Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #1 Skrevet 29. oktober 2010 Kom over denne saken i dag: http://www.side2.no/livsstil/article3016934.ece. Er er det en som har bestilt en annen til å kaste syre i ansiktet på kjæresten sin. Han som bestilte det fikk livstid, mens han som kastet fikk 12 år. Dette er fra England. Og så tenker jeg på straffeutmålingen i enkelte saker i Norge. Her får man lavere straff for mord og en tilsvarende hendelse ville vel gjerningsmennene fått noen års straff tenker jeg. Synes straffenivået i Norge i dag er alt for lavt. Hva synes dere?
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #2 Skrevet 29. oktober 2010 Straffe utmålinger i Norge er mer som en spøk eller som å spytte i ansiktet på offrene. Helt ufattelig noen ganger. Husker en sak for noen år siden hvor en onkel eller bestefar eller noe slikt hadde misbrukt ei jente regelmessig fra ho var 4 til ho var 12 og fikk ikke 6 mnd i fengsel for det en gang. Jenta hadde altså levd med dette marerittet i 9 år og vil alltid måtte leve med den skade dette har påført henne mentalt og fysisk og personen fikk bare noen mnd i fengsel. Hvor sykt er ikke det. Til gjengjeld så kan man få flere år for å begå økonomisk kriminalitet, selv den hvor det ikke er vold eller trussler i bildet. (hvitevasking av penger og annet). Så det å hvitevaske penger er tydeligvis mye mye værre en en å ødelegge livet til et barn. Visste du foresten at strafferammen for å voldta en voksen dame er høyere en om du voldtar et barn? Og om du voldtar en mann er den høyere en om du voldtar en dame.
Gjest Skrevet 29. oktober 2010 #3 Skrevet 29. oktober 2010 Jeg synes ikke at lengden på straffen er det mest relevante, men hva som skjer iløpet av den straffen man får og hva man lærer av den. Se på Canada feks. Der har de i langt større grad tatt i bruk konfliktråd - også i volds- og drapssaker. Og det å skulle stå til rette for den utsatte og dere eve. etterlatte har vist seg å ha en større effekt enn å (for å si det på en banal måte) sitte i fengsel å se på tv og kjederøyke og kriminaliteten i Canada har gått ned etter at de begynte med dette. Poenget med straff er at man skal ta lærdom av det slik at man ikke utfører samme handling igjen. For de aller fleste innsatte skal, enten vi liker det eller ikke, tilbake til samfunnet og da bør de være mest mulig rehabilitert. Så jeg etterlyser straff med mer innhold, mer lærdom og mer relevans enn jeg etterlyser lengre straffer.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #4 Skrevet 29. oktober 2010 lang og hard straff gir ikke noe mindre risiko for at kriminelle handlinger ikke skjer. bare se på land med høye og kraftige straffer og se på norge. vi har svært lite kriminelle saker. vi trenger ikke høyere straffer, vi trenger forebygging og bevistgjøring og oppbygging av det moralske ansvaret det er og være del av et samfunn
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #5 Skrevet 29. oktober 2010 Vi trenger høyere straffer. Om det ikke er avskrekkende så er det riktig for folks rettsfølelse (selv om straff ikke skal være hevn). Se f.eks på denne saken: http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/09/28/350020.html Her har en mann drept sin samboer. For dette fikk han 10 (!) år. Et fengselsår er ni måneder og med god oppførsel etc er det ikke uvanlig at innsatte soner halve tiden. Jeg er også enig med at vi trenger straff med meningsfylt innhold. Slik det er nå er fengslene en forbryter- og narkoskole. De som ikke er så interessert å bli rehabilitert lærer ofte flere ulovlige knep i fengslene slik at de kan gå rett ut og starte på nytt med forbrytervirksomhet når de slippes ut HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå