Gå til innhold

Hvorfor er det slik at en gutt som liker rosa...


Mamma til to tette

Anbefalte innlegg

blir sett på som noe litt feil og selv voksne fniser litt for seg selv over en gutt som liker å danse, ha på seg smykker og har favorittfarge rosa (samtidig som han elsker biler, spiderman, å brøle og løpe rundt som bare smågutter kan), mens jenter som ikke liker rosa og som er en småtøffing som liker "gutteting" bare er noe positivt og flott?

 

Nå generaliserer jeg fælt men et lite hjertesukk. Gutten min på 4 år elsker å se på prinsesser, liker pastellfarger og å pynte seg samtidig som han også elsker typiske "gutteting". Barnehage, familie og venner spør om vi ikke skal begynne å nekte ham å "leve dette ut" (deres ord) og jeg synes det er vanskelig å nekte ham noe som gir ham såpass mye glede. Han synes genuint at rosa er den fineste fargen og vil gjerne kle seg ut som prinsesse hvis han får valget. Lillesøster finnes ikke "dollete" og går som regel rundt i praktiske klær (hun irritererer seg over kjoler og skjørt som er i veien), river av seg klemmer og hårbånd så snart hun får sjansen (går derfor konstant rundt med hår litt på halv åtte:-), er tøff, liker å utfordre seg selv fysisk med en god del knall og fall og like etter er hun på an igjen. Hun står gjerne opp mot eldre gutter hvis hun føler hun har en god sak (hvis f.eks noen prøver å ta fra henne en leke) og er mer interessert i Kaptein Sabeltann enn Askepott. Men hun får ingen negative reaksjoner på dette fra omverden, alle synes det bare er bra når en jente er litt "tøff".

 

De har to foreldre som deltar like mye, både med oppdragelse, henting/levering, lek og omsorg og har et hjem hvor likestilling står sterkt. Så de burde ha gode rollemodeller av begge kjønn. Så hvorfor det er slik har jeg ikke gode svar på men merker jeg blir litt såret på min sønns vegne at folk (familie, venner, t.o.m barnehagepersonalet) fniser og ler og sier ting som "Ja ja så lenge han ikke vil kle seg ut som dame når han blir voksen da ha ha"

 

Det eneste som virkelig bekymrer meg er at større barn i barnehagen skal begynne å mobbe ham.

 

Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget men et hjertesukk fra litt oppgitt mor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La gutten holde på med det han liker best sier jeg bare! Skjønner ikke hvorfor dere får slike kommentarer i det hele tatt.... Tror ikke noen hadde reagert hvis en jente hadde hatt blå eller grønn som favorittfarge.

 

Ser forresten i bhg hos oss at de eldste guttene også gjerne tar på seg såkalte "jentekostymer" når de skal kle seg ut. Og har foreløpig til gode å høre noen kommentarer på det, for å kle seg ut er kult det:) Så tror nok de ansatte i bhg hadde reagert hvis noen hadde mobbet han der for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde barnehagen spurt meg om når jeg evt. skulle ha nektet ungen min å leve ut at han liker rosa ting, dukker og dans hadde jeg sporenstreks tatt ungen ut av barnehagen!! Grrrr!!

 

Du kan jo si til de som spør at det iallefall ikke er noen jenter som om 20 år kommer til å beklage seg over at DIN sønn ikke stiller opp på hjemmebane med unger og hus!! Fordi det er forbausende mange damer her inne som klager over mannfolka dems, og jeg vedder masse på at mødrene dems har sydd puter under armene dems og latt de bli noen slabbedasker av noen supermenn som synes det er kult å råne i bil til de er 35!!! (høhø..)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og her inne er det så mange mødre som nekter guttungen sin rosa gummistøvler fordi de kommer jo til nå bli mobba! Ja,ja..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt er også veldig glad i rosa, og elsker å kle seg ut som tante Sofie i barnehagen:-) De syns bare det er koselig, og har heldigvis ikke kommentert det noe negativt. Kan ikke fatte og begripe hvorfor det skal være verre at en gutt liker "jenteting" enn at en jente liker "gutteting".

 

Og dessuten - så var rosa i utgangspunktet en guttefarge mens blå var en jentefarge! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt elsker hello kitty! Vi var på h&m forrige uke og han skulle få velge hva han ville..... Hehe, ikke overraskende så faller valget på en lilla hello kitty hårbørste! Mjau mjau sier han, hihi

Han liker ogsá å sminke meg og ordne hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må si at det gjør godt å lese om andre små gutter som liker fine farger:-). Jeg vil bare at sønnen min skal få være seg selv, han er en utrolig kvikk godgutt som er flink til se andre og bry seg om dem. Han sjarmerer damer i senk med å gi dem fine komplimenter på antrekk og gir meg gode tips mens han sitter på sengen og peker på hva han mener jeg bør ha på meg til jobben. Han har alltid vært opptatt av dans, musikk og teater og vi tar ham med på masse kulturelle arrangementer, fortsetter han slik ser jeg absolutt for meg at dette kan bli en hobby for ham og vil gjerne melde ham på turn, dans eller lignende når han blir 1 år eldre. Han elsker f.eks å etterligne dans han ser på TV og lager allerede nye tekster på gamle sanger. Alt dette synes jeg er så positive og gode sider at jeg ikke vil nekte ham gleden. Men en barnehageansatt sa faktisk sitatet over men hun er ikke spesielt smart for å si det rett ut. Veldig snill, men tror ikke hun tenker over alt hun sier.

 

Som mor til både jente og gutt ser jeg hvordan mottakelsen på søte jenter i kjole f.eks i et besøk blir kontra mottakelsen på en gutt så noe av dette kan faktisk også ha startet i en form for sjalusi, Han var veldig sjalu de første årene på lillesøster og hun blir selvsagt mottatt som en kongelig prinsesse hver gang hun beveger seg inn i et rom med søt kjole på. Til tider har han sagt "Jeg vil heller være jente jeg, gutter får jo ikke lov til å pynte seg!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...