Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #1 Skrevet 29. oktober 2010 Ser det er så mange som bruker dette som snaks til barna sine, og jeg kjøpte en pakke med slik nå. Barna elsker det, men er det virkelig så veldig sunn snack? Det er veldig mye sukker og kalorier i det...
Gjest Skrevet 29. oktober 2010 #3 Skrevet 29. oktober 2010 De typene som er tilsatt sukker er ikke noe spesielt sunt alternativ nei. Men det er fortsatt mulig å få tak i tørket frukt som ikke er tilsatt sukker. Sjekk innholdsfortegnelsen eller spør i butikken eller på helsekosten.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #4 Skrevet 29. oktober 2010 Det er nok mye bedre enn feks sjokolade og smågodt i og med at det faktisk inneholder fiber og vitaminer, men som de andre sier her så er det jo myyye sukker som regel:)
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #5 Skrevet 29. oktober 2010 En del av typene, for eksempel tørkede jordbær er tilsatt sukker. Det bør man jo ikke gi for mye av. Noen er også tilsatt andre stoffer, som krydder eller konserveringsmiddler. Da må man jo vurdere om dette betyr så mye at man vil ungå det ellerom det er bedre å gi dettei stedenfor vanlig snop som jo også inneholder mye rart. Den andre typen tørket frukt er den som ikke er tilsatt noe. Det finnes en del av den i butikker, for eksempel rosiner, dadder, svisker, fiken, epler osv. Det vil jeg deffinere som sundt så sant det ikke inneholder soppgifter, noe som kan væreet problem i noen av typene, men selv om det er sundt vil jeg ikke servere ubegrenset av det. Det blir som med det meste annet. En skje tran om dagen er sundt, men ikke en liter. Personlig erjeg ikke bekymret for at det er for mye kalorier i den tørkede frukten. Ungene er uansett så tynne at de trenger det. Problemet er om det skulle fortrenge annen mat de trenger eller om det skulle inneholde skadlige stoffer (kjemiske eller biologiske). Vi tørker også en del frukt (epler, pærer og plommer) selv. Det er morsomt og godt, desuten vet vi hva det inneholder. Det blir heller ikke flere kalorier i et eple selv om det tørkes. Det blir bare mer pr 100g ettersom vannet fjernes..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå