Gå til innhold

Hva må jeg huske på?! Første julefeiring hjemme....


Verbena

Anbefalte innlegg

Pga de få fri dagene og det at all min familie bor 100mil unna oss så har vi bestemt oss for å feire jul hjemme i år. Dette blir også den første jula som samboeren min og guttene feirer sammen, siden de var med pappan sin i fjor. Og nå sitter jeg her å lurer på hva jeg MÅ huske på, er jo helt grønn på dette jo.

 

Dette har jeg kontroll på:

- alle julegaver som skal til min familie skal være kjøpt, pakket inn og sendt i posten innen 1.desember. (sender alle til mamma også deler hun ut, heldigvis)

- adventskalendere

- vi har planlagt hva slags pynt vi skal ha. Må jo ha alt til treet. Men vi har heldigvis en god del annen pynt.

- julekaker er jeg heldigvis rå på.(Takk mamma for at det har vært en del av ansvaret mitt de siste årene!!) Skal også ha bakedag med 2venninner og deres barn i desember.

 

Men så kommer resten.... Og hva er det?!

Mat på julaften? Jeg og ungene er vant til pinnekjøtt, samboeren min er vant til ribbe, medisterkaker osv. Så vi må kanskje lage litt av alt..

Hva mer må jeg huske på?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest amandine

Mat og kos! Pinnekjøtt til alle , og et spill som du og mannen kan plukke frem når ungene har lagt seg. En kveld med noe godt i glasset og en runde med TP, for eksempel;) ÅÅÅ skulle ønske vi skulle være hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spill er i boks! TP i flere versjoner. Og en del andre også!

 

Og nyttårsaften planenen er også klare. Da får vi overnattingsbesøk av ei venninne og hennes 2barn. Kose oss med god mat. Ungene skal få styre i kjelleren. Ut å se på raketter. Også unger i seng og om vi voksne orker det enda mere skravling og kos på oss.

Og selvfølgelig stor 1.nyttårsdagsfrokost til hele gjengen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye godt pålegg til frokost hele romjula og spesielt 1.juledag. Hos oss inkluderer det sylte, lefse, egg, rundtstykker, laksepate osv osv osv. Jeg er vant til at middag 1.dag er rester fra middagen julaften og frokosten, men hvis dere vil ha det litt mer "ordentlig" da, så må du huske å kjøpe middag til da og 2.dag også. Jeg liker å ha noen som er godt, men som ikke tar for lang tid å lage, for i jula skal man kose seg og ikke bare stå på kjøkkenet å lage mat.

 

Store mengder godteri er også viktig:-) Både til julaften, men også litt til å ha de neste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er deres første jul i sammen så lag egne trdisjoner:-D Det er jo en av fordelene med hjemmejul:-)

 

Alle har sokk på senga som de får gave og godteri i på julaften morgen.

 

Julemiddagen er ribbe. Det starter med at vi på lille julaften koker surkål på gørrgamlemåten.Den koker i ca 15 timer og da lukter det jul for meg:-D

Julaften morgen koker jeg risgrøt som vi spiser litt av,så blir restene kjølt ned og senere "omskolert" til riskrem.

Så,ca en halvtime før gjestene er ventet drar jeg en klut over gulvene slik at det lukter godt av grønnsåpe:-D

 

Og så har vi "godtebord" på kvelden. Det ble i sin tid oppfunnet av min morfar. Man tar da ett bord,feks spisesutebordet, og fyller det med kaker,marsipan og annet godteri. Her kan alle velge det de MÅ ha i jula. Godtebordet blir ikke ryddet før januar. Eller,kakene blir seff satt bort når vi ikke har gjester da.

 

 

ÅÅÅ,gleder meg til jul:-DDD

Lykke til med å skape deres egne tradisjoner,det er halve kosen:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Signerer på mye godt pålegg hele jula (selv om man skal på jobb igjen 3.juledag;)) Gode og ikke så arbeidskrevende middager de andre dagene enn julaften kan være kveite og marinert kalkunbryst.

Høres veldig koselig ut - lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å sjekke når nrk sender "tre nøtter til askepott" og legg inn en velfortjent pause for mor med tilhørende julegodter akkurat da :-)

 

Huske å handle inn til de neste helligdagene også! Kanskje invitere noen venner i samme situasjon på julelunsj?

 

Du og mannen får sette dere ned og få ned på papiret hva som er jul for hver enkelt av dere (husk alle sansene, det skal både se ut/føles som jul, smake jul og lukte jul!) for så å plukke det beste fra begge og kanskje putte inn noe nytt dere kunne tenke dere å prøve.

 

Her blir det julaften hos foreldre i år, men vi trenger ikke reise langt, så romjulen er vår der vi lager våre egene tradisjoner. Her har en strandtur på 1. juledag blitt et fast innslag (elsker jærstrendene!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der lista var ingen dum ide altså! Det må jeg få mannen til å skrive sin versjon av. Min kan jeg jo =P

 

Veldig kjekt med litt input om hvordan andre gjør d!

Jeg er glad i å lage mat, men det blir nok ikke gourmet kokk av meg med det første. Så vi satser nok på god og enkel mat de fleste dagene. Hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som alle liker til middag. En rett! Det det skal bli, lager den som får bestemme!

 

Lurt å la ungene åpne en presang på morgnen, som det er litt aktivitet i - ev ha det som siste kalendergave.....

 

Kos dere og ta det med ro!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...