Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #1 Skrevet 29. oktober 2010 Datteren min er straks 12 år. Hun må: -Legge seg klokka 21 på skoledager -Gjøre lekser rett etter middag -Av og til støvsuge, eller ta ned klær fra stativet -Hjelpe til med småting, gå med søpla etc. Hun sier selv at det er ingen som må legge seg så tidlig i klassen, og at hun har det så strengt hjemme. Har hun det?!
tine0810 Skrevet 29. oktober 2010 #2 Skrevet 29. oktober 2010 Jeg synes det høres fornuftig ut:-) Ser at nabobarna på samme alder er lengre oppe...men man må jo få litt voksentid også. Hun kan jo evt få lov til å lese litt på sengen el kanskje? så lenge hun er i seng.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #3 Skrevet 29. oktober 2010 Det med leggetiden.... Hvor lenge har hun lagt seg kl 21? Når skal hun få denne tiden utvidet? Hvorfor må hun legge seg kl 21, og ikke kl 21.30-22.00? Ellers syns jeg det er greit at de har noen plikter, selv om jeg vet at i dag er det ikke alltid så vanlig å ha det.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #4 Skrevet 29. oktober 2010 Hun er enebarn, og årsaken til at hun har plikter, er at jeg er redd hun ikke skal sette pris på det hun får, vil hun skal jobbe litt for det. Leggetiden var før sommerferien 2030, og den er utvidet med en halvtime. Hun må ikke legge seg fordi jeg vil ha voksentid, jeg vil bare at hun skal være uthvilt...I tillegg synes jeg det er greit at hun ungår programmer som åndenes makt, CSI, og slike ting hun kan bli redd av...Hun er oppe klokken 07.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #5 Skrevet 29. oktober 2010 synes dette hørtes fornuftig ut.. jenta mi på 7 år - må være i seng kl 8, men får lese litt hvis hun vil - rydde rommet sitt selv og tørke støv der. av og til støvsuge det. - jeg bretter men hun må legge på plass klærne sine - rydde av bordet etter seg når hun har spsit - ta søpla i ny og ne Når må dattera di være oppe på morgenen da? Her er vi oppe kl 6.30.. og da må ungene vekkes. Hvis hun er i seng kl 21 og sovner en gang før kl 22 så er det jo litt over 8 timer søvn det. Og såpass trenger vel et barn i skolealder? Det er mange inntrykk og mye lærdom som skal bearbeides.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #6 Skrevet 29. oktober 2010 Hun er oppe 07... Og jeg synes også hun trenger såppas. Læreren sa til meg at alt for mange av barna var trøtte skoledagen igjennom, men at min datter alltid var så opplagt, og at det var bra.. Så noe riktig må jeg jo gjøre?
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #8 Skrevet 29. oktober 2010 Høres overhodet ikke strengt ut i mine ører!
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #9 Skrevet 29. oktober 2010 Så godt å høre.. Jeg ser av og til venninnene er ute til klokken 22 på hverdager, da har datteren min sovet en time (!) så jeg ble litt bekymra her...
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #10 Skrevet 29. oktober 2010 Du høres ikke strengt ut. Helt greit at unger hjelper til hjemme, at man passer på at de får nok søvn og at leksene blir gjort. Og jeg regner med at hun, som barn flest, ikke sovner med en gang hun legger seg så da er det greit å legge seg litt tidlig;)
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #11 Skrevet 29. oktober 2010 Synes det høres greit ut, men er det en ansvarlig ung dame du har, så kan du jo si at hun skal være stille og på rommet sitt fra 21, men at hun selvsagt kan få lese litt eller noe sånt frem til f.eks. 21.30. At en 12-åring hjelper til med husarbeidet innimellom (altså bidrar til fellesskapet) er helt naturlig! Det kan de begynne med mye tidligere etter min mening. Mange barn i den alderen har allerede hatt ansvar for en del ting i hjemmet.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #12 Skrevet 29. oktober 2010 Jeg tror du VET at du ikke er en streng mamma. Du vil bare ha ros av damene her inne for hvor flink du er. Noe du er også, flinke mammaen!
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #13 Skrevet 29. oktober 2010 Vet ikke hva som er vanlig, men syns ikke dette høres strengt ut? Her har jeg en 6åring som gjør lekser med en gang han kommer fra skolen. Han hjelper til med alt husarbeide, (selv om det begrenser seg noe fremdeles pga alder), bl.a. sette inn i/ta ut av oppvaskmaskinen, gå ut med søpla, rydde, tørke støv, støvsuge osv. Han har ingen faste oppgaver, men hjelper til iblant når det trengs. Han legger seg ca 19.00-19.30, og er blant de eneste i hans klasse som gjør det. Og er, i likhet med din datter, også en av de eneste som er opplagt og utvhilt... syns egentlig det er ganske tragisk å tenke på hvor sent mange av mine venners barn legger seg..! :-/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå