Gå til innhold

sliter med å få det hjemmekoselig i huset mitt! :-(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har akkurat flyttet inn i nytt hus. Det er hvite gipsvegger overalt, og store vindusflater.. Gasspeis m.v.

 

Jeg synes det er pent og fint og alt det der, men når jeg går rundt i huset synes jeg det er litt "kaldt"... Hvordan kan jeg få det til å virke koselig da? Jeg titter og titter i interiørblader, men hvis jeg kjøper noe og tar det med hjem så mister tingen liksom gløden sin idet den kommer innenfor dørstokken her. Den nye tingen blir bare en ting, og blir satt ved siden av/oppå/under flere andre ting... Skjønner dere hva jeg mener? Det blir aldri noe varmt og koselig. Det ser nesten ikke ut som noen bor og lever her!

 

Er det noen som har gode tips til hvordan i all verden jeg kan skape et litt mer levende hjem interiørmessig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

med med noen nye gardiner, eller bilder?

Eller mal en vegg i en annen farge? Få det litt mer "ditt" og personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp noen store urner eller vaser og fyll me fine grener fra naturen. Det er mange fine grener ute nå, jeg liker de best uten blader. du kan binde de opp, så de blir som et møbel på en måte. Kjøp planter, og lys. Koselige puter til sofaen. Bilder på veggene? Noen tepper på gulvene? Stabler med bøker kan også gjøre det litt koselig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt motsatt problem jeg... Vi har begge en masse ting med stor affeksjonsverdi... gamle ting vi har arvet etter besteforeldre og sånn....

Litt smårot, ting som ikke helt går i samme stil, litt blanding av gammelt og nytt, et koslig tppe på gulvet under kjøkkenbordet, familiebilder på veggen, ting barna har laget som henger på kjøleskap, i kjøkken og stuevindu og i det hele tatt noen tegn på at det bor noen der og hvem de er gjør det hjemmekoslig for meg i allefall :)

 

Rom som ikke har noe preg av folkene som er der blir veldig fort kalde.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levende lys gjør det alltid litt mer hjemmekoselig! Samme med blomster. Kjøp både potteplanter, og friske buketter til helgen f.eks.

 

Ellers er høsten den store tiden for puter og pledd, tepper på gulvet gjør også et rom veldig godt. Det skaper et samlingspunkt og luner godt :)

 

Om du føler det er litt kaldt, tenk varme, gylne farge. Heller beige enn grå f.eks.

 

Kan du lage noe selv? Med en gang man lager noe selv får man et personlig forhold til det, og vil føles mer som ditt...

Hva med å kjøpe et stort lerret og male med favorittfargene dine. Finn 2-3 farger som matcher hverandre og bruk en aksentfarge som skiller seg ut, og som du bare skal bruke litt av... F.eks med en bakgrunn av hvitt, rosa og lilla og bruke gull som aksent!

 

Hva med å strikke et putetrekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du bør innrede i lune farger ? Liker du brun ? Jordfarger ? Prøv med mørkebrune gardiner, og kanskje "pelsputer" eller gullputer. Finn deg noen t-lysholdere med varme farger, og tenn lys :-) Lykter er også koselig. Sett planter eller annen pynt i de store vinduene. En lyskrone hjelper ofte. Store malerier kan du finne billig på finn.no. Personlig syns jeg brun og gull går veldig bra overens, sammen med møbler i mørkt tre. Men smaken er som baken.. Du må nesten bare prøve deg frem til du finner din stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å gå på loppemarked eller bruktbutikk og se om du kan finne noe som virkelig har sjel, som du kanskje kan fikse opp og gjøre litt ditt?

 

Har dine foreldre noe som de kan avse, noe du er glad i og kunne tenkt deg å ha hjemme? Som det ble sagt over her: ting med affeksjonsverdi gjør mye!

 

Heng frem den fineste kjolen din, eller et fint plagg barnet ditt hadde på seg som baby (om du har), eller enda bedre ditt babytøy!

 

Gå ut og ta bilder, fremkall og heng opp. Ta bilder av steder og folk du er glad i og lag en bildemonasje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange tips for hvordan man kan gjøre et hjem mer lunt og "hjemmekoselig", men en av de absolutt viktigste faktorene er LYS. Både naturlig lys og lampelys. Det naturlige lyset kan du i mindre grad kontrollere, annet enn ved å slippe det inn/stenge det ute vha persienner/gardiner/lameller. Lampelys derimot, er i mange hjem en svært undervudert stemningsfaktor. Bare prøv!! Lån evt med deg lamper hjem, dersom du ikke helt vet hvor du mangler lys, hvor dette lyset bør komme fra (nedenfra og opp eller ovenfra og ned eller annet?) og hvor sterkt lyset bør være (kan løses lett med dimmer).

 

Ellers er det nesten utrolig hva bilder og (grønne) planter kan gjøre for å forandre et inntrykk..

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta tiden til hjelp. Alle nyinnflyttede hjem ser kalde ut, for å få ditt preg på leiligheten krever leiligheten at du har bodd der en stund. Dersom hjemmet er preget av at det meste er kjøpt i samme tidsperiode er det vanskelig å få det til å føles som et hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips over her - og har også ett: Kle et lerret i et fint stoff eller evt. en flott tapet og stift det fast på baksiden. De store lerretene gjør deg best, og du kan evt. ha flere sammen. Når du blir lei kan du bare bytte stoff/tapet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få ting opp på veggene som er deres smak, bilder ungene har laget osv. Ting i vinduet.

 

Veggene er det som gjør huset vårt hjemmekoselig, kunst som ungene og andre familiemedlemmer har laget, bilder og annen kunst vi liker. Vi har igrunn veldig mye forskjellig på veggene, og alt er personlig for oss. Ikke bare ett bilde fra ikea vi syns var fint og passet inntil møblene. Alt står ikke i stil til hverandre, men det er vel det som gjør det hjemmekoselig her.

 

Vi hadde besøk i sommer og de syns det var så koselig å komme her, for det var så hjemmekoselig. Og hun siktet til melonene vi hadde sådd i vinduet. Jeg syns det var helt kaos i vinduet, og kan ikke påstå at melon planeter er fine. Men det er oss. nå har vi tomater i vinduet, en plante som aldri vil dø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt rundt på blogger? Det liker jeg.

 

http://norskeinteriorblogger.blogspot.com/ - her finner du masse.

 

www.lifeofsunny.blogg.no - her er min hvis du vil se=)

 

Det er så mye man kan gjøre med hjemmet sitt. Og det er jo viktig å finne en stil du liker. Hvilke farger liker du? Tenkt på hva du vil ha av farger i hjemmet. For ex brun toner, hvitt og lilla? Prøv å få en gjennomført stil med dette i tepper, pledd, lys osv. At det passer sammen.

 

Jeg vet hvordan det er. Jeg styrer veldig med å få et hjem jeg liker, men det er alltid noe jeg vil gjøre om.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gardiner er det elementet som gjør mest med et rom mener jeg. Ved å bytte gardiner kan en endre hele stemningen i rommet. Tunge og kraftige gardiner i høst/vinter halvåret gjør rommet lunt. Vår og sommer vil lette og tynne gardiner slippe inn masse lys og gjøre rommet luftigere.

 

Jeg bruker mest jordfarger, beige,nyanser av brunt, svart, hvitt og nyasner av grått. Jeg bruker MASSE levende lys, grønne planter og mange innslag fra naturen, som f.eks kongler, saueskinn, drivved osv.

 

Mine tips; få inn gardiner, store grønne planter, bilder på veggene, levende lys, tekstiler (puter/tepper/pledd), bruk varme farger og hent gjerne inn elementer fra naturen.

 

Dette er det som skal til for at jeg syns det er hjemmekoselig. Du må finne din stil og få det hjemmekoselig på din måte:)

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan f.eks. tapetsere en av veggene i en litt knæsj farge, og så la fargen gå igjen i gardiner, sofaputer etc.

 

Og masse levende lys selvfølgelig!

 

Du kan ikke legge ut bilder da av huset/rommet du vil gjøre mer hjemmekoselig? Da tipper jeg du kan få masse konkrete tips! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan f.eks. tapetsere en av veggene i en litt knæsj farge, og så la fargen gå igjen i gardiner, sofaputer etc.

 

Og masse levende lys selvfølgelig!

 

Du kan ikke legge ut bilder da av huset/rommet du vil gjøre mer hjemmekoselig? Da tipper jeg du kan få masse konkrete tips! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...