Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2010 #1 Skrevet 31. oktober 2010 Om hvis du skal ha planlagt KS ligger du i narkose da ?
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2010 #2 Skrevet 31. oktober 2010 Nei, du får spinalbedøvelse. Er våken og lammet under hele fødselen.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2010 #3 Skrevet 31. oktober 2010 Nei, stort sett får man kun lokalbedøvelse ved et planlagt ks. Men vet at ved noen tilfeller, så kan man ikke sette denne bedøvelsen, blant annet hvis man har hatt en ryggoperasjon. Og da blir man lagt i narkose i stede.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2010 #4 Skrevet 31. oktober 2010 Spinalbedøvelse er nok langt på vei det mest vanlige ved planlagt KS.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2010 #5 Skrevet 31. oktober 2010 Tror eg skal ta meg ein snakk med sykehuset igjen. eg tar ikke noe spinakbedøvelse med lammelser i beina.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2010 #6 Skrevet 31. oktober 2010 Det er ikke sånn at du kan velge bedøvelse selv fordi du ikke liker den som blir brukt.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2010 #7 Skrevet 31. oktober 2010 Hehe, det er jo nesten fælt å si at man blir lam i beina, selv om man føler det sånn:) Ikke noe ekkel følelse by the way, selv om jeg trodde det skulle føles rart og fælt.... Hvis du føler at du synes dette høres forferdelig ut, så ta en prat med sykehuset. Jeg gjorde det, og alt ble litt enklere å takle etterpå. Tror på en måte lokalbedøvelse kan være en fin ting, da du er våken nok til å hilse på barnet med en gang. Etter en narkose er man ofte kvalm og uggen i lang tid.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2010 #8 Skrevet 31. oktober 2010 Spinal bedøvelse får en ved planlagt ks. tror en bare får narkose hvis en har eks, ryggmegrsbrokk e.l. eller hvis det er veldig hastesnitt. du får ikke velge.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2010 #9 Skrevet 31. oktober 2010 Narkose innebærer langt høyere risiko for både barn og mor så man unngår dette så frems det er mulig. Det vil egentlig si at man kun får narkose dersom man enten er så langt i fødselsforløpet at man ikke kan sette spinalbedøvelse, eller om man har gjennomgått kirurgi i ryggen eller har andre skader som gjør at man ikke kan få spinalbedøvelse. Jeg har hatt spinalbedøvelse og narkose. Spinal er virkelig å foretrekke.
Gjest ->>- Skrevet 31. oktober 2010 #10 Skrevet 31. oktober 2010 Spinalbedøvelse er det absolutt vanligste, men det hender også at man bruker epidural eller full narkose.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2010 #11 Skrevet 31. oktober 2010 De prøver å unngå narkose, fordi denne formen for bedøvelse går over til barnet. Slik at også barnet får narkose. Så om det er narkose som blir brukt, så går det fort for seg for å få ut barnet for at det ikke skal påvirkes i særlig grad. Med en gang dine øyner lukker seg, så kutter de. Det tok toppen 3 minutter fra jeg fikk narkosen i veneflonen, til ungen var ute. Men jeg var ikke våken selv, før etter ca 2 timer...... Spinal/epidural går ikke over til barnet, og er en tryggere bedøvelse. Og du får være våken til å se barnet med en gang Tro meg - du vil heller ha litt lammelser og være våken, enn full narkose. Dette er ikke en lett narkose, heller..... Jeg måtte ha narkose til mitt hastesnitt, fordi epiduralen var satt feil av en overtrett lege..... Hadde epiduralen virket som den skulle, så hadde jeg fått være våken.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2010 #12 Skrevet 31. oktober 2010 regner med man er våken, dersom man ikke vil noe annet veldig spesielt. jeg hadde hasteks og var våken. (bestemt kl7, 12 etg ned og 7,45 var ungen ute)
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2010 #13 Skrevet 31. oktober 2010 Hadde hasteks. og fikk spinal. Har også hatt narkose. Spinal helt klart å foretrekke. Fantastisk å få være våken og treffe babyen med en gang, høre han gråter etc. og vite at alt går bra. Fikk spinalhodepine i etterkant. Det var ikke noe særlig - helt jævlig faktisk, men fikk slik blodpatch i ryggen så da ble trykket utlignet og ble helt fin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå