erm Skrevet 31. oktober 2010 #1 Skrevet 31. oktober 2010 jeg har i en periode hatt to jobber og jobbet tilsammen ca. 120% - den ca. 20% stillingen er en ektrajobb... nå som jeg er gravid får jeg antagelig ikke forlenget kontrakt på ekstrajobben- men hvordan regnes fødselspengene da- får jeg bare får min faste jobb- eller får jeg også tillegg for det jeg har tjent i den andre jobben når jeg går ut i permisjon???
babygirl<3 Skrevet 31. oktober 2010 #2 Skrevet 31. oktober 2010 Du leverer jo bekreftelse på alt du har jobba til NAV - så får du foreldrepenger fra de tror man har krav på det man har tjent i gjennomsnitt beste 6 av 10 mnd FØR fødselen - minst 37500 kr/mnd, men er litt usikker på hvordan det er.. Utover det er det opp til arbeidsgiverne om de vil betale foreldrepenger - men fra NAV får du mer penger jo mer du har jobbet før fødselen! Dessuten , så lenge du ikke har noen problemer med graviditeten har ikke arb.giver på ekstrajobben noen grunn til å sparke deg, men de må jo ikke utvide kontrakten hvis den går ut i mellomtiden...
Nisand Skrevet 31. oktober 2010 #3 Skrevet 31. oktober 2010 Foreldrepenger skal erstatte den inntekten du taper når du er i permisjon. I utgangspunktet er det inntekten du opparbeider deg FØR permisjon som leggers til grunn. Dersom du ikke jobber i ekstrajobben din helt frem til permisjonsstart vil du nok ikke få med den i grunnlaget. Mister du den jobben er det heller ikke en inntekt du taper når du er i permisjon. Et arbeidsforhold anses som opphørt i henhold til folketrygdloven dersom det har et opphold på 14 dager eller mer. Dvs at du må ha hatt ekstrajobben i 6 av 10 siste mnd før permisjonsstart, og ikke ha hatt et opphold på mer enn 14 dager. Det med at nav regner 6 beste av 10 siste mnd er en utbredt misforståelse. Dette er en særregel som kun gjelder for de som har mottatt dagpenger i opptjeningstiden. Det er sjelden et tidspunkt på 6 mnd legges til grunn, dette gjelder kun de med veldig variable inntekter. Har du en fast inntekt er det som regel de sise 4 ukene som legges til grunn. Det er alltid vanskelig å gi et fasitsvar på hva man kan få i foreldrepenger, fordi det ofte er flere faktorer som spiller inn. Derfor skriver jeg litt om hvordan reglene er, uten å gi et klart svar. Det endelige svaret kan du ikke få før nav har behandlet søknaden din.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå