Gå til innhold

Samboer eller jeg som ikke skjønner bæret her?! (ang famlie og julefeiring)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I år var alle bedt til oss. Det ble tatt som en selvfølge av alle siden vi har flyttet inn i stort hus. Men så har det seg slik at jeg kjenner at jeg har svelget over for mye. Har termin 11 januar, og føler at det ble litt for mange (min nærmeste familie, 7 stk + 2 barn, og mannens nærmeste familie 5 stk) Det ble totalt 17 personer. Så i dag bestemte jeg meg for å ringe mamma å høre om det var greit vi avlyste julen her, og at vi kunne se om vi kunne samles enten 1. juledag eller finne på noe slik at alle kunne feire jul sammen. Hun skulle tenke på hva vi kunne gjøre.

 

Mannen min dro til svigermor for å si i fra, og fikk vite at 2 stk har avlyst. De skulle på julecruise isteden. Så da ble det bare svigermor, sviger-mormor, om du vil, og onkelen til mannen min. Men de syntes det var greit at vi avlyste for det hadde blitt for mange mennesker for meg. Snilt tenkt. Og veldig sant.

 

MEN, for 3 timer siden, ringte mamma og sa at min farmor ville ha hele familien til mannen og vår familie hos henne. Det syntes jeg var kjempestas! Og ringte til min svigermor og spurte. Dette ville ikke hun, og syntes fremdeles det ble for mye greier. Jeg sa ok, og da spurte hun om ikke vi kunne være hjemme så hun kunne komme bort til oss med sviger-mormor etter maten?!!??!!! Jeg sa at jeg ikke visste enda, pga invitasjonen til farmor, og svigermor gav seg ikke. Lurte på om ikke vi kunne komme DIT isteden da, men guttungen (hun forguder han) Sa fremdeles at jeg måtte snakke med mannen.

 

Nå, etter 2 timer med diskusjon, har det kommet frem endel ting. Mannen mener at det alltid er rot med vår familie, og at vi må ta hensyn til min svigermor, siden svigerfar er ute på nordsjøen i jula. For meg blir alt litt feil, for hun har jo nå sjansen til å bli med til min farmor, og vi kan samle alle de som i utgangspunktet skulle vært her, hos min farmor, og alle kan ha det gøy og fint.

 

Hva syntes dere? Er det jeg som er for kravstor? Hva skal jeg si eller gjøre for å få mannen til å forstå at det ikke er normalt å stille seg på bakbeina, slik svigermor gjør nå, for så å sette meg (oss) i en vanskelig situasjon???!! Hadde det ikke vært for guttungen, hadde det ikke vært noe problem, men hjemme hos oss, er det jo flere barn. Hos svigermor blir det jo bare svigermor, mormor og onkelen.......

 

Kanskje jeg som er kravstor, men mener at man ikke kan forlange hva vi skal gjøre, når man takker nei til å være sammen, alle sammen.

 

Kom forsåvidt ut at min svigermor ikke syntes noe om min familie (min familie er en normal familie med mange baller i lufta og jeg har to relativt unge brødre som fremdeles bor hjemme, mens svigerfamilien har stort flott hus, økonomien er mye bedre enn de fleste sin, og de tror de er verdens mest perfekte mennesker) så nå vil jeg jo i utgangspunktet ikke være med svigermor i julen i det heletatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg forstod innlegget ditt riktig (litt mye detaljer sent på kvelden*s*), så var det jo en kjempe flott invitasjon fra din side av familien. Og da skjønner jeg ikke hvorfor svigermoren din begynner å foreslå helt andre ting.

Jeg ville sagt ja takk til å reise til din farmor, og fortalt til svigermor at dit skal dere og at hun er hjertelig velkommen. Da har hun jo valget om hun ønsker å være sammen med dere eller ei. Hvis hun synes det blir for slitsomt, så kan hun jo alltids komme etter maten eller treffe dere 1. juledag.

Strålende farmor du har som inviterer alle:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok prøvd å si at det var hun (din farmor) som inviterte først og siden det er barn der så blir det ekstra stas for deres barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var et flott tilbud fra farmoren din. På denne måten ville alle fortsatt kunne være sammen =) Syns det er synd at svigermor nå lager problemer som ikke hadde trengt å være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott hus og bil har helt enkelt ingen betydning, det som betyr noe er hvordan du behandler andre mennesker. Så svigerfamilien din hadde ikke fått noen stjerne i boka mi iallefall.

 

Vet du hva om saken hadde vært motsatt og din familie takket nei til invitasjon fra svigerfamilien på den måten......hva hadde du gjort da?

Mest sansynlig dratt til svigerfamilien.

 

Men nå er saken motsatt og svigerfamilien takker nei. Svigermor er også egoistisk og tenker overhodet ikke på at barnebarnet kanskje vil feire med andre barn. Nei, det er svigerfamilien som ødelegger for felleskapet så dit må du ikke føl deg presset til å dra.

 

Dra til din familie så får svigermor skifte mening om hun vil det. Ellers så er det en temmelig dårlig måte av svigermor å avslå en hyggelig invitasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jenter. Det var akkurat det jeg tenkte. Litt uforskammet å takke nei for invitasjon for så å be oss på middag?!

 

Menmen...Jeg får bare se hva som skjer fremover....

 

Takk for svar jenter.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...