Gå til innhold

Gruer meg til julehysteriet.....og julen.....:(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi eier ikke penger ekstra.....nesten helt blakke til enhver tid. Ikke får vi noe særlig ekstra i desember heller. Har 5 unger og en haug med søskenbarn som skal ha gaver

 

Uff jeg aner ikke hvordan vi skal få det til:(:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man sier fra at man ikke har råd til gaver til andre enn kjernefamilien. Kjøp ei plate sjokolade eller noe til evt nevøer/nieser.

 

Angt maten så finens det ikke billigere mate nn julemat..Ribbe for 19,90 pr/kg. Poteter for få kroner kiloen, en pose saus man sper kraften fra ribben med til 15 kroner. Kjøpr brus til ungene og drikk vann selv,- så merker ikke ungene noe. Jeg skulle fått til mat for en 3-4 tradisjonelle julemiddager for under 100-lappen pr middag. Nok til en familie på to voksen og x-antall barn...Avhengig av alder på barna..

 

Men har dere plutselig blitt "fattige" da, siden dere har 5 barn.......Jo flere barn jo MER penger trenger man, jo eldre de blir, jo mer koster de..

 

Begynn jula senest i august, så sprer man kostnader på 5 lønnsutbetalinger, eller 4, så bruker man desemberlønna til bare kjernefamilien..

 

Jula er hva man gjør det til, og man må selv lage sine tradisjoner, etter lyst, evne og økonomi.....Og gruer man seg til jula, har man tydeligvis lagt opp tradisjonene feil i forhold til hva man EGENTLIG ønsker ut av den. Bryr man seg om hva ANDRE mener om jula og hvordan den bør feile, så bør man kjøe seg ryggrad først og fremst....

 

Og ja, jeg har selv måtte knepet inn i perioder..Fått gaver fra folk jeg ikke har kjøpt til, invitert meg selv på middag for å spare litt DEN dagen osv...Må man, så må man....Er man ærlig om sin situasjon, go man VET det er bare for en kortere peridoe (mens man studerer, f.es, eller man har mistet jobben og er mellom to jobber osv ) så er et IGNEN av mien VENNER som reagere på at jeg er lik "gjerrig"::Om de hadde gjort det hadde de ikke vært venenr iallefall... Om derealltid har vært og fattige og ikke evner og se en løsning på o gkomme dere "venpå" igjen, så skjønner jeg ting kan være verre, men de aller fleste har vel mål og håp om å komme seg ut av et slikt uføre igjen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tips....nei vi har ikke alltid vært fattige....dette er kortvarig forbigående, men likevel jeg snakker om INGEN penger ekstra, heller mindre i desember. Ikke har i hatt mulighet de siste mnd å kjøpe julegaver heller. Selv en 200 lapp er mye penger for oss for tida.

 

3 av barna er tenåringer og vel så det, så de blir prioritert foran de små.

Kalender får jeg prøve å finne på noe til de små da,og små gaver blir det til de i år.

Ja vurderer å reise hjem til mamma og pappa og feire der så slipper vi unna med mye.....om de vil ha gjengen på besøk(er et stykke,4 timer i bil)

Er jo en muliget det.....som jeg ikke har tenkt på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...