tiden, men har det også kjempegøy sammen! Har virkelig enorm glede av hverandre.

 

Noen syntes vi var gale som planla to så tette barn, men for oss var det riktig. Tenker nå på en 3.mann, og minsten er bare litt over året så kanksje vi er litt gale allikevel hehe:-) Men venter nok littegrann med neste!

 

Hvis begge har lyst på en til og det passer inn i livet deres nå, så er det jo ingen grunn til å vente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...