Gå til innhold

Klarer dere å jobbe og hvilken type jobb har dere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er nå kommen inn i min 18.uke og er fortsatt kvalm og formen er veldig svingende. Eier heller ikke energi om dagen :( Kan bli sliten av den minste ting. Bare det å stå å lage meg mat er krevende. Så var det jobben da...,Føler ikke at jeg strekker til:( Jobber i omsorgsbolig hvor det er 1:1 og når jeg er på jobb er jeg mest "i min egen verden". I tillegg må jeg spise VELDIG ofte for å ikke bli så dårlig at jeg kaster opp, noe som tar mye av tiden min på jobb. Har jo konstant dårlig samvittighet når jeg velger å bli hjemme fordi jeg ikke makter jobben og dårlig samvittighet når jeg er på jobb fordi jeg ikke klarer å ta meg av brukeren på en god måte. :( Er liksom en ond sirkel det her. Føler det blir galt uansett hva jeg gjør.

 

Grunnen til at jeg lurer på hva dere jobber med, er fordi jeg leser om alle dere som er kvalme og ikke eier energi og likevel klarer å være i full jobb. Skjønner ikke hvordan dere klarer det??? Har så lyst å få til å være i jobb, og trur nok jeg hadde klart det hvis jeg hadde en roligere jobb f.eks på kontor, men slik det er på jobben min så ser jeg ikke noe lys i tunellen. Ååååh. Blir vel nok en sykemelding nå :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

 

Undersøk med jobben og det finnes tilrettelegging for deg på jobb slik at du unngår sykemelding.

Jobber selv i 100% barnehage, fikk ei jordmor fra kommunen til jobb i uke7-8. ble søkt tilrettelegging til meg 50% hver dag. Det vil si at eg har en person sammens med meg hver dag, valgte at denne personen kom midt på dagen og var ut resten av dagen sammen med meg. Dette er for at jeg skal kunne trekke meg unna for å spise, slappe av, ha noen få barn sammen med meg på en aktivitet osv, uten at jeg sku tenke på resten av barnegruppa og personalet.

Dette har fungert veldig bra for meg, har unngått sykemelding pga svangerskapet hittil.

så undersøk muligheta før sykemelding er ikke sikkert alle har slik tilbud på jobb, men det kan hende at dem har noe...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver skal søke om tilretteleggingstilskudd, men det tar vel tid før det kommer igjennom. I mellomtida har jeg ikke noe valg enn å bli sykemeldt:( Har tenkt litt på at aktiv sykemelding kan være noe for meg en stund framover slik at jeg kan gjøre andre arbeidsoppgaver enn å være sammen med brukeren, evt at jeg har en person sammen med meg. Men så jo helst at jeg ikke var sykemeldt i det hele tatt. Vanskelig situasjon det der.

Men fantastisk at du har klart å unngå sykemelding hittil! Hvor langt er du på vei og er du noe plaget med kvalme da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... tror dette er individuelt for både den gravide og arbeidsplassen. Jeg har kontorjobb, men det er ingen mulighet til å trekke seg tilbake eller ta det med ro når jeg trenger det og hvis jeg ikke leverer når jeg er her, gjør det jobben utrolig vanskelig for medarbeiderne mine.

Jeg har et hjerteproblem som gjør at jeg vet det bare er et tidsspørsmål før jeg må ut i sykemelding, men har valgt å la partneren min dra lasset på hjemmebane så lenge jeg føler at jeg klarer å jobbe, fordi det gjør meg godt mentalt, og så får jeg heller styre skuta litt på hjemmebane når jeg likevel bli sykemeldt.

Aktiv sykemelding er sikkert greit nok, men jeg opplever det vanskelig både for arbeidsgiver og at jeg føler meg som en "spcial case" hvis jeg skal gå oppå den som er satt inn i mitt sted. Ikke alle steder det funker som tenkt. Men sjekk mulighetene dine. Som regel er arbeidsgivere også mennesker som kan se muligheter for deg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spør fastlegen din eller jordmor om muligheten for svangerskapspenger. Dette er noe de skal informere deg om. dette er istedenfor sykemelding og skal være et tilbud om man er sterkt "plaget" under svangerskapet og ikke klarer utføre arbeidet som normalt.

Det kan gis fullt eller som tilskudd, dvs nedtrapping på jobben og svangerskapspengene dekker inn det du taper i lønn.

Jeg har en kontorjobb i staten, som er IA bedrift med alt veldig godt tilrettelagt. hev og senk pult om jeg heller vil stå og jobbe, hvilerom jeg kan trekke meg tilbake på om jeg trenger å slappe av en stund og selvfølgelig fleksitid som gjør det litt lettere om morgenen når ubehaget er verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått forklart av jordmor at svangerskapspenger gis hvis det er fare for skade på fosteret, og det er jo ikke tilfelle her... Jeg har bare ikke tid til å gjøre jobben min fordi jeg faktisk bruker mellom 2 - 2,5 timer tilsammen per vakt for å spise. Matlysten er dårlig og jeg må derfor bruke god tid for at maten ikke skal komme i retur. Høres helt latterlig ut dette her, men sånn er det :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg høres det ut som en sykemelding en periode er det beste for deg. Ikke godt for brukeren eller deg å ha det sånn. Han/hun får jo mindre av deg når du er så dårlig og da er det bedre å ha noen som kan yte bra og gi brukeren det tilbudet enn har krav på.

 

Det er ingen som takker deg etterpå for at du har gått dårlig på jobb. For alt du vet kan denne kvalmen være borte om ett par uker og har du fått ladet opp med energi....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 18+3 å jobber 100%. Driver familiebarnehage hjemme, så her er det full rulle hele dagen. Har også 2 gutter fra før, 1 på 4 år og 1 på 2 år. Har også jobbet fullt ut med dem.

 

Men dette er jo svært forskjellig fra person til person...,jeg er heldig å har vært veldig frisk i alle mine svangerskap. Eneste jeg var litt kvalm de 3 første mnd nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er NK i en mellomstor bedrift, jobben min går i en del tunge løft, mye løping, ståing, gåing og en del matlaging! De første mellom uke 8 og 12 gikk jeg ned 9 kilo pga ekstrem svangerskapskvalme, da var jeg fult sykemeldt i 3 uker av praktiske årsaker... Nå er jeg ca.17+5 å jobber 60%. Men siden fulle dager spiser opp alt jeg klarer å samle av energi så har jeg stilt meg litt til rådighet for min DL, så jeg jobber ca 4 timer hver dag. På den måten slipper jeg å slite meg helt ut sånn at familien min bare får rester igjen a meg når dagen er gått. I tilleg har vi lagt om turnusen med å flette i en vikar, så jeg jobber på den tiden av døgnet der jeg har mest energi :) Snakk litt med sjefen din om hvodan jobbhverdagen din FAKTISK er og forklar at du vil ikke ut i full sykemelding, men helst være hvertfall noe i jobb så langt det går :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :)

Jeg har fått aktiv sykemelding no og det tror jeg vil fungere for meg. Jeg slipper å være knyttet opp mot en bruker, sånn at jeg kan spise når behovet melder seg, og ta det litt rolig når jeg føler meg uvel. Nå blir jeg en kontorrotte i noen uker framover. :) Er bare gla for å slippe å sitte hjemme dagen lang når jeg kunne ha gjort noe fornuftig på jobb + være litt sosial med mine fantastiske kolleger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...