Gå til innhold

Ikke ligge på ryggen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg fikk beskjed om at det kunne være dumt, spesielt mot slutten av svangerskapet når livmoren var så stor og tung, pga trykket mot hovedpulsåren. Dvs at man kunne bli svimmel og evnt besvimme hvis trykket ble for stort.

Men må innrømme at jeg aldri merket noe til det selv, og lå alltid på ryggen når jeg var høygravid. Så tror nok det varierer veldig fra person til person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I siste trimester bør du unngå det. Evt tidligere hvis du blir svimmel. Det er fordi livmoren, som har blitt stor og tung presser på en stor blodåre når du ligger på ryggen og det kan hindre blodgjennomstrømninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på hvor langt du er på vei. Var ikke så langt på vei før det ble vondt og ubehagelig og jeg ikke klarte det. Du hørt noe om at du unngår at barnet presser på de store venene som fører blodet tilbake til hjertet og at ryggen har det bedre når du ligger på siden når du er langt på vei. Men det er vel og en komfortsak vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JM nevnte det til meg under mitt første svangerskap, men hun sa at det var veldig individuelt om det ble ubehagelig eller ikke. Dette kjente jeg godt hvis det ble noe problem. Jeg lå på ryggen under hele svangerskapet, selv om jeg egentlig sover best på siden, hehe.

 

Merket ikke noe ubehag, men etter svangerskap nr 1 ble det oppdaget at jeg har hovedpulsåren og venen foran livmoren og andre organer, så jeg hadde nok ikke opplevd noe ubehag uansett.

 

Dette er tydeligvis noe som ligger i slekten ettersom min søster og et par søskenbarn har den samme "feilen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja.. Så det er ikke farlig for babyen min? Jeg merker jo at jeg kan få vondt i ryggen hvis jeg ligger for lenge, men da snur jeg meg jo bare.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen fare for babyen, kan bare vært ubehagelig for deg.

Jeg lå på ryggen helt frem til fødsel som tvillinggravid så ikke alle som merker noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har aldri hørt at man ikke skal ligge på ryggen når man er gravid. har egentlig aldri klart å ligge og sove på ryggen selv, og med bekkenløsning var det rett og slett kjempevondt!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...