Gå til innhold

Hva betyr denne forklaringen på Tourettes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen gi meg eksempler på atferden, helt konkret, hvordan er disse barna. Lurer på om jeg har dette da jeg er nervøs i sosiale settinger.

Barn med mild autisme eller mild asbergers kan fint fungere som normalt, men de skjønner ikke helt sosiale normer og regler. De forstår ofte ikke det vi kan kalle normale reaksjonsmønstre og kan virke usikre i samspill med andre. Det kan noen ganger virke som om de er dumme, noe de ikke er, og at de mangler empati, men problemet er ofte at de faktisk ikke forstår hva de skal gjøre og hva som forventes i en sosial setting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var meg som skrev dette i den andre tråden og det hadde ingen sammenheng med tourettes, men som en forklaring på hvordan mennesker med autisme eller asbergers kan være.

Feks. det å føle sorg når noen dør. det er noe enkelte med autisme og asberges må "lære" seg. og hvordan man samspiller med andre mennesker i sosialt samvær. hvordan man responderer og hva man sier.

"Born on a bue day" er en god bok om autisme jeg kan anbefale deg å lese

Skrevet

Å være nervøs i sosiale settinger er nok ikke i nærheten av Tourettes. Ved T. vil man få en lang rekke symptomer/tegn som hos de aller fleste vil fremstå som så omfattende at man "vet" at noe er galt. I tillegg har de aller fleste med T. en del følgeproblematikk, som tvangstanker eller selvskading. Autisme og Asbergers er to slike følgesykdommer. Eller bildet her er såpass komplissert at man ofte blir diagnostisert med feks "Tourettes med autistiske trekk" feks. Også au. og as. er komplekse diagnoser som vil gi mer enn ett trekk/tegn/symptom.

Det du har klippet ut her søker å belyse det at en med Tourettes (med eller uten følgediagnoser) kan ha store vansker med å knekke de sosiale kodene. Dette er ikke sammenhengende med hvordan personen selv oppfatter seg, han eller hun kan tro de tenker helt normalt, men vil opptre i våre øyne, unormalt. Feks kan en med T. synes det er helt normalt å ta på øret til folk han treffer på gata. Eller spytte etter jenter han syns er fin. Som eksempel. Etter hvert vil han oppdage at mennesker reagerer negativt og DA først vil han skjønne at dette ikke er forventet (normal) oppførsel. For inne den med Tourettes er det utenkelig å håndhilse siden øret er så mye bedre å ta i.

Skrevet

Jeg mente selvfølgelig aspberger. Hvordan oppfører de seg med aspberger da?

H.I

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...