Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2010 #1 Skrevet 30. oktober 2010 Mini på 5 uker har drukket fint fra puppen siden fødselen. Nå den siste uka er det bare stress rundt ammingen. Han river og sliter i puppen etter fem minutter og kaster seg bakover. Prøver å rape han ofte for han svelger nok en del luft. Prøver også å sitte, ligge, sjekke at han har godt grep osv. Jeg vet at brystet ikke er tømt for melk siden det har hendt at han har roet seg etter en slik "bye" og ammet videre i 10 min. Inntil dette begynte ammet han ca 15. min på hver pupp. I tillegg har han fått flaske en gang i døgnet. Nå bruker vi 1 time på hver amming og det er ingen kos, bare stress. Jeg er så sliten så sliten og vet ikke om jeg orker dette stresset 10 timer i døgnet, kjenner at jeg blir deprimert og kjefter masse på de andre barna. Klarer ikke å glede meg over noe, er bare så slite så sliten. Trenger råd og ord fra dere nå!
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2010 #2 Skrevet 30. oktober 2010 Kjenner meg igjen, og jeg gav faktisk opp tilslutt. Jeg endte opp i en fødselsdepresjon, fordi alt føltes som stress og slit. Og du verden, så mye bedre ALT ble. Mitt humør, babyens humør, livet som mamma.... alt ble bedre da jeg kuttet ut ammingen. Jeg startet med å gå fra fullamming, til delamming til totalt ammestopp. Jeg har heldigvis fått full støtte fra helsepersonell. To forskjellige helsesøstra har støttet meg + jordmor. Jordmoren mente at jeg hadde det drøyd det for lenge, og mente at det var minst like viktig at mor hadde det bra. Så hvis jeg skulle gitt deg noen ord og råd, så jeg ville jeg sagt: gi mer flaske. Amming er faktisk ikke det viktigste i verden. I min verden er det viktigste at barnet får i seg næring, er fornøyd og at mor også er det, fremfor at man død og liv absolutt skal gi ungen pupp, fordi man tror at ungen blir syk av å ikke bli ammet. Og dagens morsmelkerstatning er like fullverdig som morsmelk med tanke på næringsinnhold.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2010 #3 Skrevet 30. oktober 2010 Jeg syns du skal føle på det selv, for blir det for mye stress så er ikke det bra heller. Men kanskje du kunne ringt din lokale "ammehjelp" (eller hva det nå heter) Kanskje det er noen små tips man ikke har tenkt på selv? Jeg er ikke fan av at man skal amme barna for enhver pris selv om jeg har fullammet mine, men hvis du har mulighet så vil jeg ihvertfall anbefale deg å pumpe deg. For uansett hvor fin morsmelkerstatningen er i dag, så er fortsatt morsmelken din det aller beste for den lille. Lykke til, håper det ordner seg =)
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2010 #4 Skrevet 30. oktober 2010 Tuen takk for svar! Nå begynner jeg faktisk å stortute her jeg sitter! Tusen takk for at du ikke dømmer, men deler din erfaring. Det føltes som en god klem! Men jeg kjenner at det sitter langt inne å gi opp også, føler meg så udugelig på alle måter. Jeg vil jo så gjerne at han skal få mm siden det er mye allergi i familien. Vanskelig og veldig følelseladet dette her. Men dette går ut over hele familien, jeg kjenner meg selv ikke igjen. Jeg bare er negativ, maser og kjefter. Er redd for hva dette gjør med fireåringen min og kjenner at jeg er redd for å bli syk (depresjon)...
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2010 #5 Skrevet 30. oktober 2010 Jeg bli gal av denne "mormelk er det beste for barnet", det er jo sånne uttalelser som gjør at folk ammer for envher pris, stresser og sliter seg ut. For så og si alle vil det beste for barnet sitt! Og hva er det egentlig som måler hva som er det beste for barnet ditt? Er et barn som får morsmelk, men som bare gråter og aldri viser seg å være fornøyd det beste for barnet? Eller kan det beste være at de får litt tillegg og blir fornøyd, sover godt og viser seg å trives med tilværelsen? Er en liten promilleforskjell på morsmelk og morsmelkerstatning, virkelig alltid det beste for barnet? Tviler på det! I teorien høres morsmelk helt fantastisk ut, men i praksis ser man jo at det egentlig ikke utgjør noen forskjell.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2010 #6 Skrevet 30. oktober 2010 Å herregud! DET var det du hang deg opp i i det innlegget? Hun sier jo at hun har melk, men at barnet ikke vil/klarer å die. Så hvis det er en mulighet å pumpe, hvorfor skal hun ikke gi melken sin? Har man ikke melk selv, så blir det en helt annen sak...
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2010 #7 Skrevet 30. oktober 2010 Tusen takk for svar til dere alle ) Men hva tror dere det kan komme av at han holder på slik?
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2010 #8 Skrevet 30. oktober 2010 Det er kaos de første ukene, men det bruker å gå seg til etter 6 uker. Det er iallefall min erfaring... Men han kommer jo ikke akkurat til å amme så mye videre da. Jeg vil anbefale deg å skrive en mail til ammehjelpen. De kan gi deg gode svar! http://ammehjelpen.no/spor-en-ammehjelper
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2010 #9 Skrevet 30. oktober 2010 Angående allergi: Allergier oppstår av genetiske årsker, i det fleste tilfeller, og ikke pågrunn av at man får morsmelk eller ikke. Morsmelk kan utsette allergier, men har barnet potensial for å bli allergisk så vil det trolig bli det før eller siden uansett. Et eksempel jeg leste fra en 3-barns mor på babyverden: Hun hadde fullammet de to første, fordi hun følte at hun måtte. Derfor valgte hun å bruke flaske på den siste, og det var hun sjeleglad for. Hun trivdes mye bedre i morstilværelsen. Og hvem var den eneste av de tre barna som ikke fikk allergi: jo, det var flaskebarnet. Gjør som du føler for selv selvsagt, men ikke la deg skremme av alt negative du hører om morsmelkerstatning fremfor morsmelk. Det er så opphauset. Ser du egentlig forskjell på en baby som får flaske kontra pupp? Spør folk rundt deg om de ble fullammet eller fikk flaske når de var små? Er det noen som ikke ble mennesker fordi de ble oppfostret på flaske? Mannen min og søstra fikk kumelk fra de var nesten nyfødt, da moren ikke hadde melk (dette var på 80-tallet). De er begge sterke med god helse, og et godt intellekt. De er også mennesker fulle av empati og sosial intelligens. Ingen av dem har vært plaget med sykdom eller allergier noen gang. Jeg ble flaskebarn da jeg var 2 mnd. Jeg syns selv at jeg fungerer svært fint. Jeg er så og si aldri syk, aldri vært plaget med allergi, er sterk, sporty og har høyrere utdannelse. Jeg tror virkelig at om man fullammer eller gir flaske er det som bestemmer så veldig mye om hvordan barna våre blir, på den ene eller andre måter. Det er snakk om mikroskopiske forskjeller i såfall, så uvesentlig at det blir for dumt å si at morsmelk er absolutt det beste. Sorry mitt strenge innlegg, men jeg kan ikke forstå at det at man gir barnet flaske er en diskusjon som høres ut som man skulle ha slått babyen sin. Ønsker deg lykke til! Når du ser hvor stor og sterk og blid ungen din blir, selv med flaske, så vil du tenke: hvorfor gjorde jeg ikke det før?. Det gjorde jeg. Og blir ikke ungen fornøyd med MME, så er det antakeligvis noe annet som plager babyen.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2010 #10 Skrevet 30. oktober 2010 Til deg anonym 16:35 , hva mente du med at han ikke kommer til å amme så mye videre etter 6 uker? Forsto ikke den setningen helt jeg...
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2010 #11 Skrevet 30. oktober 2010 Til deg anonym 16:36, tusen takk for et oppmuntrende svar og gode ord! Å pumpe ser jeg ikke som noe alternativ da det blir alt for stressende og tidkrevende. Gjorde det med en av de andre og opplevde at dette ble veldig travelt og stressende... Så enten prøver jeg å amme videre etter beste evne til tross for at dette er vanskelig, ellers så blir det mme.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2010 #12 Skrevet 30. oktober 2010 Mener du alvorlig at du tror at flaskebarnet ikke fikk allergi fordi h*n fikk flaske? *ler meg ihjel* MM er best for barnet uansett. Så lenge man har melk og mulighet til å gi mm til barnet er det bare tull å ikke gjøre det. Ja, det blir barn av flaskebarn også, men kan man gi mm så gjør det! Ikke gi opp ennå, det går seg til etterhvert.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2010 #13 Skrevet 30. oktober 2010 Har sendt mail til ammehjelpen også (HI).
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2010 #14 Skrevet 30. oktober 2010 Nei, jeg sier ingenting om at han ikke fikk allergi fordi han fikk flaske, men jeg sier bare at det trenger ikke være noe verre å gi MME fremfor MM. Alle sier at MM er det beste, men hvor mye bedre er det egentlig? Ikke noe særlig tror jeg,.. ikke så mye bedre at man på død og liv MÅ fullamme. Barnets helse går mest ut på genetikk, og veldig lite ut på om barnet får flaske eller ikke. Pumping mener jeg er enda mer stressende. Jeg prøvde også pumping før jeg gav meg (etter 10 uker med fullamming), men det kom bare noen få ml. Den eneste gangen jeg klarte å få mer enn 60 ml ut av flaska var da jeg hadde vært borte fra babyen en hel dag.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2010 #15 Skrevet 30. oktober 2010 Ørebetennelse kan føre til slik ammevegring. Burde kanskje sjekke det? Prøv å gi paracet og se om det går fint da.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2010 #16 Skrevet 30. oktober 2010 16:55 det er helt tydelig at du ikke vet hva du snakker om. At du ikke tror at mm er bedre en mme får du stå for selv, men det betyr ikke at det stemmer. En av de største fordelene med mm (foruten alle næringsstoffene) er at mm regulerer babyens mage og hindrer forstoppelse. Det at DU ikke klarte å pumpe betyr ikke at alle andre synes at det er stress og ikke får det til. Jeg pumper lett 200 ml fra hvert bryst, selv om jeg ikke fullammer lenger. Hvis du leser innlegget til HI en gang til, så ser du at problemet er urolig baby, ikke at HI ikke har nok melk eller ikke klarer å pumpe. SÅ stressende er det ikke å pumpe 3-5 ganger i døgnet. Et alternativ er å delamme, så barnet får i seg så mye mm som mulig.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2010 #17 Skrevet 30. oktober 2010 Nei, selvfølgelig betyr det ikke andre ikke får det til. Men fordi alle andre får til og amme, eller vil streve seg igjennom det, betyr ikke at andre må gjøre det for å bevise at de er glad i barnet sitt. Det er mange fordeler med MM, men det er også mange fordeler med MME (man vet at ungen får i seg det som trengs av næringsstoffer, pluss at det er mye som kommer igjennom morsmelka som ikke er heldig for ungen, og danner gass og luft barnets tarmer) Jeg bare ønsker at folk skal få velge selv uten at de må forsvare noe som helst. Forskjellen på MM og MME er så små at det utgjør ingen som helst fare for barnet. Og delamming er et forslag jeg også kom med, og som jeg også gjorde selv før jeg kuttet det ut. Og hvis barnet viser seg å bli mer fornøyd med MME og flaske, hva er da egentlig problemet?
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2010 #18 Skrevet 30. oktober 2010 Samme i kveld. Pumpet meg etterpå for å se om det kunne være at jeg hadde for lite melk. Det var litt fra det ene brystet som han hadde spist først fra (30-45 min tidligere), ellers bare noen dråper fra det siste brystet. Blendet litt ann og han spiste nesten full porsjon. Da må det jo være det at jeg har for lite melk da? Dette er jo faktisk verst på kvelden, går litt bedre tidlig på dagen. Har stresset mye siste uken, kan jeg være i ferd med å miste melken? Ammer ikke på natt, dette kan vel også gjøre sitt? Eller har han lagt godt på seg i starten...
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2010 #19 Skrevet 30. oktober 2010 hva med å pumpe deg og gi deg på flaske samt gi mme?så slipper du å amme men kan likevel "trøste" deg med at han får i seg mm? jeg fikk lånt en skikkelig industriell maskin på sykehuset,effektiv som bare det!da kan du slappe helt av og gjøre andre ting mens du sitter der som ei melkeku! jeg stressa som f med amminga,men ga ikke opp før mini ikke ville har mer selv da han var rundt 7 mnd.men jeg hadde også en fødselsnedstemthet helt frem til mini var 5-6 mnd...vet ikke om det egentlig var verdt det når jeg ser meg tilbake i ettertid... kjenn på magefølelsen din!og husk at du gjør det som er best for dere begge!du er en god mor selv om du velger å slutte å amme,du skal faktisk "overleve" dette her du og!
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2010 #20 Skrevet 30. oktober 2010 Det er klart det kan være mange økeperioder, da h*n ikke spiser om natten, og dermed senker produksjonen. Og på kvelden er det heller ikke uvanlig at man ammer mer, for at ungen skal ha nok næring igjennom natten. Det skal også sies at ofte kommer det mindre melk ut ved pumping enn når ungen dier, så det er ikke helt sammenlignbart. Likevel må du ikke slite deg ut. Er du sliten og stresset, så hjelper det ikke på melkeproduksjonen. Hvis du prøver å gi litt ekstra MME, så kanskje du slapper av mer, også kan du amme når du føler for det. Da får h*n de gode stoffene fra morsmelken også. Hilsen meg som har skrevet en del innlegg her oppe som forsvarer bruk av MME. Jeg prøver ikke på noen måte å undervurdere MM, men jeg syns ikke man skal undervurdere MME heller. MME gjør mye godt det også, og har hjulpet mange. Og som sagt, man kan kombinere Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå