Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #1 Skrevet 29. oktober 2010 Sjukehus nedlegging av Nordfjordeid og Lærdalsjukehus. Tenker på fødslane og lang vei til fødeavdeling. Tenk om noko går gale og null hjelp
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #2 Skrevet 29. oktober 2010 Man trenger ikke sykehus og fødeavd. i hver en avkrok i Norge. Helt greit å samle kompetansen litt mer sentralt Hilsen Distriksnorge-jenta
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #3 Skrevet 29. oktober 2010 Forstår at mange blir bekymret. Ville nok fått litt angst selv. Forlangt helikoptertransport, liksom. Evt leid en hybel nært et sykehus siste mnd før termin.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #4 Skrevet 29. oktober 2010 Fødestover har ikkje same medisinsk tilgjenge som sentralsjukehuset har. Og då kan det fort gå gale likevel.... Men sidan eg bur i Sogn og Fjordane sjølv, så veit eg kva avstander det er snakk om, og kan forstå uroa til dei som bur nærast dei sjukehusa som blir nedlagt. Betre enn ingenting å ha fødestover..... Vi har både ambulansar og helikopter om det er behov for det, så eg trur nok det vil gå bra
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #5 Skrevet 29. oktober 2010 dere vet at drektige kyr ikke skal flyttes på de to ukene før fødsel?hvorfor er det annerledes med kvinner? Kyr har det med andre ord bedre enn oss kvinner.er ikke det en tankevekker? jeg er himla glad for at jeg bor i en storby,15 minutter fra sykehuset!
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #6 Skrevet 29. oktober 2010 De aller fleste klarer å ta seg frem til sykehus selv om det er litt reisevei. Vi er et langstrakt land med mange kriker og kroker så det sier seg selv at vi kan ikke ha sykehus på hvert et ness. (å sammenligne kvinner med kyr, vel.... litt søkt.... og jeg tror kua ville vært fornøyd med å ligge på familierom på barsel enn å stå i en bås full av gress og gørr etter fødsel:-)
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #7 Skrevet 29. oktober 2010 Men hvilket sykehus blir det nermeste for dere da? Og hvor lang tid tar det og komme dit med bil?
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #8 Skrevet 29. oktober 2010 hvorfor i all verden er det søkt??synes du at det at kyr har det bedre enn oss er søkt og en smule latterlig å sammenligne med?det synes ikke jeg.og vet du at når kua har fått kalven så går de sammen i noen dager?så du kan si at kua har det like bra som oss etter hun har kalva. Ikke menneskeliggjør kua vær så snill,hun liker seg FAKTISK bedre i fjøset enn på et sykehus vil jeg tro
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #9 Skrevet 29. oktober 2010 Her er det 3 timer til nærmeste sykhus og 5 timer til nærmeste sykehus med spesialkompetanse og prematuravd.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #10 Skrevet 29. oktober 2010 herlige land, nn 19:23.... En ku reiser ikke på butikken for å handle, det gjør et menneske med barn i magen oftest helt til fødselen starter hehehe En ku har ikke et sykehus vanligvis, men det har vi og alle fødende må på en eller annen måte komme seg dit når fødselen starter. Hadde tatt seg ut om alle som var gravide ble innlagt 14 dager før termin, sånn i tilfelle......
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #11 Skrevet 29. oktober 2010 Kyr skal ikke flyttes fordi de blir stressa og redd. Mennesker forstår mer og lar seg flytte på uten at det kan bli farlig. Der ligger forskjellen.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #12 Skrevet 29. oktober 2010 19:23: Hehe, jeg er vokst opp på bondegård så jeg kan min ku, tro meg:-) Og å sammenligne kvinner med kyr er rimelig søkt og like dumt som å si at kvinner kalver. Resten av innlegget ditt er bare raljering jeg ikke velger å ta seriøst, men mer som en avporing av debatten basert på hovedinnlegget til HI
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #13 Skrevet 29. oktober 2010 Jeg bor i Måløy. Det vil si at når føden på Eid blir lagt ned, må vi kjøre 3 timer for å komme til sykehus. Hvis ferjen går vel å merke. Hvis vi bommer på ferja kan det ta ennå lenger tid
Sa-Nata-Ana *med bestemorpupp* Skrevet 29. oktober 2010 #14 Skrevet 29. oktober 2010 Selvfølgelig så trenger man ikke sykehus i hver eneste lille krok i distriktene, men når det er snakk om at det blir halvannen eller to timers kjøring for å komme frem til nærmeste sykehus, så er nedleggelse idioti. I verste fall så kan slike avstander være livsfarlige, og da bør det ikke være snakk om å ta hensyn til om det ligger i en "krok" eller ikke. Nå vet ikke jeg hvor lang avstand det blir fra der som HI snakker om og til nærmeste sykehus for dem, men her i området skjedde nettop det, på to forskjellige "avkroker".
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #15 Skrevet 29. oktober 2010 Nå bor ikke jeg i Måløy lenger, men jeg hadde definitivt boikottet Førde ved neste fødsel, og heller reist til Volda(eller Ålesund i og med jeg hadde hatt mulighet til det). 3 timer til føden er langt, selv med ambulanse. Og helikopter tviler jeg på vil bli brukt så mye(det står vel heller ikke stasjonert i Måløy?) Det har jo vært snakk om at jordmor skal følge med i ambulanse. Men da må det skje noe drastisk med jordmortjenesten i Måløy. 1-2 dager i uka holder ikke da. Og er dagens jordmor(om det er den samme som for 2 år siden) interessert i vakt 24/7, 365 dager i året?
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #16 Skrevet 29. oktober 2010 Har hørt ein del episoder og føler meg ikkje trygg lenger. Kva om ambulansen er ein annen plass og kva sjer da !!! Samme med sjukehelekoteret. Tenk om det enda tragisk, personen dør. Sjukehuset slepper unna uten problem. Der sitter familie og venner med ein mindre fordi det ikkje sjuketransporten funka. Det er vi som er taparane Blir meir skeptisk og føde jeg vurderer sterk KS. Har mista eit barn og leve med det er tøft. Tror ikkje jeg takler det ein gang til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå