Gå til innhold

Vi må krype til korset og kjøpe ny soffa. Skinn eller tekstil?


tante grusom master of law

Anbefalte innlegg

Jeg vill ha tekstil med vaskbare trekk. Rett og slett fordi jeg liker bedre å sitte i en tekstilsoffa.

 

Mannen vil ha skinn fordi det er lettere og holde rent og i følge han holder seg bedre over tid. Men jeg synes skinnsoffa ikke er like godt og koselig å sitte i.

 

Hva anbefaler dere? Hva er enklest å holde rent og pent? Og hva holder seg penest lengst?

 

Vi har ikke mulighet til å kjøpe noe dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og dersom tekstil. Hvilken farge holder seg penest? Mørk eller lys? Vi har en lysegrå nå og den blir utrolig fort møkkete. Kanskje sort er tingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skinnsofa vil nok holde seg mye lenger, hvis man er nøye med å smøre den inn osv.

Men, jeg ville ikke hatt skinnsofa, pga at jeg ikke synes det finnes særlig mange skinnsofaer som er gode å sitte i. I tillegg vil de virke klamme å sitte i på sommeren og kalde om vinteren.

Selv har jeg tekstilsofa, i et stoff som nok tåler en god del, det er vaskbare trekk, og er i en farge som gjør at ikke all skitt vises med en gang. Ville ikke gått for helt hvit sofa med andre ord..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville gått for tekstil, uten tvil! mye bedre å sitte i=) synes også at det ser koseligere ut.. det er min mening da. ville ikke hatt helt svart for all skitt blir veldig tydelig. mørk grå fungerer bedre. brun, mørk blå, rød og lys grå melert er mine favoritter.

 

Ektorp sofaene til ikea er veldig praktiske. har selv en karlstad soffa og den er helt ok! hadde ikke plass til ektorp :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere!

 

Jeg har sett på de ektorpsoffaene og de ser veldig gode ut. Det blir nok en slik hvis jeg får min vilje gjennom. Kanskje en mørkegrå? Hmmm.

 

Jeg tar gjerne imot fler tips og argumenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde stoffsofa tidligere, men etter en kopp med melk utover ene puten og oppkast på en annen pute, valgte vi å kaste den og kjøpe en billig "skinn"-sofa på Bohus. 5000,- for en 2+3seter. Helt genialt. Er sølt litt i denne også, men det er bare å tørke vekk.

 

Jeg tenker at når ungene blir litt eldre, kan jeg ha stoffsofa :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler stoff sofa med avtakbart trekk. Det har vi. Men i lys..! Ush, kjøp en mørk en. Mye bedre :)

Dessuten. Skinn er ekkelt. Kaldt om vinteren, og varmt og klamt om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en mørk brunmelert sofa fra bolia i tekstil som vi elsker. Orlando heter vel vår. Modulgreie. :)

 

Men ulempen er jo at søl ikke alltid er så lett å få vekk som i en skinnsofa.

 

Jeg misliker skinnsofa da, så blir ikke det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har lys beige tekstilsofa, uten vaskbare trekk ;) har to aktive barn..sålenge man vasker flekkene med engang, går det fint..sofaen er like pen som ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har ektorp både i loftstuen, og i stuen :) Rød i loftstuen, og sort i stuen. Og på den sorte viser skitten veeeeldig mye raskere enn på den røde. Vi ble egentlig anbefalt å kjøpe det mørkegråe trekket, fordi det er i et mer slitesterkt stoff, og holder seg bedre. Men pga at det er dyrere, endte vi opp med sort i stua... Og angrer egentlig, fordi den blir så fort synlig skitten.. Men men, nå må vi leve med det frem til vi tar oss råd til å bruke penger på nye trekk...

 

Kan også få med at den røde sofaen vår har vi hatt i over 5 år, og har vasket trekket noen ganger nå. Og den er like rød :) Fargen holder veeeeldig godt i vask heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! Det er klappat och klart, det blir en mørkegrå tekstilsoffa!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær obs på at ikke alle trekkene til Ektorp kan vaskes, den grå kan ikke... ingen av de fargene jeg synes er fine faktisk :( vi har et vaskbart trekk nå og synes det er utrolig deilig - bare slenge den inn i maskina på 60 grader :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var jeg ikke oppmerksom på! Har ikke sett så nøye på dem enda, men tusen takk for at du sa fra. Kanskje jeg ikke hadde sett det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Renate77 oppi her og ville absolutt gått for skinn. Men det spørs litt på hvor gamle barna er da.

 

Jeg har tekstilsofa nå og klikker snart:-S Har ei på 6 år som fort er uheldig.Hun har venninner som også er uheldige.(saftis,sjokolade,kakao og andre grøssting uff)Greit nok at det kan vaskes,men da er jo sofa'n naken i ett døgn:-( Det er no styr altså.

 

Jeg hadde gått for skinn,og min sofa er nok snart skikkelig uheldig og kommer ut for en ulykke slik at den må byttes;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med microfiber?

Det er godt å sitte i som annet stoff og like enkelt å vaske av som skinn.

Ingenting trekker seg ned i stoffet og flekker vaskes av med en fuktig klut.

Eneste negative med det er et microfiberen holder på smuler, så de må enten støvsuges bort eller børstes bort med en klut også i microfiber.

Men flekk og sølmessig er den genial.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja microfiber skal vel være like bra som eller bedre enn skinn når det gjelder holdbarhet og vask. Vi hadde det der vi bodde før. Lys grå og det gikk fint med unger og spy og søl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for skinn siden den er mye enklere å vaske.

På tekstilsofaen så ser du ikke "dritten" like godt, men den er der likvell. *grøss*

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke skinnsofaer er fine og helt grusome å sitte i. Så jeg ville uten tvil gått for tekstil. Ender du opp med Ikea (eller har det nå) vil jeg tipse deg om denne siden:

http://www.bemz.com/

Vi hadde en lenestol fra Ikea som har gått ut av produksjon = ikek mulig å få kjøpt nytt trekk. Etter at trekket var vasket noen ganger ble det ganske skjoldet. Kjøpte nytt trekk og vips; en helt ny stol! Koster litt, men er verdt det når stolen er god :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest amandine

En ting til, du, godt argument mot skinn. Hvis du ikke skal legge mye penger i det og kjøper skinn, får du en sofa i dårlig kvalitet, gjerne med fake skinn på utsiden, eller det evig populære blanke skinnet som faktisk er billigdrit laklkert i hundre runder..

Inni en billig skinnsofa finner du alskens oppsop fra verkstedsgulvet, og sømmerog alt er generelt dårlig. Dette er møbler som lages i hopetall i østen, og som selges i alle kjeder som "god og finn skinnsofa til 10-15 tusen".

Skal du ha en god skinnsofa må du nok ut med relativt mye penger, men da får du igjen for det også. Skal du ha en sofa noen år kjøper du en stoffsofa, skal du ha en resten av livet legger du mer penger på bordet og kjøper en skikkelig i skinn.

Microfiber er ok i forhold til flekker, men må impregneres og stelles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har stoffsofa, microfiber, og er veldig fornøgd med det. God å sitte i, avtagbart trekk på alle putene. Vi sitter ganske ofte i sofaen med mat, så vi vasker putetrekka en gang kvar mnd eller kvar andre mnd. Har hatt sofaen i 8 år og stoffet er forsatt fint. Skinnsofa er jo ikkje godt å sitte i, så sjølv om det er praktisk trur eg aldri vi kjem til å ha skinnsofa.

Vi har Bohus sofa, ikkje den billigaste, men heller ikkje den dyraste. Verdt kvar krone :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere tips!

 

Jeg har tenkt på microfiber, men de jeg har sett på har vært så dyre. Tror vi går for tekstil fremfor en billig skinnsoffa i dårlig kvalitet. Så får vi heller kjøpe en ny om noen år når økonomien er bedre (håper jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...