Gå til innhold

Overvekt hos barn, unge og voksne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har selv vært sykelig overvektig, har fått hjelp og har gått ned 52 kg.

Livet mitt har blitt mye lettere, lysere og jeg er mere glad og har fått større selvtillit.

Som overvektig var jeg selv utsatt for andre menneskers "vrede" til overvektige og husker meget godt hvor sårende og deprimerende det var.

Når jeg hører hva Kari Jaquesson utaler seg om overvekt og ser det såkaldte "morro"klippet til Jonna Støme på VG blir jeg kvalm og uvel. Mennesker som disse glemmer vist at overvektige er mennesker med følelser og dårlig selvtillit og at disse menneskene ikke akkurat er med på å gjøre det lettere for dem. De fleste mennesker ser bare at overvekten kommer fra usunn mat og overspising. Det tenkes ikke på HVORFOR det overspises av både sunn og usunn mat. I de aller aller fleste tilfeller er det sterke følelser som ligger bak. Mange har opplevd ting i livet som gjør at følelsen deres styrer hva dem putter i munnen. Jeg har selv vært på forelesninger og hørt psykologer som jobber med overvektige snakke om dette. Og kjendte meg selv veldig igjen i det som blir sagt.

Nå som jeg begynner å nerme meg den vekten jeg selv ønsker, ikke det verden betrakter som normalvektig, blør hjertet mitt for andre overvektige. Det er ikke bare å gjøre om på en livsstil som har brendt seg fast. Det trenges i de aller aller fleste tilfeller psykologhjelp og et sterkt nettverk.

All ære til de som klarer å gå ned i vekt på egenhånd.

Hvorfor er det sånn at så mange føler avsky for overvektige?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler ikke avsky, men er svært oppgitt over at diverse krav om at samfunnet skal ordne opp for alle mulige grupper.

Vekt er en ting man faktisk kan kontrollere selv og klarer man det ikke selv, er det hjelp å få i helsevesenet.

Sytingen om at samfunnet ikke tilrettelegger osv blir helt håpløst. Skog og mark er rett utenfor døren til de aller fleste av oss. De fleste steder er det svømmehaller. Kommuner kjører friskvern osv.

OG jeg er med på diverse idretter og hmm - de genetisk overvektige er ikke der ihvertfall... eller var det ikke så genetisk likevel?

Jeg synes det er helt topp når jeg ser at overvektige faktisk rører på seg! mer typisk er imidlertid at det ikke er de som kommer på tråsykkel, men på moped...

Skrevet

en ting til....

selv har jeg vært gjennom mange store tunge ting. Det er jeg nødt til å takle på min måte og jeg har etterhvert innsett at alt som går over er greit (alt man selv kan gjøre noe med). Det er værre med de tingene man selv ikke kan gjøre noe med uansett hvor mye man strever fordi det ikke er fysisk mulig. Det er det vanskeligere å takle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...