Gå til innhold

Allergi hos små barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en liten gutt som mest sannsynlig har melkeallergi (har blitt testet med negativt resultat, men har etter testing funnet ut at han blir betraktelig bedre uten melk), og derfor blir han holdt unna all mat med melk i (er veldig nøye med dette og det er de i bhg og). Men innimellom blir magen helt oppblåst (sånn u-land mage), sure fjerter og lite avføring (har tenkt forstoppelse men når avføringen kommer er heller den mer mot bløt enn hard) og han får kraftig nedsatt matlyst. Han har denne gangen gått ned 1/2 kg og det synest jeg er mye for en som veier 14 kg, så lurer på om det er andre allergier inne i bildet eller om det bare skal være sånn? Noen som har vært borti lignende? Kanskje han mangler noen vitaminer og slikt? (sist vi testet det var verdiene normale, bortsett fra jern som var litt lavt) Han er stort sett i full vigør, har noen pauser innimellom der han ofte vil vi skal "kose" med magen. Føler det ikke nytter å prate med legene, får bare " se det an" svar.

Noen som har noen tips? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har ikke allergi for melk, han har cøliaki.

Dessverre har allmenleger veldig dårlig kunskap om det så det glir igjennom fingerene hos veldig mange.

Skal forklare litt.

I tynntarmen har man fult opp med tarmtotter. En med cøliaki som spiser gluten får disse tarmtottene ødelagt. Ytterst på disse tarmtottene sitter også den delen som bryter ned laktosen i malka. Derfor får mange forbigående laktoseintoleranse. Derav at dere merker bedring av å kutte ut melk, men ikke alltid.

Av de andre tingene du nevner:

- Oppblåst mage er typisk hos en med cøliki, uttrykket afrikamage er vel brukt. Men den kalles også cøliaki-mage.

- Sure fjerter er vanlig og lite avføring kan skje da kroppen sliter med å fordøye maten skikkelig. Ved røntgen kan det sees opphopning av avføring i tarmene. Lukten kommer igjen av dette.

- Nedsatt matlyst. En mned cøliali blir uvell ved inntalk av gluten, så at matlysten ikke er på topp sier seg da selv.

- Vektnedgang er en kjent ting.

- Lavt jernlager er en av de vanligste symtomene på cøliaki da kroppen ikke klarer å ta opp næringen i maten.

Alt det du skriver er for mye til at jeg tror det kan være noe annet.

Har selv en gutt med cøliaki og vet så godt at det blir ikke bedre av seg selv akkurat.

Bestill time hos lege og be om utredning for akkurat dette, stå på kravet. Imans kan du kjøpe en hjemmetest på apoteket, denne er ikke 100% sikker, men viser den positivt viser den iallfal rett.

Og sist, men ikke minst. Ikke forsøk å kutte ut gluten for å se etter resultat. Testene vil da bli feil, dette er veldig veldig viktig.

Lykke til.

Skrevet

¨Cøliaki var det første jeg tenkte på og ja..... Ta kontakt med lege snarest! Min samboer ble sjekka ut forr cøliaki og fikk beskjed om å kutte melk (begynne med laktosefritt), for laktoseintoleranse og cøliaki hang visst litt sammen... Men som Frokostquiz sa, ikke gå over til glutenfri kost før du har sjekka det til lege, for ellers blir det feil resultat!

Skrevet

du har min store medlidenhet når det kommer til dette med leger å svaret "se det an" jeg mener det seriøst at hører jeg det svare flere ganger så eksploderer jeg! en sympati klem til deg å stå på krava dine å få gutten sjekka!!

Skrevet

Han har vært til utredning for cøliaki når han var ca 1,5 år (er nå 3,5 år). Da tok de prøve av tarmene (gastroskopi), men den viste ingenting. Kan det ha vært feil da? At han ikke har spist nok glutenholdig mat (han var rett før undersøkelsen inne i en ikke-spise periode) Var han kanskje for liten?

Skrevet

Resultatet fra da han var 1.5 trenger ikke være feil, men kan tenkes sykdommen ikke hadde slått til skikkelig enda så det ikke ga utslag.

Selv om en har sykdommen liggendes må den slå ut for fult for å gi resultat på testene.

Hos de aller fleste skjer dette faktisk mellom de er 30 og 60 år.

Så å teste igjen, iallfall med en blodprøve burde gjøres. My kan ha skjedd på 2 år.

Min jente på 2 er også testet, men jeg føler meg ikke sikker på at hun ikke har sykdommen fordet og ser alltid etter symptomer.

Skrevet

Takker for svar. Får kjøpe en sånn test på apoteket og teste da nå når han har begynt å spise skikkelig igjen :) Han har jo ikke mageproblemer absolutt hele tiden, men de kommer med jevne mellomrom og da spiser han så å si ikke og går ned i vekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...