Gå til innhold

Norske er gjerrige

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er norsk selv, men jeg irriterer meg over hvor gjerrige norske er.De utenlandske vennene jeg har varter opp med det de kan når man kommer på besøk.Norske derimot tilbyr deg så vidt ett glass vann osv.Føler også at norske må si det høyt så alle hører det om de mot alle odds har spandert en liten ting,ja selv ett lusent eple. Noen med samme erfaring ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har absolutt ikke samme erfaring som deg! Mine venner, kjente og familie er rause og oppvartende! Kanskje du har feil venner eller er i feil miljø?

Skrevet

Skal si du har kjipe venner! Jeg har ingen slike dårlige erfaringer

Skrevet

Kjenner meg ikke igjen akkurat...

Skrevet

Det er vel ikke nødvendigvis ikke blant mine venner jeg har observert det.Men dere er vel like gjerrige selv så da er det vanskeligere å se det

Skrevet

man kjenner lusa på gangen sier jeg bare...det er vel DU som er så jævla gjerrig at du ikke klarer å se på oss normale som faktisk ikke er det

Skrevet

Alle mine venner er gavemilde i større eller mindre grad, uavhengig av nasjonalitet. Har du venner som er dårlig bemidlet? Eller er de ganske enkelt kjipe av natur..? Dumt dét, isåfall....

Skrevet

Jeg er oppvokst på et sted der det var mange ulike kulturer og jeg føler og litt som deg. Jeg husker mange koselige besøk hos utenlandske venninner der de brukte mye tid sammen når de laget mat og serverte mye godt til familie og venner. Men jeg tror ikke det er at nordmenn er gjerrige, det er bare ikke deres natur lenger å f.eks stå flere timer på kjøkkenet for å lage flere retter eller lignende. I flere kulturer der dama er hjemme så har hun mer tid til å lage mat osv enn for eksempel her i Norge hvor mange familier er avhengig av at begge er i jobb.Hos samboeren min sin familie som er utenlansk bruker de mange timer på kjøkkenet og setter stor "sport" i å servere flere retter. Glasset er så og si aldri tomt og en får servert mye god mat. Den tiden på kjøkkenet prater de og koser seg sammen.

Mine norske venninner serverer som regel og drikke, frukt eller lignende men føler ikke det er på samme måte altså og det gjelder forsåvidt når folk kommer til meg og.

Skrevet

Hehe, om du sier det så;)

21:33

Skrevet

Jeg vil helst ikke ha noen storstilt form for oppvartning når jeg kommer på besøk. Jeg får vann eller kaffe, og er fornøyd med det. Dette er vel kulturelt betinget da, vi gjør som vi er vant med og slik vi selv ønsker å bli møtt?

Jeg oppfatter verken venner eller familie som gjerrige. Jeg er omgitt av rause mennesker som gir av både tid, oppmerksomhet og hjelp. Det er heftig stort å sette alle "norske" i samme bås - likeså kan vi ikke si at alle svenske, danske eller amerikanere er like. :)

Skrevet

Kjenner meg veldig godt igjen på det.

Jeg og mannen min elsker å være sosiale og innviterer ofte venner hjem på god middag med god vin. Disker gjerne opp med irish eller en cognac etterpå. Vi storkoser oss og spiller gjerne brettspill.

Men vennene våres innviterer sjeldent eller aldri oss tilbake...

Jeg mener at det faktisk ikke koster stort elle krever mye energi.

Ja, mannen min og jeg begynner å lure på om vi har dårlige venner.

Virker ikke som vennene våres er oppdratt slik som oss :( Desværre

Skrevet

Kom til min familie, så kommer du til å lære noe annet.

Vi blir omtalt som de som gir nattely(en seng til de som trenger det, bare vi kjenner dem litt). Og alle skal være mette før de reiser videre :)

Jeg er vokst opp med det, og ser at jeg har det i meg som en naturlig ting. Har hatt helt fremmede på overnattinger her, også. Og gitt dem de måltider som faller seg naturlig mens de er her.

Og jeg har slekt og inngiftet slekt(utenlandske) som faller pladask for måten vår slekt er på overfor folk som faktisk er ukjente.

Min bror traff sin kone i Argentina, og hun føler seg HELT hjemme hos oss alle. Og vi elsker henne, selv med skikker og meninger som av og til krasjer med våre ;) Jada, vi kan krangle om dyptfestede meninger, men det går over.

Og jeg har en slektning som har giftet seg med en kvinne som virkelig er internasjonal, og hun ser på meg som nærmeste familie. Og jeg elsker også henne, hun er et utrolig godt menneske, og jeg ville ofret mye for henne :)

Så hos meg hadde du nok klart deg bra :) Men jeg er faktisk ikke flink til sånne gammeldagse ekstraserveringer med kaker av alle slag bare fordi noen kommer innom. Men er du her en liten stund, så kommer det nok et helt måltid :)

Skrevet

Jeg opplever det ikke sån, men jeg opplever en viss ulikhet i hva man tilbyr i ulike kulturer. Her jeg kommer fra blir man bestandig tilbudt mat, mens om vi drar til min manns fammilie re det bestandig tilbud om alkohol eller andre "kosedrikker".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...