Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #1 Skrevet 28. oktober 2010 Datteren vår har brukt det nå snart en uke, hun skulle bruke det i 2 uker, og så holde opp. Noen erfaringer om hvordan situsjonen ble når dere holdt opp?
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #2 Skrevet 28. oktober 2010 Du bør trappe gradvis ned, ikke plutselig stoppe opp. Vi fikk opp og -nedtrappingsplan av legen. Og merket ikke noe når vi stoppet opp. Annet enn at han sov hele natta, noe han ikke hadde gjort på 1,5 år.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #3 Skrevet 28. oktober 2010 Brukte det bare en uke pga han ikke fikk sove pga vannkopper. Trappet ikke noe ned. Brukte ikke full dosering uansett, ble anbefalt å prøve meg frem for å se hvor mye som var nok.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #4 Skrevet 28. oktober 2010 Trykket litt fort her sist (22.06). Merket ikke noe på han når jeg sluttet å gi på kvelden. Gikk helt fint:)
tine0810 Skrevet 29. oktober 2010 #5 Skrevet 29. oktober 2010 Mini brukte det hver dag i 1 uke, så annenhver dag i uke nr 2. Vi forsøkte etter samråd med legen to slike omganger. Effekten var dog svært kortvarig for vår del, men sov jo godt de ukene han fikk medisinen. Håper dette hjelper for dere! For vår del ser det ut til at kiropraktor er det som skal til for å løse søvnproblemer, men vi er ikke i mål enda... Lykke til:-)
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #6 Skrevet 29. oktober 2010 Takk for svar Gruer meg til avsluttningen, er så sinnsykt sliten av denne søvnproblematikken. Tærer på alt av tålmodighet, og humør. HI
tine0810 Skrevet 29. oktober 2010 #7 Skrevet 29. oktober 2010 Ja, kjenner godt til det! Til slutt prøver man bare alt for å få det til... Lykke til:-) Men husk: det lureste er å legge seg tidlig selv! (selv om det er aldri så kjedelig)
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #9 Skrevet 29. oktober 2010 ja:), idag har vi for førstegang på evigheter "fri" frøkna er hos besteforeldre, ellers legger jeg meg stort sett aldri etter kl 21.00. Men slitsomt uansett når datteren vår våkner ca 1-2 ganger i timen hele natten, og det tar ca 20 min å få henne til å sove igjen hver gang hun våkner. HI
tine0810 Skrevet 29. oktober 2010 #10 Skrevet 29. oktober 2010 høres veldig kjent ut..., bra dere får litt avlastning. Nyt det:-)
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #11 Skrevet 29. oktober 2010 Huff, husker når jeg brukte vallergan.... var pillefjern hele dagen etter... sluttet etter noen uker da jeg hadde hangover hver dag pga pillene.... Ville aldri gitt det til mine barn...
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #12 Skrevet 29. oktober 2010 Værste er at hun som regel sover bedre hos besteforledrene. Takk for svar Tine! HI
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #13 Skrevet 29. oktober 2010 Nei, og det skal du få lov til å slippe. Men for noen av oss som har barn som ikke har klart å sove mer enn en time om gangen før de lager spetakkel og over flere måneder, opptil et halvt år så må en til slutt finne en løsning når mye annet er prøvd. En må ha søvn for å være frisk. Vallergan til barn kommer i flytende form og det er selvfølgelig ikke samme dose som til voksne.
Tigergutt Skrevet 29. oktober 2010 #14 Skrevet 29. oktober 2010 Hei du! Dette har jeg dessverre masse og lang erfaring med! Jeg fikk ei jente i 2006 med minimalt behov for søvn. Fra hun var rundt 9 måneder var hun våken hver eneste natt i fra kl 24 til 04.00! Og da mener jeg hver eneste natt!!! Vi prøvde alle mulige slags sovekurer, var i kontakt med søvn Berit (Berit Naphaug), vært på utredning på sykehuset for å finne ut om det var noe som plaget jenta...osv... De fant ingen feil, og ingen av søvnkurene hjalp! Da jenta var 14 måneder, og jeg var tilbake i 100 % jobb, måtte vi få hjelp i fra fastlege for å prøve å komme inn i et søvnmønster for å kunne fungere i hverdagen! Vi startet med Vallergan,og skulle bruke denne en 14 dagers tid,og så trappe gradvis ned på dosen. Den første uken hjalp medisinen, men så var vi tilbake til en baby som var våken lange perioder hver natt. Etter konsultasjon med lege økte vi gradvis dosen til vi fant en dose som jenta sov natten gjennom (maks dose 5 ml!!!). Vi måtte opp på maks dosenring i forhold til vekt før jenta sov det meste av natten, kanskje våken 2 -3 ganger, men sovnet inn igjen. Resultatet var ei jente som hadde skikkelig "hangover" dagen der på.........helt helt tragisk! Hun smilte ikke før etter kl 10, var sløv, sliten, rolig..osv... Siden jenta våknet flere ganger hver natt til tross for maks dose og var helt utslått halve neste dag, så valgte vi å kutte ut medisineringen. Det har vært forferdelige år med tanke på søvn, og når jeg ser tilbake så er det ufattelig at det ikke har rablet for oss! Vi har begge jobbet 100 % hele tiden! Nå er jenta 4,5 år, og først nå har hun begynt å komme inn i et godt søvnmønster. Det hører med til historien at da hun var rundt 2,5 år så kapitulerte vi fullstendig, og droppet alt av søvntips, søvnkurer, råd....osv... Vi tok jenta opp i sengen, og selv om hun var våken flere timer i et strekk, så lå hun i hvertfall rolig og pludret og snakket med seg selv. Sov i ro gjorde at vi som foreldre fikk mer søvn enn at vi måtte opp og ned flere ganger hver natt! Jeg ønsker dere masse lykke til! Jeg kjenner andre som har bedre erfaring med Vallargan enn det vi har.
Tigergutt Skrevet 29. oktober 2010 #15 Skrevet 29. oktober 2010 Må bare skyte inn at jeg støtter dere som må ty til Vallergan for å kunne få sove litt/ta dere inn igjen! Om noen kaller oss dårlig foreldre må stå for deres regning.
tine0810 Skrevet 29. oktober 2010 #16 Skrevet 29. oktober 2010 Dere anonyme som snakker om å dope ned barn med piller osv...hm... synes igrunn dere kan spare dere for slike kommentarer uten å ha noe mer å komme med. Vallergan kommer i flytende form til barn, skal kun gis i en meget kort periode, og selvfølgelig fulgte vi nøye med om barnet ble påvirket/sløvt av dette. Mitt barn ble ikke påvirket på noen måte dagen etter, men dette skulle hjelpe han å sove hele natten. Jeg er sikker på at alle foreldre som velger å prøve ut dette på barnet sitt har prøvd en del annet føst, og har slitt MYE mer enn gjennomsnittet.... Dessverre virket ikke medisinen på mitt barn, men har hørt flere som har god nytte av dette.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #18 Skrevet 29. oktober 2010 Hun er 10 mnd, har slitt med søvnprblematikk stort sett hele tiden. Spesielt ille fra Mai i år, etter en sykehusinnleggelse. Nå har både pappaen og jeg begynt i 100% jobb begge 2, men er begrenset hvor lenge det kommer til å gå, hvis ikke noe forandrer seg snart. Jeg føler meg ikke som en dårlig mor, som gir henne dette. Litt skeptisk, men på grensen til å bli gal pga søvnmangel. det er en barnelege som har gitt oss råd, og hun har vært på utredning på rixhospitalet for en sjelden kronisk sykdom. Hi
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #19 Skrevet 29. oktober 2010 Ja har god erfaring med Vallergan. Ikke dårlig samvittighet heller. De som sier de ikke trenger det har heller ikke vært totalt utmattet. Ellers så er de superforeldre av en annen verden. Vi måtte få hjelp etter å ha prøvd alt. Barnelege anbefalte oss Vallergan tilslutt. Prøvde først 1 uke. Gikk fint den uken, men så våknet h*n igjen når vi sluttet med medisin. Så prøvde vi 2 uker etter en stund. Gikk også fint så lenge vi gikk på medisin, men våknet når vi sluttet. Endte med at h*n måtte gå på Vallergan i 4 uker for så å trappe sakte ned. Dette fungerte heldigvis. Barnelege sa at søvnsenteret var nok veldig forstyrret. Om barnet virker trøtt, sløv osv dagen etter så er nok dosen for høy. Barnet vårt var opplagt og klar for en ny dag når h*n våknet. Så merket ingenting av medisinen. Har ingen dårlige erfaringer. Lykke til håper dere får mange gode netter med god søvn.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #20 Skrevet 29. oktober 2010 Det har foresten virket nogså bra, våkner bare 3-4 ganger iløpet av natten nå. Og sover også bedre på dagen (en sammenhengende dupp på 2 timer) har aldri skjedd før. Hun er mer "med" smiler og fornøyd! og den motoriske utviklingen har plutslig kommet seg. skal også sies at hun har fått allergi, og vallergan hjelper også mot den. Nå håper jeg nedtrappingen og lykken fortsetter etter avsluttningen. Hadde jeg på noen måte merket at datteren vår var sløv og dopet hadde jeg ikke fortsatt behandlingen HI
Tigergutt Skrevet 29. oktober 2010 #21 Skrevet 29. oktober 2010 Fra egen erfaring med barn som hadde ordentlig "hangover" dagen etter, så var fullstendig klar over at vi brukte unormal høy dosering. Dette var i samråd med lege hele veien! Vi var oppe i 5 ml som maks dosering - da kunne vi ikke gå høyere pga vekt og alder. Når man vet at halveringstiden på dosen er 4 - 5 timer, så tipper jeg at at vårt barn hadde rundt 1 ml i blodet når hun våknet om morgenen. Og de som gir barnet Vallergan ligger vel normalt et sted mellom 1,5 - 2,5 ml!?!
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #22 Skrevet 29. oktober 2010 22.28 her. Vi gikk også på maksdose tigergutt, men husker ikke hvor høy dosen var. Men stemmer det du sier at det normale ligger rundt 1,5-2,5. Likevel så reagerer barn forskjellig. Noen blir veldig sløve av 2 ml og noen merker ingenting av 4 ml (eller maksdose). Jeg kritiserer deg IKKE, ta det for all del ikke slik. Skjønner godt du tok de valgene du tok. Slik jeg leser det så skjønner du våre valg også .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå