Gå til innhold

Aleneforeldre stønad og jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mottar overgangsstønad, dobbel barnetrygd, barne bidrag, bostøtte og kontant støtte. blir ca 21000 til sammen. Skal snart ut i jobb igjen og lurer på hvor mye jeg kan tjene uten at det blir trekt av overgansstønaden. Eller hvor stor inntekt jeg da vil ha tilsammen i mnd? Og om noen av stønadene vil forsvinne? Noen som vet så blir jeg glad :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette står på nav.no:

Overgangsstønaden reduseres mot inntekt. Det betyr at du kan tjene inntil halvparten av grunnbeløpet i løpet av en tolvmåneders periode uten av overgangsstønaden din blir redusert. Tjener du mer, blir overgangsstønaden redusert med 40 øre for hver krone du tjener ut over det halve grunnbeløpet.

http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far/Overgangsst%C3%B8nad

Om barnet skal i barnehage forsvinner/reduseres kontantstøtten.

Ellers kan jeg ikke se at du kan miste noe av det andre. Du finner svar på det meste på nav.no

Skrevet

Du kan tjene ca 3000 pr mnd før overgangsstønad blir redusert. Og tjener du mer enn 3000, så begynner de å trekke 40 øre fra overgangsstønaden for hver tjente krone(brutto) utover de 3000. Skatteklasse 2, og husk at det også skal betales skatt av overgangsstønaden. Så lenge en bare har overgangsstønad, så er der litt spesielle skatteregler, men når en får arbeidsinntekt i tillegg så er det vanlige skatteregler som gjelder.

Dersom du har dagmamma, så kan du få både kontantstøtte og stønad til barnepass. Dersom du har barnehage, så forsvinner kontantstøtten og du får stønad til barnepass. Og kanskje din kommune har ordning med redusert foreldrebetaling i kommunale barnehager?

PS! Du har ikke dobbel barnetrygd, du har en ekstra barnetrygd i forhold til antall barn ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...