Gå til innhold

Har så lyst til å kjøpe meg kanin. Hva bør jeg tenke på da.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan går kaniner og barn sammen?

Jenta vår er 1 år nå, så det er selvfølgelig ikke hun, men jeg, som skal ha kaninen ;) Men hun kommer til å få klappe den når jeg holder på med det. Og har tenkt å la den løpe mest mulig fritt her inne.

Bør man kjøpe kaniner hos oppdretter eller er det greit å kjøpe fra dyrebutikk?

 

Hva bør man tenke på når man skal anskaffe seg kanin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenk på at kaninen er et flokkdyr som ikke trives så godt alene. Så det første du bør gjøre er å vurdere å kjøpe to!

 

Jeg synes personlig at dyr i bur er et trist syn, men det er jo mange som synes det er kjempestas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør også tenke på at kaniner og deres bur ofte lukter ganske sterkt, sånn i tilfelle du skal ha den inne i huset deres. Uansett hvor ofte man skifter i buret.

Så tror jeg heller hadde gått for marsvin eller rotte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi fikk kanin når gutten vår var 2 år, hadde den i en liten stund da vi kjøpte en til.

trodde vi hadde to gutter, noe som ikke stemte. fikke flere å nå har vi 2 gutter og to jenter. gutten vår synes det er kjempe stat med dem, og vi har som fast rutine at vi mater de samme hver dag etter bhg og evt rensing av bur.

vi har store bur, å de kan stå både inne og ute når det trengs- liker ikke at de står ute når det blir så kaldt. når vi er ute å holder på er har vi en og en løse sammens med oss. de har aldri stukket av. ene gikk løs i hele sommer, å det gikk kjempe bra.

er veldig viktig at man har tid til dem, de treng masse stell og kos. har kjøpt sånne hjørnedo. det er lettere å holde burene rene, så lenge de like å bruke det. gutta våre er rensligere enn jentene, men usikker på om det er vanlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk over at de GNAGER på ALT de kommer i nærheten av, om det er pynteputer, planter eller strømledninger......Eller vegger om de får tak. Grave utganger og huler er jo "jobben" deres ;)

 

Og velg en hannkanin, for de er som regel mer rolige og stabile. Hoene har en høyere tendens til hissighet. En hann alene skvetter ikke for å markere.

 

Ikke kjøp fra dyrebutikk, men fra seriøs oppdretter. Grunnen er innavl, som forekommer i rikelig monn i dyrebutikker.

 

Og la ikke jenta di være alene med kaninen. Og la henne ikke løfte uten dine hender i nærheten. Kaniner har meget ømtålige mager.

 

Vil du ha fast selskap til din kanin, så kan du også skaffe et marsvin. De bruker å gå bra sammen :) Husk bare å ha stort nok bur. Bedre med for stort enn for lite.

 

Jeg vil bare si at du kommer til å bli drittlei kaniner som går fritt i huset...... perler(BÆSJ) overalt, og gnagemerker overalt. Bli ikke overrasket om strømmen går, og kanina ligger stiv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av ledninger må beskyttes,hvis ikke gnager den over dem,og kan dø av det også. Kaniner tisser og bæsjer mye,så rensing av bur blir det mye av. Du må tenke på om noen i familien er allergisk mot høy eller mot kaninen selv..noe som var tilfelle hos oss,så vi måtte gi den bort. Noe som egentlig var like greit,for en blir fort lei altså,selv om den er aldri så søt. Stuen lukter spon og tiss selv om en skifter ofte. Så,lurt å tenke seg om hvor mye en egentlig har lyst på kanin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...