Gå til innhold

Hvordan hjelpe en 2-åring som kun har avføring 1 (maks 2 ganger i uka) ?


Simply

Anbefalte innlegg

Hun gikk fra ( i sommer) 2 avføringer om dagen til 1 avføring i uka (noen ganger 2). Det er ikke noe nytt i kosten hennes.

 

Vi gir biola, activia og den nye melken med bringebær-smak med fiber, ikke noe hjelp i det.

Ca. annen hver uke må vi frem med microlax, og da skjer det som regel at vi må ta 2 runder med 1-1,5 timers mellomrom for å få ut avføringen. Etter at den 1. er satt så går hun rundt og klager, skriker plutselig til og holder seg på rompa. Tydeligvis så holder hun igjen fordi det gjør vondt. Etter 2. runde kommer det avføring etter ca. 20 min. Den er da normal i konsistens.

 

Hun får nå ca. en halv flaske med sviskejuice (baby-utgaven) om dagen, og det har ført til 2 avføringer denne uken.

 

Kan man bli sånn om man ikke tåler melk ? Jeg tåler ikke så godt melk, men reagerer på motsatt måte, blir løs i magen.

Hun får 1 yoghurt om dagen, men det har hun fått i 1 år.

Hun får ellers brødskive, rundstykke, polarbrød, knekkebrød. Vanlig middag. Veldig kresen i matveiene men det er ikke noe forandring i kosten hennes.

 

Skal bestille legetime, men trenger tips til hva det kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min to åring får Movicol, som forebyggende. Det hjelper til med å holde avføringen mykere. Og nr de får dette, så klarer de ikke holde igjen.

 

Vi veksler på en halv og en pose pr dag. Fåes reseptfritt på apoteket. Han får også oppfølging på sykehuset grunnet tidligere forstoppelse.

 

Siden microlax ikke er så heldig å bruke i lengden (kan forstyrre tarmens funksjoner) er Movicol det som er mest skånsomt, men samtidig effektivt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva det kan være, men på apoteket har de en sånn drikk som gjør det lettere å få myk avføring, uten at det er vanedannende eller er av føringsmiddel. Husker ikke hva den heter, men man tar den hver dag.

 

Kanskje det er smart? Det høres nemlig vondt ut sånn som dere gjør det nå.

 

Ellers så er jo vann sammen med fiber bra, aktivitte, svisker og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får hard mage av melk, så det er mulig å reagere på den måten og.

 

Har en selv på snart 2 år, som sliter med hard mage, men han har avføring oftere enn din, går sjelden mer enn 3 dager uten. Men avføringen er hard og konsentrert(lukter stramt). Hos han er jeg ganske sikker på det ikke er melk, for det begynte allerede når han var 8 mnd, og da fikk han jo ikke noe særlig med melk. Han drikker lite i løpet av en dag, så noe av problemet hans kan ligge der da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Duphalac får jeg ikke i henne p.g.a. konsistensen. Går heller ikke å blande det med noe annet, det merker hun.

 

Tror det er muligheter for at det er melken, jeg tåler det jo ikke så godt selv. Får ta henne med til legen og få noe oppfølging der.

Takk igjen : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hatt time på sykehuset. Fikk beskjed om å kutte ut melka en periode og ta store doser Laktulose hver dag. Ble først anbefalt movicol, men det smaker veldig vondt og Lille nektet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten vår slet med hard mage fra han var ett til tre. Vi måtte kutte ut endel melk, mulig at det blir for mye melk selvom det er typen som skal være god for magen.

Vi brukte Duphalac/Lactulose og det hjalp. Da han ble tre ble det plutselig bedre av seg selv uten at vi da gjorde noen store endringer - hadde liksom prøvd alt!

Det kan være verd å prøve sviskemosen istede for sviskesaften, den gjorde ihvertfall mer for han. Det er også lurt å se på hvor mye brød hun får i seg, kanskje bytte ut et brødmåltid med noe annet.

Ellers er jo druer bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at hun er så sinnsykt sær i matveien. Hun har fått med seg 1 yoghurt til frokosten i bhg, og der har vi satt grensen. Dette for at hun skal spise.

 

Hun spiser ( til frokost hjemme) et par biter med brødskive/knekkebrød/polarbrød/grove rundstykker. Vil bare ha på smør, skinke eller leverpostei.

 

I bhg i 08-tiden spiser hun 1 yoghurt

 

Til lunsj spiser hun litt brødmat (det får de servert)

 

Spiser kanskje noen biter eple til frukt-måltidet.

 

Hjemme får hun middag, spiser egentlig lite rent kjøtt (kun kyllingfilet egentlig), så da blir det ris, pasta o.l. med litt grønnsaker.

 

Til kvelds blir det en skive som hun tar noen få biter av.

 

Som sagt så er hun utrolig kresen. Har prøvd det meste (og prøver fortsatt) men det er lite som glir ned.

 

Har en 4-åring som spiser det meste så merker at det frustrer meg veldig, viser det aldri for henne, da.

Det hender av og til at hun spiser havregrøt eller cherrios m/fullkorn.

 

Druer spiser hun. Noen dager spiser hun masse (uten effekt på avføringen), andre dager rører hun det ikke.

 

Vann drikker hun en del av.

 

Bestiller time til lege i morgen!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enkelt, husker jo det selv. Her er det eldstemann som var/er vanskeligst i matveien.

Hva med å ihvertfall ha litt havregryn i yoghurten?

Tør hun bæsje på potte eller i do? Merket at det ble litt bedre når gutten vår turde bæsje på do, er ikke så greit å ha hard mage og skulle bæsje i en bleie som jo ikke har så mye plass :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo tilsette litt i yoghurten hennes.

 

Hun vil ikke bæsje i do hvis jeg spør henne, tenker at det kanskje er litt mer behagelig, men er visst ikke det.

 

Eldste hadde skrekk for å bæsje i do så han ba om å få på bleie når han skulle bæsje (i ca. 3 mnd. etter at han sluttet med bleie), så når hun sier at hun ikke vil så maser jeg ikke mer om det.

 

Vanskelig det her. Før var jeg oppgitt over hvor ofte hun bæsjet og nå er jeg oppgitt over at hun aldri bæsjer. Skal ikke være enkelt... he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kuttet ned på melk til gutten min, og da ble det fart i sakene!

Høres litt verre ut for jenta di, men har du prøvd å gi henne kiwi? Det er ganske effektivt. Du kan også prøve ananas og papaya, det hjelper ofte bra det og, i tillegg til nok vann, eplejuice, roiboos-te, lunken nype-te eller hva hun nå liker å drikke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår 2-åring sliter med hard mage. Vi gir han nå etter råd fra helsesøster lactulose. Han får 2-4 ts hver dag og det hjelper kjempebra. Nå er avføringen passe myk og han får ikke vondt. Siden det var så vondt før vi begynte med lactulosen knep han noe voldsomt igjen når han måtte bæsje. Noe som førte til at den ble enda hardere. Det var så fælt så se hvor vondt han hadde det.

 

Han skal på 2 års kontroll snart og jeg er spent på hva legen sier da. Om vi skal fortsette med lactulosen. Jeg skal høre om det kan være et poeng i å teste om han ikke tåler melk f.eks. At det kan gjøre han hard i magen.

 

Når de små sliter med magen skal man absolutt ta det på alvor og oppsøke lege eller helsesøster. Det er veldig ubehagelig for dem. De kan bli kvalme og få nedsatt matlyst i tilegg til mageknip. Og de kan bli redd for å gå på do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...