Gå til innhold

Retinoblastom, øyekreft hos barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten gutt på 3,5 år som har et øye han skjeler på..

og på mange bilder av han fra han er liten til nå, merkes det et spesielt lys i det ene øye, alltid venstre øye..

jeg sitter nå og er overbevist om at dette er øyekreft :(:(

venstre øye på bilde får et sterkt skjær av lys/lyse rødt, men s andre øye enten bare er litt normalt rødt eller helt vanlig øyefarge.

har lest meg opp på internett og sett bilder av denne sykdommen nå. og noen av bildene er skremmende lik min sønns...

på internett står det at hvis man skal sjekke øyekreft ved fotografi skal man skru av rødeøyne funksjonen og ta bilde med blits. vi har da IKKE tatt av noe rødeøyne funksjon(viste ikke at det fantes) men tatt vanlig bilder med blits.

tenker at hvis vi hadde tatt av rødeøyne funksjon ville øye sikkert blitt helt hvitt sånn som barna det er bilde av når jeg googler sykdommen.

har vært hos øyelegen før, men fått lite igjen for dat, da barnet vår blånektet å sammarbeide'(var da ca 1,5 år) var da kun pga skjelingen. men har nå begynt å tro at det er verre enn som så- :( at det er kreft :(

har time til neste uke, å har snakket med sykehuset i dag for å se om de kunne hjelpe meg, men måtte bare vente på timen..

noen med noen erfaringer?? :( har så dårlig magefølelse..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en nevø som hadde kreft i øyet, han ble ikke rød på det øyet når de tok bilder av han. Vanligvis blir jo begge pupillene røde pga blitzen, men det var bare det friske øyet som ble rødt..

Det ble oppdaget da han var på 6-mnd kontroll på helsestasjonen, da lyser jo legen inn i øyet på barnet. Legen ser da at lyset blir reflektert på en måte inne i øyet, blir det ikke det kan det være noe galt og man blir henvist til øyelege.

Skrevet

Har en liten slektning som er født med grå stær, altså ikke kreft, men noe med linsa i øyet eller noe.. Hun har heller ikke refleksjon i øyet når vi tar bilde. Det har vært mye styr med øyet, operasjoner, bruk av linse/briller osv, men dette er jo ikke noe farlig, kun veldig ubekvemt. Dette blir oftest oppdaget like etter fødsel på en av de første kontrollene men ....

Skrevet

Ved kreft blir vel øyet som er rammet helt hvitt?

Skrevet

Har aldri hørt om at øyet blir hvitt ved kreft, men kommer kanskje ann på kreftformen?

Nevøen min hadde en svulst bak i øyeeplet, det gjorde at lyset ikke ble reflektert som det skulle (og derfor ikke ble rødt på bilder med blitz) men øyet så ikke sykt ut på utsiden..

Skrevet

Leste en artikkel om en mor som oppdaget øyekreft hos barnet sitt nettopp pga bilder hvorav den ene pupillen var hvit og den andre rød. Ble selvfølgelig engstelig da vår sønn på enkelte bilder hadde "hvite pupiller" enten venstre eller høyre, var ikke alltid på samme øye. Gråt og gråt fordi jeg var overbevist om at dette var kreft og fikk time hos fastlegen. Han undersøkte øynene for å sjekke rød-refleksen og alt var som det skulle. Da min tante er fotograf tok jeg dette opp med henne og her forklarte hun at dette er slikt som skjer på enkelte bilder pga vinkelen på blitzen og måten denne treffer pupillene. Så med bakgrunn i dette tror jeg ikke man skal bekymre seg altfor mye.

Husk at det finnes mange forskjellige årsaker til skjeling.

Godt at dere følger dette opp, både for deres del og barnets.

Masse lykke til

Skrevet

tusen takk for svar:)

virker så inderlig lenge til øyelege timen nå..

har googlet retinoblastom og gått å sett på bilder og er mye forskjellige reaksjoner på øynene... så vanskelig å vite egentlig:(

han skjeler minimalt, men har en bestefar(på fars side) som har glassøye. men han sier dette var i forbinnelse med en ulykke.. men fars familie tror ikke han snakker helt sant (??!!) ikke skjønner jeg hvorfor...

å jeg leser at dette er veldig arvelig.. skal få mannen til å ringe bestefaren i mårra å få han til å fortelle ordentlig hva som er grunnen. det er jo viktig!

takk for svar igjen:) HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...