Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #1 Skrevet 28. oktober 2010 http://www.dagbladet.no/2010/10/28/nyheter/innenriks/nav/14044096/
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #2 Skrevet 28. oktober 2010 Tja, hadde jeg vært henne så ville jeg kanskje forsøkt meg på litt mer forskjellige ting (som terapi, medisiner osv) før jeg gikk til det skrittet å søke. Hun er tross alt bare 23 år, og har hele livet foran seg. Trist å da aldri kunne oppleve arbeidslivet, så burde heller få ting litt tilrettelagt etter min mening. Men om NAV sitt vedtak er korrekt eller ei kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke vet detaljene i saken.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #3 Skrevet 28. oktober 2010 Høres sært ut. Jeg var sykemeldt store deler av 2008 pga. familiehendelser som førte til en depresjon og jeg blogget mye det året. Man kan si at jeg nesten blogget meg ut av depresjonen og tilbake til det virkelige liv igjen.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #4 Skrevet 28. oktober 2010 Hun søker jo ikke om uføretrygd da, hun søker om arbeidsavklaringspenger. Hvis hun har kronisk urtikaria (elveblest) så kan jeg forstå at hun ikke klarer å jobbe nå og hvis hun i tilegg er blittdeprimert så forstår jeg det ennå bedre. Aap får man jo bare i en periode, er jo ikke for alltid liksom. Jeg leste litt i bloggen hennes, og hun er veldig positiv og aktiv virker det som, men det må da være bedre det enn at hun hadde gravd seg dypere inn i depresjonen...nav altså!
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #5 Skrevet 28. oktober 2010 Nav skulle visst hvor mye tid jeg har brukt som terapi på nettet det siste året. DET er grunnen alene til at jeg i dag ikke er søker av AAP..... Jeg har en annen stønad fra NAV, med en litt annen begrunnelse. Men i all hovedsak er nettet grunnen til at jeg ikke er trygdemottaker de neste årene. NAV kan i hvertfall ikke klappe seg på skulderen i min sak. De har i all hovedsak vært min motstander. Og da snakker jeg spill, FB og her inne..... Adspredelse er grunnen, helt alene. Og jeg er ikke den som skriver den bloggen der..... Jeg vet også flere som har brukt samme terapi som meg, i noenlunde samme livssituasjon som meg.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #6 Skrevet 28. oktober 2010 Aha, my bad:) Gikk nok litt fort når jeg leste saken... hehe! Da er jo ting litt annerledes!
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #7 Skrevet 28. oktober 2010 Man kan være midlertidig ufør og en uførstatus trenger ikke å vedvare resten av livet
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #8 Skrevet 28. oktober 2010 Er ikke overrasket. Kjenner til en sak fra før hvor blogging har blitt lagt til grunn for å gi avslag. Selv hadde jeg aap, som jeg mistet da jeg ble gravid. Ikke fordi jeg ble gravid, men fordi de satte krav om at jeg måtte reise til en annen by for å la meg behandle med morfin. -I graviditeten. Da jeg nektet, på grunn av babyen, ble jeg uten penger. Har heldigvis en mann som forsørger meg, så jeg overlever. Nav sier jeg når som helst kan søke aap på nytt, men da må jeg starte på nytt der jeg var for 9 år siden da skaden inntraff. Jeg må få all spesialist- og legeinfo på nytt, selv om jeg har flere som ikke er et helt år gammel en gang og alle sier jeg er 100% varig ufør uten restarbeidsevne. Jeg må også si meg villig til å arbeidsavklares og morfinbehandles mot smertene mine. De har null forståelse for at jeg og legen mener de ikke kan tvinge meg til dette i graviditet eller ammeperiode. De ser kun på det som at jeg ikke samarbeider. Kontaktpersonen min gikk så langt som til å si at jeg må "begynne å samarbeide snart" og være villig til å forsøke alt de tilbyr av behandling, selv om det går mot legenes anbefalinger og selv om det betyr at jeg i prinsippet må lyve og late som jeg ikke er ufør og at jeg tror jeg kan arbeidsavklares. Jeg er rett og slett heller ufør uten inntekt jeg, for å gi babyen morfin er uaktuelt. Så nei... den saken i dagbladet sjokkerer meg ikke så mye nei.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #9 Skrevet 28. oktober 2010 Tidsbegrenset ufør er et begrep de har tatt vekk. Du havner nå i kategori arbeidsavklaringspenger. Samme som atføring og rehabilitering. Det betyr i praksis at vi som er uføre og hadde fått innvilget tidsbegrenset uføretrygd nå er degradert og på nytt blir stillt krav vi trodde vi var forbi etter at vi fikk innvilget tu. Aap er ren degradering og et ledd i en lang rekke tiltak NAV har blitt pålagt for å spare penger.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #10 Skrevet 28. oktober 2010 Ja, det er HELT SIKKERT bloggen som er begrunnelsen for avslaget... Fordi det er slik nav og andre offentlige instanser opererer, hjemmel i lov driter man i... Daah.. Selv om man er medisinsk ufør kan man fremdeles ha arbeidsevne. Dette blir bare for dumt til at jeg gidder å tro på.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #11 Skrevet 28. oktober 2010 De hadde jo faktisk mange utdrag fra bloggen hennes i avslagsbrevet da... så joda, det tror jeg på. Om spesialistene sier hun skal ha aap så skal hun ha aap. Nav forholder seg ikke til egne regler.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #12 Skrevet 28. oktober 2010 "Om spesialistene sier hun skal ha aap, så skal hun ha aap"?? Nei, det skal hun ikke, det er NAV som avgjør om hun skal ha aap. Hvilken planet bor du på, og hvilket grunnlag har du for å si at NAV ikke forholder seg til egne regler? Desverre kan ikke NAV uttale seg i enkeltsaker. Det er spesielt med utrdag fra bloggen, men at hun har blogget for mye for å få AAP er svada, hvilket molbo- land tror du vi bor i? Dessuten er det ikke spesialistene som vurderer vedkommendes arbeidsevne. De har kompetanse på den medisinske biten. Den medisinske delen er bare et lite stykke av kaka i fht. å vurdere en persons arbeidevne.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #13 Skrevet 28. oktober 2010 Hele saken høres veldig spesiell ut. Elveblest (utslett) og moderat depresjon også kan hun ikke studere noe, men blogge ? Skal alle motta ytelser her i landet eller? Hun er 23 år, må kunne studere noe eller være i noen form for aktivitet som gir inntekt, når hun kan sitte på nett. Nesten ingen får avslag på aap om dagen, mange flere burde. Har selv jobbet i nav og for å si det slik måtte jeg slutte før troen på mennesker forsvant, for utrolig mange ønsker passiv ytelse for å dyrke hobby, barn o.l. Har hørt altfor mange si :fordi jeg fortjener det. Helt utrolig at dagbladet kjører denne saken.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #14 Skrevet 28. oktober 2010 Hele saken høres veldig spesiell ut. Elveblest (utslett) og moderat depresjon også kan hun ikke studere noe, men blogge ? Skal alle motta ytelser her i landet eller? Hun er 23 år, må kunne studere noe eller være i noen form for aktivitet som gir inntekt, når hun kan sitte på nett. Nesten ingen får avslag på aap om dagen, mange flere burde. Har selv jobbet i nav og for å si det slik måtte jeg slutte før troen på mennesker forsvant, for utrolig mange ønsker passiv ytelse for å dyrke hobby, barn o.l. Har hørt altfor mange si :fordi jeg fortjener det. Helt utrolig at dagbladet kjører denne saken.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #15 Skrevet 28. oktober 2010 Hele saken høres veldig spesiell ut. Elveblest (utslett) og moderat depresjon også kan hun ikke studere noe, men blogge ? Skal alle motta ytelser her i landet eller? Hun er 23 år, må kunne studere noe eller være i noen form for aktivitet som gir inntekt, når hun kan sitte på nett. Nesten ingen får avslag på aap om dagen, mange flere burde. Har selv jobbet i nav og for å si det slik måtte jeg slutte før troen på mennesker forsvant, for utrolig mange ønsker passiv ytelse for å dyrke hobby, barn o.l. Har hørt altfor mange si :fordi jeg fortjener det. Helt utrolig at dagbladet kjører denne saken.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #17 Skrevet 29. oktober 2010 Jeg tenker som så at dette vet jeg altfor lite om til å ha noen mening om. Dagbladet er vel ikke den kilden jeg setter høyest her i verden, og det er helt sikkert flere grunner til avslaget her. Og først når jeg får vite den totale grunnen, ikke overskrift-grunnen, da kan jeg bestemme meg for om jeg skal synse noe i denne saken,
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #18 Skrevet 29. oktober 2010 Det er vel lite trolig at alle fakta kommer frem i denne saken. Jobber i nav, og bla. a med feilutbetalingssaker/misbrukssaker. Og det er ganske utrolig hva man kan finne på nett. Folk som sier de er helt arbeidsuføre og får sykepenger skriver om et veldig aktivt liv på nett. Det er til og med tilfeller der folk skriver at de skal til legen å få seg en ny sykemelding, og satser på de klare å lure legen denne gangen også. Vi bruker mer og mer blogger, twitter og facebook i misbrukssaker. Vi har ikke lov å bruke kun det som begrunnelser i avslag, men det er endel av saksbehandlingen. Vedkommende må innrømme tilfellene, da det ikke er alt folk skriver på nett som er sant. Ting vi finner på nett er offentlig informasjon som kan brukes i saker. Nå har ikke jeg lest akkurat denne bloggen, men dersom man er ufør (varig eller tidsbegrenset) og ikke kan delta i noe studie, jobb el. så er det jo merkelig at men kan legge ut om et aktivt og positivt liv på nett. Nav gjør selvfølgelig mye feil, men medias fremstilling i mange saker er ikke alltid helt rett. Mitt inntrykk er at folk etterhvert begynner å bli litt lei av å lese om folks grusomme møte med nav.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #19 Skrevet 29. oktober 2010 Jeg syns dt e bra at NAV henger med i utvilklingen og bruker annet enn de tradisjonelle kanalene for å avgjøre saker. Tvile rpå at bloggingen var grunn i seg selv, men en medvirkende årsak. Dersom man kan skrive blogginnlegg hver dag kan man trolig studere et fag istedenfor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå