Gå til innhold

Asbergers Syndrom. Noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 13 år som fungere svært dårlig sosialt. Han skjønner seg ikke på "spillereglene" som gjelder ungene imellom og har få om noen venner. Han er en høflig og intelligent gutt - mot alle voksne og går greit overens med lærere og andre voksne. Tar helst kontakt med de og ikek andre jevnaldrende.

Han ahr Tourettes Syndrom, men jeg er ganske fortvilet nå som jeg oppdager etterhvert hvor dårlig han egentlig fungerer sosialt.

Noen som har barn med Asbergers eller evt kjenner noen med dette?

Kan de virke "helt normale" , og bare ha problemer i enkelte settinger eller er det slik at alle har problemer til enhver tid?

Beklager skrivefeil, dette skulel gå fort;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, de kan virke helt normale, men ofte "røper" de seg i tenårene da.

Husk også at tourette's innebærer så utrolig mye mer en tics.....

Jeg har selv en sønn med ADHD, tourette's og en del andre "smådiagnoser".

Skrevet

Barn med mild autisme eller mild asbergers kan fint fungere som normalt, men de skjønner ikke helt sosiale normer og regler. De forstår ofte ikke det vi kan kalle normale reaksjonsmønstre og kan virke usikre i samspill med andre. Det kan noen ganger virke som om de er dumme, noe de ikke er, og at de mangler empati, men problemet er ofte at de faktisk ikke forstår hva de skal gjøre og hva som forventes i en sosial setting.

Skrevet

Klarer han å fortelle en vits, uten å rote det fullstendig til?

Det klarer ikke de jeg kjenner med Aspergers.

Kjenner to med diagnosen. En er nogenlunde velfungerende, mens den andre har en del flere problemer.

Det vil ofte bli mer synlig rundt 12 års alderen, så han er i rette alderen, men trenger ikke å være Aspergers.

Har han evnen til innlevelse? Sette seg inn i andres situasjoner? Ha empati? Synes synd på folk som ikke har det bra?

Skrevet

Det er godt mulig han har Aspergers, be om en utredning på BUP.

Mange med Aspergers fungerer helt fint, men kan være snåle, sta og ha problemer med relasjoner.

Jeg har selv en sønn med Tourettes og ADD.

Flere tilfeller av Aspergers i familien. Fikk opplyst at Aspergers, Tourettes og ADHD/ADD er samme genet.

Så mange av disse diagnosene flyter inn i hverandre.

Skrevet

Jeg kjenner til flere med Aspergers i familien, og de virker ganske vanlige de. Fortelle vitser kan de også....!

Skrevet

Jeg har nok en mild grad av det selv og har to fettere og en onkel med det. Jeg har ikke fått det diagnostisert, men etter at jeg har lest masse om det, skjønner jeg mer og mer av meg selv om jeg kan si det slik.

Jeg er avhengig av at ting jeg gjør, leser, lærer og skal formidle til andre har en viss logikk/ et konkret system for meg. Det er vanskelig å forholde seg til abstrakte ting. Så hvis ungen din utmerker seg litt (jfr det du skrev om intelligens) i spesielle ferdigheter, kan det jo også være et aspergers tegn.

Jeg har problemer i sosiale settinger bortsett fra hvis jeg får mye positiv oppmerksomhet, dermed kan jeg godt tenke meg at det er lettere for ungen din å henvende seg til voksne.

Mine fettere er spesielle i matveien, han ene spiste bare knekkebrød med smør omtrent, de første 15 årene av sitt liv!!!

Familieliv med småbarn gir meg enormt mye stress og jeg tenker at det kanskje kan skyldes mine aspergerske trekk. Det er vanskelig å takle ungenes frustrasjon, mange ting på en gang og uforutsette hendelser.

Vet ikke om dette var noe nyttig for deg, men jeg vil råde deg til å få han utredet for aspergers... skal nok det selv også...en vakker dag!

Skrevet

Hvis en voksen vil bli utredet for Aspergers, hvem kontakter h*n da? Virker litt teit å spørre om å få bli testa på BUP :-P

Skrevet

I mitt tilfelle, ville jeg ha kontaktet pedagogisk-psykologisk tjeneste i kommunen min, så fikk heller de sende meg til rette instans hvis de ikke kunne hjelpe meg.

NN 23.54

Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen! Har vært på jobb og akkurat kommet hjem:)

Han fungerer bra hjemme i sosiale sammenhenger. Mangler litt "antenner" for hva som er lurt å si og hva en kanskje ikke snakker med "fremmede" om.

Men jevnaldrende klarer han lite å kommunisere med.

Blir litt skremt over at jeg tenker tanken om Asbergers, men synes enkelte an kjennetegnene er så beskrivende.

Lite interessert i skole, får greie karakterer, svært rigid (som også gjelder Tourette), har problemer med å uttrykke seg skriftlig, muntlig går det bra, men om han skal fortelle noe hjemme bruker han laaang tid på å komme til poenget, om han gjør det.

Han kan forsåvidt fortelle vitser, men poenget blir ofte litt borte;)

Har skrevet en lang mail til læreren hans nå, og ber om råd.

HI

Skrevet

Har han stor interesse for en eller flere ting (stereotype og repetitive interesser)?

Er han mer interessert i detaljer og deler fremfor helheter? Da han var yngre og lekte med biler, f.eks., var han mest opptatt av hjulene eller lekte han med hele bilen?

Da han var yngre (rundt 4), hadde han evne til felles oppmerksomhet? Var han opptatt av å vise deg ting og pekte han på ting som han ville du skulle se på?

Asperger syndrom er autisme med normal språkutvikling, så diagnosekriteriene for autisme (med unntak av språk) må oppfylles for å få en asperger diagnose.

Skrevet

Min far har aspergers, og kan fint fortelle vitser. Problemet er at de er innøvd og at vi har hørt de mange ganger før. Han fungerer godt i jobben sin, men nye ting blir katastrofe, hvis ikke vi presser gjennom (ting som er bra for han) når han først har prøvd noe nytt, og finner ut at dette var bra, blir han verdensmester i akkurat den tingen og gjør det flere ganger. Han kan ekstremt mye om enkelte ting, jakt fesk, eller gamle tog. Kan alle modeller osv.

Han vil gjerne bry seg om oss barna, men skjønner han kommer til kort. Når han kommer på besøk, må jeg be han vise oppmerksomhet til barna mine som har gledet seg til besøk. Han kan bare gå rett forbi når de står og venter med tegninger og historier. det er litt sårt. Han spør alltid hvordan vi har det, men har lært meg etterhvert og bare si at alt er bra, for han klarer ikke følge opp hvis jeg sier "nei, nå skal du høre-- og forteller om ting, så faller han ut. Vi har det hyggelig, men blir ofte mange historier om ting jeg har hørt før. Han kompenserer med penger, slik føler han at han bidrar, selv om jeg har sagt hundre ganger at han ikke trenger.

Han har noen venner i feks togforeningen (ja, det finnes) men der sitter de bare å diskuterer gamle togmodeller og viser bilder, og da er han i sitt ess. Det rare er at gamle damer digger han, da snakker vi gamle (70+++) og han går godt sammen de, forteller vitser og serverer kaffe og kaker. :)

Skrevet

HI her.

HAn har evne til empati og har omsorg for andre. Elsker lillebror og besteforeldre. Synes synd på dyr og andre som ikke har det bra.

Skrevet

Jeg som fortalte om min far her..

Spørsmålet ang empati er om det er lært eller ikke. Min far har masse empati, han ringer ofte, blir bekymret om barna mine er syke osv. Han har en hund han setter høyt og steller veldig godt med. Mennesker med asbergers blir eksperter i å lese andres føleleser og lære sosiale koder. De vil gjerne være som andre. Det som ofte blir et problem er de nye sosiale kodene. Min far skjønner ofte ikke når jeg snakker i koder, feks foran barna. En gang fortalte jeg barna at pappaen og jeg skulle på "jobbtur" i helgen (vi skulle bort, og min far viste hvor vi skulle) Jeg sa det med "hermetegn". Likevel prestere min far å si høyt og tydelig: Hva, skulle ikke dere til gjøteborg på hoteltur?? Sånne ting får han ikke med seg, hehe.. Gode pappaen min..

Skrevet

Ååå! Det var som å lese om gutten min. Han skjønner ikke slike koder særlig godt. Må ha konkrete beskjeder. Og kan bli supersint om noen sier feks "din dinosaur" - uten å mene noe vondt med det. (typisk guttegreie å si teite ting kanskje?)

Tourette er jo litt det her med å være styrt av rammer. Har jeg sagt :

Kan du hjelpe meg å rydde litt leker etter lillebror?". Så rydder han LITT leker. Han tar ikke alt, for jeg sa jo litt... Hmmm...

Og tar alt veldig bokstavelig. Må vokte hvordan jeg sier ting, for endringer fører ofta til krangel.

Men har som sagt alltid vært opptatt av at alle skal ha det bra. (Gråt som 3 åring på Stuart Little fordi kattene prøvde å spise han) ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...