Gå til innhold

spørsmål ang Epidural

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føda min forje sønn uten noe midler for bedøvelser.

Det var ikke så gale, men det var sinnsykt vondt når han sto i åpningen.

Og jeg gruer meg sååååå til det skal skje igjen nå.

Er 40 uker på veg.

Og fekk skrekken av den smerten sist gang :(

Men så er det mange som sier att Epidural kan føre til masse rart.

Og jeg vil gjerne reise hjem dagen etter, går det om jeg er så svak og tar Epidural kun fordi det er så vondt når han står i åpningen min?

Hvordan virker den?

Kjenner jeg ingen rier i det hele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du får Epidural når han står i åpningen?

Jeg kom inn med 6cm. åpning og fikk ikke epidural pga. av det var for sent, ifølge jordmor

Skrevet

Jeg fikk epidural da jeg hadde 7 cm åpning. 15 minutter etter at den var satt var jeg fullstendig smertefri. Jeg kjente ikke riene overhodet, og kunne sovet hvis jeg hadde klart å slappe av. Jeg måtte settes på drypp for å få igang pressrier, og da ble epiduralen skrudd av. Jeg hadde dermed ingen smertelindring når jeg trykket han ut og heller ikke når hodet stod i åpningen. Jeg vet ikke hvordan dette er for andre, eller om epiduralen rutinemessig skrus av på samme måte som for meg.

Det går an å få smertelindring direkte i skjedeåpningen som skal gjøre at smertene ved utdrivningen ikke er så store... men jeg vet ikke hva det heter, og ikke helt hvordan det fungerer... men DET har jeg jeg lyst på neste gang:-)

Skrevet

Jeg har født en gang med og en gang uten epidural. Utdrivelsen var vondere når jeg fødte med epidural. Uten epiduralen var det bare så himla vondt hele veien at jeg bare trykket på for å bli ferdig. Da jeg hadde epidural og ikke kjente riene, fikk jeg helt sjokk over hvor vondt det var når hodet plutselig skulle ut. Epidural letter ikke på smertene man føler når hodet står i åpningen, men det tror jeg at det finnes annen bedøvelse som gjør? Lokalbedøvelse?

Jeg dro for øvrig hjem samme dag selv om jeg fødte med epidural. Så ingen problemer med det.

Skrevet

pudendal bedøvelse heter det. Eg kollega av meg har prøvd èn fødsel med det, og èn uten det. Hun annbefaler det VARMT og sier at dersom hu skulle få ett barn til, så vil hun ha det om igjen. Det er ett sprøytestikk på hver side av skjedeåpningen som du får rett før barnet kommer ut, som lammer deg der nedentil så du ikke skal kjenne akkurat det der presset/trykket når babyen kommer ut. Eg gammel kunst,som ikke mange jordmødre behersker lenger. Feks ved sykehuset i Haugesund er det bare 4-5 jordmødre som kan `denne kunsten` fremdeles. Pudendal ble brukt mye i tidligere generasjon, før EDA`en kom og tok over `showet`. ;)

Forresten Dersom epiduralen er satt riktig skal den kun ta riene, men ikke smertene i åpningen når barnet kommer ut.. Dersom de ikke har truffet helt riktig, har jeg derimot forstått at du kan bli nummen både i beina og i selve vaginaen.

Dersom du gjerne ønsker pudendal bedøvelse, vil jeg annbefale deg å sjekke opp ved fødeavdelingen der du ska føde, tilgjengeligheten på pudendalbedøvelsen, og evt dersom det er mulig å få det, skrive i ett ønskebrev du leverer på føden at du veldig gjerne ønsker det. Når fødselen så er i gang, så ringer du føden med det samme og ber de lese gjennom ønskebrevet ditt før du kommer, slik at de har muligheten til å sjekke opp i om det er noen på jobb den dagen/kvelden som kan gi deg denne :)

Eg og vil ha pudendal! ;)

Lykke te!!

Skrevet

Har født to uten og en med. Og jeg var skikkelig skuffa over epiduralen!!!! Det var nesten like vondt etter den ble satt som før. Epi. tok kun toppen av riene, men det var også det. Jeg kjente babyen skru seg nedover i bekkenet for hver rie, jeg hadde like vonde rier i magen og fikk attpåtil vondt i ryggen av epiduralen.

Kunne like gjerne spart meg det stikket! Hadde vondt i dagesvis i ryggen etterpå.

Skrevet

heheehe.. selv med epidural vil du kjenne svien i åpningen ;) Og jo, du vil kjenne riene med epiduralen. Alt er nok bare litt dempet. De pøser ikke på med operasjonsepidural ved vaginale fødsler, vet du ;

Men epidural er ikke noe hinder for å kunne reise hjem dagen etter fødsel :)

Skrevet

Hei

må bare få sagt en ting her, jeg kjente absolutt ingenting av pressriene mine under fødselen, de måtte fortelle meg når jeg skulle presse, men var totalt bedøvd så jeg ante ikke hva jeg pressa med...... da jenta mi kom , kjente jeg bare at noe skled ut av meg,så jeg må ha fått en stor dose rett og slett. Godt å slippe emerter, men negativt fordi riene stoppet opp, hjertelyden falt mm, men alt gikk heldigvis bra.

Skrevet

Jeg har født 2 ganger,begge med epidural.

Jeg har kjent riene og selve fødslene men uten smerter. Det har vært helt fantastisk etter epiduralen er satt.

Jeg må ha drypp uansett for ellers er det ikke noe som virker her hehe.

Jeg anbefaler epidural:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...