Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor skal man ikke bære tungt? Hvordan vet man hva som er for tungt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du det har jeg og lurt på!!! Men mamma sier at jeg kan gjøre alt jeg vil og løfte det jeg kan - så lenge det ikke gjør vondt. ( nå er det igrunnen snakk om at jeg elsker å løfte opp å kose på nevøen min på nesten 20 kilo - får ikke lov til å løfte MER enn det! får heller ikke løfte han når han sover...) Men så fort man får vondt skal man slippe det man har i hendene omtrent.. MEn det kommer sikkert veldig an på, HVA man løfter og hvor langt det skal løftes og hvor mye man faktisk LØFTER; men sånn i det store og hele tror jeg ikke det er noen "grense" på hvor tungt man skal løfte. Det er nok ikke sånn at man ikke kan gå på butikken alene hvis man trenger litt melk eller brus eller andre litt tunge ting, fordi man ikke skal bære tungt.. Men man skal være forsiktig, og hvis det er noen antydning til smerter skal man la det vær. Kroppen skal visst si ifra :) HVORFOR man ikke skal bære tungt, er jeg ikke sikker på .. Men har sikkert en del med ryggproblemer under graviditet bl.a., men også for babyens skyld. Man må jo passe på skatten inni magen, den må jo ha det fint! :) Hvis man bærer tungt, er jo en litt utstikkende mage litt risikert til å få en ekstra smell hvis man skulle miste balansen og falle, evt få ting over seg, eller miste noe... kanskje :) Vet ikke om det var til mye hjelp men :P kanskje litt ihvertfall :)

Skrevet

http://mammanett.no/graviditet/kan_det_skade_fosteret/tunge_loeft_ved_graviditet

Det som ikke nevnes her er effekten graviditetshormonene har på leddbåndene. Hormonene som skal slakke leddbåndene i bekkenet for at det skal kunne utvide seg til fødselen, virker desverre ikke bare lokalt her, men fører til at alle leddbånd i kroppen blir slakkere. Dette gjør leddene mindre stabile og mer utsatt for belastningsskader. (smerter i nakke/skuldre/overtråkk osv.) Denne effekten vedvarer også i noen måneder etter fødselen, så vær forsiktig ved oppstart av skadeutsatt trening som håndball, squash, tennis, fotball osv. ;)

Men viktigst av alt: lytt til egen kropp... dersom magefølelsen sier at "dette kanskje ikke er så lurt", så er det sannsynligvis ikke det ;)

Hilsen fysioterapeuten ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...