Gå til innhold

Barnslig av min mor å si noe slikt til meg..


stearin

Anbefalte innlegg

Som dere kanskje vet er jeg bare 18 år og har en baby på nesten 6 mnd. Jeg snakket nettopp med min mor og takket nei til å dra på besøk til en av hennes venner med barn på 2 år. Grunnen til det er at vi har hatt en hektisk uke med shoppingtur, Ikea-tur osv. Har mye som skal gjøres hjemme også og føler meg helt utslitt etter den hektiske uken. Babyen har hatt skrikenetter og våknet om natten for å få mat, noe hun sluttet med for over en mnd siden. Trist at alt dette er kommet tilbake, men jeg har troen på noen dager i ro hjelper på både mor og barn. Og da tenker jeg at vi nesten bare holder oss hjemme. Jeg har heller ikke fått lagd noe særlig med mat siden jeg flyttet hit for noen uker siden og alt er ikke helt på plass enda. Men jeg får aldri tid til å gjøre slikt når vi har så mange turer i uka. Langturer som er nesten en halv dag har vi omtrent 3 av i uka, det vil jeg kutte ned til 1-2 fordi jenta mi rett og slett ikke har noe utbytte av det.

 

Etter å ha forklart hvorfor vi ikke blir med til min mor foreslo hun at hun tar datteren min med seg så jeg får hvilt meg litt. Men jeg er jo ikke grunnen til at vi ikke drar ut, det er jo for babyen vi blir innendørs! Rutinene hennes er blitt helt "ødelagt" og hun er urolig og stresset. Det var når jeg avslo dette at hun ble sur og sa: "Ja, men da kan jeg aldri mer passe barnet, for jeg har ikke tid eller energi. Jeg vil heller bruke tid på å bli bedre kjent med vennene mine og nye folk."

Jeg ble jo så klart skuffet (selv om det er vanskelig å ta det på alvor, jeg tror at hun bare sa det, men likevel). Jeg spurte henne om hun hørte selv hvor dumt det hørtes ut å si det hun sa, men fikk til svar at: "Ja, det er slik det blir!"

 

Huff, blir oppgitt jeg.. Brast ut i gråt etter at vi hadde lagt på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig med deg i at det var barnslig og umodent sagt! Jeg vil tro at hun ble skuffet over at hun ikke fikk ta med seg datteren din, og at hun ikke helt forsto grunnen til det. Kanskje hun syntes du var litt utakknemlig når hun forsøkte å hjelpe deg? Jeg skjønner at du ikke var det altså, men kanskje hun tolket det slik.

 

Eller synes jeg det var en moden avgjørelse å ta av deg! Det viser at du setter babyens behov foran dine egne (for du hadde jo sikkert syntes det var deilig med noen timer "fri"?).

 

Mitt råd til deg er at du glemmer dette og forsøker å være like blid neste gang du snakker med din mor, så får du nok barnevakt igjen skal du se:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint med unge mødre som tar modne valg og står for dem også overfor sin egen mor. Synes du gjorde det rette for ungen din og at du hadde bein i nesa.

 

Kanskje moren din har litt problemer med at du har blitt bråvoksen for henne? Kanskje hun synes det er vanskelig å gi slipp på deg og gjerne vil fortsette å være med å ta valg på dine vegne?

 

Fortsett som du gjør med ta egne valg og gi beskjed til din mor om hvordan det blir. Så venner hun seg forhåpentligvis etterhvert til at "veslejenta" hennes har blitt voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var teit sagt. Når det er sagt har jeg tre barn og alle har vært avhengige av rutiner - særlig tvillingene. Men rutiner kan man opprettholde selv om man ikke er innendørs. Tro meg på mitt ord, det er godt med litt fri iblant. Selv om du føler du ikke trenger det er det fint. Jeg forstår ikke hvorfor du sa nei. Å skylde på rutiner blir litt rart...

 

Du har i såfall dårlige rutiner om rutinene dine er sånn at du ikke kan gå ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare rutiner jeg skylder på, men datteren min blir stresset. Og denne turen var det snakk om å starte i 15.30 tiden, tar ca. 3 kvarter å kjøre dit, så det ville nok blitt langt etter leggetid for jenta mi før vi kommer oss hjem.

 

Klart hadde det vært godt med litt barnefri så jeg kan utdype meg i husarbeid eller ta en tur alene;) Så jeg håper virkelig mamma ikke mente det hun sa. Vi er kjempeglad i henne, og hun er den viktigste personen etter min datter i mitt liv.

Har hatt noen få slike episoder, og klart det sårer, men for det meste angrer hun i ettertid på det hun har sagt. Jeg forstår jo skuffelsen hennes, for hun har faktisk hektiske dager på jobben sin, så det blir lite tid til overs. Men tror få besteforeldre bruker så masse tid på barnebarnet sitt som min mor gjør. Mye vil ha mer:p

 

Tusen takk for tilbakemeldinger! Og det varmet hjertet å høre det fine dere hadde å si:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Umodent sagt, og jeg tror egentlig du også kanskje bør revurdere ifht babyen og det å la moren din ta henne ut også.

De skal ha rutiner, men de må ikke bli så rigide at man ikke kan leve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufattelig at dette kom ut av en voksen persons munn! Greit nok, hun blei sikkert skuffa. Når datteren min på 5 år blir sint og skuffa sier hun noe lignende som din mor sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, skulle trodd mora di var yngre enn deg, hvertfall... Synes det er mer enn rimelig at du selv skal kunne velge når du vil ut og møte folk og når du vil være hjemme, og at du så klart ser best og dermed bestemmer når barnet ditt trenger noen rolige dager. Fy flate, at hun lirer av seg noe slikt av den grunn er jo hårreisende. Enig med deg, at det høres helt utrolig dumt ut å si noe slikt. Skikkelig teit. Tenker det sikkert er lurt med litt pause fra henne. Få litt avstand og la det synke inn for henne hva hun faktisk har sagt. Får håpe hun tar til vettet og ber om unnskyldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, det var jo ikke så mye bedre å påstå det da:) Det er da langt ifra alle som synes en dag på IKEA er spesielt avslappende, selv om du tydeligvis synes det. Barn kan bli like stressa som voksne. Man må vel kunne slappe av og innhente seg uten at folk skal bli amøbe av den grunn. De fleste barns rutiner innebærer rolige måltider og sengetid til fast tid. Barn fortjener å få lov til å sovne i egen seng de fleste kvelder, og ikke måtte drasses rundt og aldri få lov til å slappe av. Den som har dårlige rutiner er jo de som må være på farta hver eneste dag, ikke de som lar ungene få lov til å være i vante omgivelser hjemme, uten å være omringet av shoppende fremmede til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...