Gå til innhold

Amme/puppe spørsmål! Kan noen hjelpe, har så vondt:(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Natt til lørdag sov plutselig poden natten igjennom, og jeg som da ikke hadde ammet på 12 timer våknet opp med supervonde sprengt pupper. Greit nok, ungen fikk mat og spiste godt og alt sånt.

 

Men så til problemet, jeg har så innmari vondt i venste pupp. Altså i selve puppen ikke i brystvorten eller noe, gjør ikke vondt å amme. Men er vondt å sove på den siden og gjør fysisk vondt å ta på puppen, særlig på undersiden. Dette kom etter at jeg hadde så melkespreng.

 

Er dette et vanlig "ammeproblem" eller burde jeg kontakte fastlegen min i morgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brystbetnnelse. Så lenge du ikke får feber trenger du ikke kontakte lege, men sørg for å tømme brystet helt, ofte. Varme omslag eller å dusje i varmt vann kan hjelpe på smertene. Bir du dårlig, får feber feks så tar du kontakt med lege. Det er ikke farlig å amme selv om du har betennelse, men det er ikke sikkert barnet klarer å tømme brystet helt så pump eller håndmelk etter at barnet har diet. Gi først fra det vonde brystet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest amandine

En varm dusj og masser forsiktig, stryk fra kroppen og mot brystvorten der hvor det gjør vondt. Tenker du har fått tette melkeganger. Du må ikke knipe eller trykke hardt, bare stryke over. Se om du kan klare å få ut melk fra det området hvor det er vondt. Du kan gjerne skifte ammestilling, også, prøv å ligge for eksempel. Dette vil kunne hjelpe deg til lettere å få tømt. Prøv også å stryke over mens du ammer, og hold deg varm. Surr gjerne et ullskjerf rundt brystet. Det beste er om du får lagt barnet ofte til, sånn at du ikke får spreng igjen med en gang. Lykke til og god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over her. Jeg fikk dette hver gang jeg hadde hatt spreng, og det gikk over med litt massasje, og hyppig amming. Du kan prøve å pumpe tomt brystet en gang eller to også, det hjalp meg.

 

Hvis du får ordentelig brystbetennelse med feber og store smerter så ville jeg kontaktet lege, men det merker du! Jeg hadde det med førstemann, og det var vanvittig vondt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...