Gå til innhold

Hvordan reagerer du når barnet ditt slår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter på litt over 1 år, som nå har begynt å slå litt. Dette skjer spesielt de gangene hun blir sint over noe hun ikke får lov til eller noe hun ikke får til. Hun har nå også de siste ukene begynt å slå etter bikkja hvis hun er i nærheten når dette skjer, noe som er totalt uakseptabelt. Både fordi man ikke skal gjøre det og fordi hunden kan få negative assosiasjoner til barnet.

Jeg har reagert med å ta tak i hånden hennes, si nei med en streng stemme og fortelle henne hvorfor hun ikke får lov. Da ser hun først litt sjokkert ut, stopper opp også begynner å gråte sårt. Så lurer på om dette er riktig reaksjon fra min side?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjør det på akkurat samme måte, men vet ikke om det er "riktig" eller ei :-)

Skrevet

Takk for svar, vanskelig å vite hva som er "riktig" ja!

Skrevet

Jeg sier bestemt nei og får de samme reaksjonene som dattera de får.

Men tror kanskje ikke man må "trøste" fordi hun ble lei seg og begynte å gråte. Da kan det hende ungen får andre tanker og syns det kanskje er greit å slå allikevel...

Skrevet

Du gjør det jeg hadde tenkt å svare :)

Og det hjelper, og ifølge en god del pedagoger, så er det helt riktig av deg. Det var hvertfall det jeg fikk vite på kurs for barn med adferdsvansker(har ei som både slo og sparket i sinneanfall).

Kurset heter forøvrig "De utrolige årene"(Webster- Stratton), og var utrolig nyttig på alle områder :)

Skrevet

Jeg har de få gangene dette har skjedd, sett lenge og stille på henne, nesten med et litt sjokkert uttrykk, og så spurt "hva var det du gjorde nå?" og "hvorfor det", og så forteller jeg at det gjorde vondt og at jeg ble skikkelig lei meg og at sånt går det ikke an å gjøre. Da blir hun fryktelig lei seg for at hun slo, og sier unnskyld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...