Gå til innhold

Kan vi ha rett på litt sosialhjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både samboeren min og jeg er fulltidstudenter. Vi har et barn på 2 år, og leier leilighet.

Betaer 2000 for barnehage (redusert fra 2500), og 7000 i husleie, og så kommer mat, strøm, månedskort og ymse utgifter og regninger i tillegg.

Samboeren min får 7000 i studielån med forsørgerstipend. Jeg får 970 fra NAV i barnetrygd. Jeg har ikke rett til studielån fordi jeg har forsinkelse fra lang tid tilbake. Begynte på studier denne høsten, etter å ha vært sykemeldt fra jobben i et år, og neste skritt var AAP.

Etter nyttår vil jeg tro jeg kan få studielån igjen, så sant jeg består alle fagene til jul, slik at jeg får hentet inn det det jeg har for mye i forsinkelse.

Kan det være mulig å få litt hjelp hos NAV frem til nyttår?

Fikk avslag på bostøtte fordi vi er studenter. Studenter har rett på bostette etter nye regler, men vi fikk beskjed om at man ikke kan få det året man blir student, fordi man da har valgt å gå ned i inntekt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Studenter har ikke krav på sosialhjelp, hvem hadde da pådratt seg studiegjeld?

De som ikke har råd til å studere må jobbe!

Skrevet

Tror nesten du må snakke med nav om hva du kan få hjelp til mens dere begge er studentet. eventuelt om dere kan få kommunla bolig.. er kun 7000 dere har i mdn? uten om barnetrygda som du får? lurer da på hvordan dere klarer dere da? eventuelt må en av dere legge studiene til siden og jobbe og så når den ene er ferdig og skal begynne og jobbe da kan den andre begynne på skole igjen.

har noen av dere utdannelse fra før?

Jeg har ikke og samboer har ikke, jeg går på skole og han venter på kursin gjennom nav, han går på arbedisavklaringspenger og jeg får stipend(har ikke studielån da jeg må betale alt tilbake i og med jeg enda har ungdomsrett.) men jeg får i tilleg barnetrygd og barnebidrag(sambo er ikke barnefar) får bostipend og bostøtte. vi klarer oss men det er såvidt. ikke noe sløsing med pener her i gårde.

Skrevet

Enkelt og greit - en av dere må jobbe mens den andre studerer, og så får dere bytte på det.

Dere har ikke rett på sosialhjelp, nettopp fordi dere har selv valgt situasjonen dere er i... Som student kan en velge - jobb eller studier.... Tja, fattig uten råd til mat, eller jobbe og klare å kjøpe mat. Hva velger dere?

Fader meg!!! Dere er TO voksne, og klarer ikke engang å skaffe inntekt til mat utenom husleien??? Si meg - er dere kanskje litt enkle i toppen?

Kan ikke gjøre akkurat som en vil, og tro at andre skal dekke det dere ikke gidder, for det er ikke hva dere vil.....

Skrevet

Svarer deg jeg, 20.23, ettersom du er den eneste som gidder å svare i et hyggelig ordlag (og nei, da mener jeg ikke at dere andre har svart noe jeg ikke vil høre, men at det er utrolig unødvendig å svare så utrivelig).

Akkurat nå har vi kun 7000 pluss barnetrygda ja. Høstsemesteret er kort, så det er disse fire-fem månedene mellom studiestart og nyttår. Samboeren min jobber noe som vikar, blir alt fra 0 til 3000 ekstra i måneden, alt etter hvor mye jobb han får.

Vi kunne selvsagt ha ventet til han er ferdig før jeg begynte, det var planen opprinnelig. Han går tredje året nå. Jeg jobbet, men ble sykmeldt, og gikk sykmeldt et år. Jeg har ikke lyst til å gå inn på hva som feiler meg, men sånn som det er nå sto det mellom studier og AAP, og jeg startet på studiene nettopp fordi jeg vil få meg en utdanning, bli frisk, få meg jobb og forsørge meg og familien min selv.

Får ta en samtale både med NAV og husbanken, så får vi se. Evt om vi kan få litt hjelp av NAV til husleie eller livsopphold i form av et lån som kan nedbetales når sambo er ferdig utdannet.

Takk for fint svar i alle fall :-)

Hilsen HI (som er oppegående og intelligent, takk som spør)

Skrevet

Forøvrig får vi mye hjelp og støtte fra begge familiene rundt oss, så vi har alltid til mat, og datteren vår mangler aldri noe av det hun trenger. Vi prioriterer beinhard, og når vi bare kommer oss gjennom dette halvåret kan vi klare oss selv, og studere og forberede oss til å tjene penger og betale skatt, og gjennom den yrkesveien vi begge har valgt utdanne barna til de uoppdratte anonyme her inne til høflige, kunnskapsrike mennesker ;-)

Skrevet

Jeg fikk bostøtte da jeg var student, og da hadde jeg hatt ett par års opphold i studiene for å jobbe.

Skrevet

Man har rett på bostøtte som student....men kun om man har barn.

Skrevet

Barn har vi jo.. Merkelig. Vi får ringe ned og få en nærmere forklaring på avslaget. Og så har situasjonen endret seg litt siden sist vi søkte også, så kan søke igjen. Takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...