Gå til innhold

ang SFO og hva vi kan forvente...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt som går på 2.trinn og som går i SFO etter skoletid. Vi har en fast gåhjemavtale der han går alene hjem hver dag. Denne biten går ganske greit, selv om de rett som det er glemmer å sende han, tiltross for gjentatte forsikringer om at det IKKE er noe problem for SFO å sende han avgårde etter en fast avtale..

MEN..så er det over til klesbiten.. Vi følger han hver morgen og ser at alle tingene hans er på plass, vi har merket hver minste ting med fullt navn og klasse og han har alltid det han trenger av varme klær, skift og regntøy / dress...

Men rett som det er kommer han søkk våt hjem i bare t-skjorte under en tynn fleecejakke i regnvær og vind.. UTEN lue.. og med sekken gjerne åpen.... Han selv er 7 år og klarer selvsagt ikke helt å se konsekvensene av å gå tynnkledd....

Kan vi forvente at de som jobber på SFO tar et overblikk over han før han går ut døren?? han må da si hadet til noen, så det er vel ikke formye forlangt at de kan spørre om han har nok klær på....

Jeg har selv jobbet som SFO-leder for en større SFO enn barnet mitt går på og vi sendte aldri et barn ut døren uten at vi sjekket at de var godt påkledd og at de hadde sekken med seg hjem..( mitt barn har kommet hjem uten sekk også...... en gang bare men...)

Mitt barn kan heller ikke navnet på noen på SFO..de vedkommer han på en måte ikke.. for han har ikke no forhold til damene der... De blir bare ropt inn til måltid og får beskjed når de skal gå hjem og evt tilsnakk når de ikke oppfører seg ok.. Ellers intet forhold mellom barn og voksne.. ( dette gjelder IKKE bare mitt barn..men de fleste i klassen...) er ikke dette litt merkelig? En god del foreldre har også reagert på måten barna blir snakket til på på denne SFOen..de blir BJEFFET til i alles påhør uten respekt for barna eller å være kritiske til hvem som hører det eller hva de sier....

Men er litt usikker på hvor mye jeg kan "pese" på SFOlederen...for vi har hatt en DEL samtaler allerede i år, og også en del mailer frem og tilbake...

Jeg blir bare SÅ oppgitt.... Heldigvis blir barnet mitt bare eldre og eldre....og klarer seg mer og mer selv....SUKK!!

Når jeg var SFO-leder var det IKKE sånn ivertfall..men kanskje vi var unntaket...( fnis....)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg jobber på en SFO og kan fortelle litt om hvordan ting fungerer hos oss.

Vi sier hadet til barnet når vi sier i fra at han/hun skal hjem.Barnet går selv til garderoben og kler på seg før hn går.Dersom det er et barn vi vet trenger hjelp til påkledning e.l gjør vi selvfølgelig dette.

I tillegg til de barna som har faste tider å gå hjem på,får vi utallige tlf i løpet av ettermiddagen med beskjed om å sende barn hjem.Så om noen skulle blitt med for å kle på barna hver gang,hadde vi ikke gjort noe annet.Og slik bemanningen er hos oss har vi ikke mulighet til å ha en stående i garderoben hele dagen.

Men selvfølgelig sier vi i fra hvis vi ser at noen ikke har på nok/riktige klær.

Du får nok ta en prat til,og si i fra at gutten din trenger hjelp til påkledningen når han skal hjem.

Det at han ikke har noe forhold til de som jobber der er jo litt merkelig,spesielt hvis dette gjelder de fleste av barna.

Hos oss er det VIKTIG å kjenne alle barna,alle barna skal bli sett,og det føler jeg at vi får til.

Jeg ville blitt oppriktig forbauset om et barn ikke visste navnet mitt,eller til noen av de andre fast ansatte.

Og selvfølgelig skal man snakke til barna med respekt,det sier seg selv..men det hender nok at det blir litt kjefting innimellom også.

Men jeg setter spørsmålstegn ved hva de fyller dagene med på denne sfo-en...Er ikke de voksne sammen men barna?Er det ikke aktivitetsgrupper,prosjekter,barnemøter osv?Er ikke de voksne sammen med barna og spiller spill,leser,spiser og alt det andre som skjer?

Skrevet

Min erfaring er at man kan forvente svært svært lite av SFO og deres ansatte. Vi er mildt sagt misfornøyde, og har også gitt uttrykk for det flere ganger. Men det handler mest om innholdet i SFO-hverdagen:(

Men jeg synes virkelig at dere burde frovente mer av 7-åringe. Siden dere følger han helt inn og ser over alt hver morgen, blir han også veldig lite selvhjulpen. Hos oss er det absolutt ingen som følger 2.klassingene inn til SFO (med unntak av de med helt spesielle behov). En 7 åring bør kunne være selvhjulpen ift klær, og kunne kle seg etter hvertet. F.eks bør han kunne husek lue når det er kaldt, ha på seg genser, jakke tilpasset været osv. Dette burde ha blitt jobbet med allerede siste året i barnehagen! De voksne skal ikke behøve å sjekke at alle ungene ahr riktig klør pås eg til enhver tid!

En 7-åring bør også kunne huske å lukke sekken også og som et minimum huske å ta med seg sekken sin hjem!

her har kanskje dere som foreldre en jobb å gjøre ift å lære han påkledning samt å lære han å være ansvarlig ift å ha med seg tingene sine hjem.

Skrevet

Oioioi, har ikke lest alt som står her, men du må være veldig forsiktig med å forvente noe som helst av de som tar seg av barna dine når du ikke gjør det selv....

Hadde et innlegg selv for bare få dager siden hvor jeg reagerte på lærere og barnehageansatte, og da fikk jeg beskjed fra flere hold at jeg måtte ikke forvente at de skulle passe på så barnet var kledd, det var barnet selv sitt ansvar! Og datteren min er ett trinn under barnet ditt..

Trå forsiktig, det er mange som blir sinte om man forventer noe som helst av lærere her inne...

Skrevet

Selvfølgelig kan man stille krav til sfo-ansatte, men det gjelder også andre veien. Sfo-ansatte kan stille krav til barna og oss foreldre!

En 2.klassing må kunne kle seg selv, det mener jeg helt seriøst. Har selv en 1.klassing og en 4.klassing og de brukte da virkelig siste året i barnehagen på å øve seg på dette.

Sfo er i stor grad frilek med tilsyn, vi har ikke heldagsskole i Norge og når barna har vært 4-6 timer på skolen med tett pedagogosk opplegg i alle de timene trenger de tid med venner og frilek. Vi hadde denne frileken i gata hjemme, dagens barn har den på sfo. Jeg er veldig fornøyd med at sfo tilbyr tilrettelagte aktiviteter som baking, lek i gymsal, spillturneringer osv men det er frivillig å være med. Vil to kamerater heller leke med lego eller bygge en hytte er det helt greit.

De ansatte på sfo skal se etter barna våre, legge til rette for et godt miljø, se til at alle blir inkludert og ha generelt tilsyn og omsorg for barna våre.

Men det er skolebarn det er snakk om, de må kunne ta ansvar for påkledning selv, det er det vår oppgave som foreldre å lære dem. En 6-7 åring kan være temmelig vimsete, tro meg jeg vet det, men de må jo bare lære. Du må bare fortsette å terpe med sønnen din, han må lære seg å kle seg, han må lære seg å se over plassen sin i garderoben før han går for å se om han har glemt noe, han må lære å lukke sekken sin osv. Har han spesielle behov blir det jo litt anderledes, men du sier ingenting om det.

Jeg forventer at de ansatte skal si ifra til ungene om de leker ute uten jakke nå og det gjør de, men de kan ikke løpe etter de med vantene, sjekke om de er våte på sokkene osv. Dette må skolebarn klare å sørge for selv mener jeg.

Men jeg forstår absolutt frustrasjonen din, eldstegutten min var også en skikkelig vimse, men han lærte etterhvert han også ;)

Skrevet

Himmel og hav! Selvfølgelig kan dere vent dere ting av SFO. Jeg ser det som en selvfølge at vi passer på at barna er tørre og får med seg det meste av tingene hjem. Dere bør sette dere ned å se på hva SFO deres gjør av posetive ting. Og om barnet ditt går i 2 klasse og ikke kan navnene på noen av de som faktisk er sammen han opptil flere timer daglig bør det ringe noen bjeller hos dere.

Skrevet

Milde alpakka... Det er ikke det at en 7-åring ikke _kan_ kle på seg selv. 6-åringen min kler seg også selv, men han undervurderer glatt hvor mye klær han trenger på seg! Særlig nå som vi plutselig har fått vinter. Dersom ingen sier at han skal ta på seg utebukse, lar han være - for han vil gjerne være som de store ungene.

Jeg synes det er en selvfølge at noen tar et overblikk over barna og sjekker at de faktisk har klær for å være ute, selv på SFO. Dersom vi foreldre driter i barnas klær, blir vi meldt til barnevernet - men dersom SFO gjør det er det fordi vi ikke kan forvente mer av dem? Henger ikke på greip.

Skrevet

PÅ "min" SFO.

Kan foreldrene forvente seg at:

Barna får et hei og hvordan har du det idag nå de kommer.

De får tilbud om mat eller en rolig aktivitet inne eller utetid.

Så er det aktivitet , Gymsal, svømming, hobby, bake, male, matlaging,

Så er det inne eller ute tid

Når de skal avgårde ut av huset passer vi på at de er kledd.

Er de dårlig så tar vi å trøster og finner ut av ting.

Jeg føler at vi ser alle i løpet av en dag vi kan alle navnene på alle barna.

Sfo er ikke skole ikke hjemme men et sted midt i mellom.

Skrevet

Ønsker alle en flott ny uke på SFO!

Skrevet

skulle tro det var sfoen til barna mine du skrev om.. SUKK!

Er bare ei sur dame i 50årene som brøler å bjeffer jamt! å en stakkers lærling som ikke tør å si bø!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...