Ranveig R Skrevet 28. oktober 2010 #1 Skrevet 28. oktober 2010 Jenta vår har alltid vore forsinka grovmotorisk. Fram til ca 13 mnd sette ho aldri beina under seg når vi holdt ho i oppreist stilling, var heilt spagehetti. Krabba ved 14 mnd, gjekk ved 19 mnd, men veldig ustø, ramla mykje og gjekk ikkje støtt før ved ca 2 år. Ved 13 mnd blei ho undersøkt og det vart ikkje funne noko unormalt med verken musklar eller ledd. Undersøkt igjen ved 2 år og 3 mnd, der eg spesifikt spurte om leddene fordi handleddene alltid "knekker" så veldig når eg held ho i handa. Legen sa det var ingen ting unormalt. I dag (ei veke frå 3-årsdagen) var vi igjen til undersøkelse, av andre gunnar, og legen sa at jenta heilt klart er mjukare enn det som er normalt. Ho har ein grad av hypermobilitet i dei fleste ledd, og han meinte at dette nok er ein del av grunnen til sein grovmotorikk. Jenta vår har blitt grundig undersøkt "på alle baugar og kantar" i halvanna år no, og det feiler ho ikkje noko anna. Ho er no friskmeldt og er overlatt til normale kontrollar på helsestasjonen. Er det andre her som har barn med hypermobile ledd utan at det "er noko gale"? Når og korleis vart det oppdaga og kva symptom har barnet? Er det nokon form for oppfølging?
Gjest vinterbrud Skrevet 28. oktober 2010 #2 Skrevet 28. oktober 2010 Hei,jeg er selv hypermobil i leddene mine,og særlig i beina mine.Det du må passe på nå,er at hun går med sko som gir god støtte for ankelene hennes. Hos meg ble det oppdaget i voksen alder etter en kneoperasjon,noe ekstra oppfølging har jeg ikke fått. Er hun testet for Marfan syndrom eller Eds? Dette er sykdommer/syndromer der hypermobilitet er et sentralt symptom. Men flott at hun ikke feiler noe mer i leddene sine,vesle jenta di.
Fire småtroll Skrevet 28. oktober 2010 #3 Skrevet 28. oktober 2010 Lillesøsteren min har hypermobile ledd, og det jeg kan råde deg til er en skikkelig forsinkring på barnet. Du vet ikke hva som vil dukke opp at plager etterhvert som hun vokser til og det er greit å ha en god forsikring før det evt blir noe... Søsteren min fikk ingen spesiell oppfølging i oppveksten, hun var bare et barn som var ganske rolig av seg, var ikke spesielt opptatt av fysisk aktivitet og etterhvert sport. Ingen visste at det var noe "galt". Hun begynte etterhvert med noe idrett men fikk smerter i særlig knærne og måtte gi opp noe særlig trening. Etterhvert ble det såpass mye vondter og plager i knær og ankler at hun ble henvist til fysioterapeut. Han fikk helt hakeslipp, hadde aldri sett så hypermobile ledd før. Hun måtte lære å gå på nytt, hun bruker jo veldig mye energi på å holde bl.a anklene i riktig posisjon og belaster feil. Hun får mye smerter i knærne når hun står lenge og er avhengig av sånne blå støttebandasjer når hun vet hun skal være lenge på bena. Jeg ville tatt kontakt med helsestasjonen og bedt om en time hos fysioterapeuten der, eller ringt fastlege og fått henvisning til en barnefysioterapeut. Fysioterapi er gratis for barn under 12 år og trenger hun oppfølging vil fysioterapeuten komme til f.eks barnehagen og følge henne opp der (det har jeg til min datter av andre grunner). Søsteren min trener mye på balansebrett osv for å styrke støttemusklaturen rundt leddene. Mener hun sa dette er arvelig, det er flere i familien min som har litt mer mobile ledd enn normalen, men ikke så hypermobile som lillesøsteren min.
tante grusom master of law Skrevet 28. oktober 2010 #4 Skrevet 28. oktober 2010 Jeg har hypermobile ledd. Dette ble oppdaget i voksen alder fordi jeg aldri ble tatt til legen som barn. Jeg har hatt endel plager som følge av dette, særlig i knær og rygg. Jeg har fått oppfølgning hos fysio og trener mye støttemuskulatur. Dette hjelper veldig på plagene. Det er også viktig å tøye godt, slik at stive muskler ikke trekker leddene feil. Jeg vet ikke noe særlig om sykdommer som kan gi hypermobilitet i leddene, men mitt råd for fremtiden er å følge opp hos fysio slik at senere plager kanskje kan unngås.
Gjest Skrevet 28. oktober 2010 #5 Skrevet 28. oktober 2010 Hei! Jeg har også hypermobile ledd, og fant som de over ut dette i voksen alder, etter at kneet mitt ved flere anledninger gikk ut av ledd. (Ja, det er så vondt som det høres ut.) Jeg har operert dette kneet, men har fremdeles mye plager med ben, hofter og rygg. Jeg er i tillegg kalvbent, og dette forverrer nok plagene en del. Jeg ble tatt med til legen som liten, da særlig på grunn av svært innovervendte ben (vet ikke helt hva jeg skal kalle det), men fikk ikke noe særlig oppfølging som jeg vet om. Jeg tror, som noen av de over nevner, at det å ha riktige sko er veldig viktig. Ellers ville jeg nok hørt med helsestasjonen om det er noe spesielt dere skal trene på/observere. Er jo fint om dere kan gjøre ting nå som kan redusere plagene etterhvert som hun blir eldre.
Ranveig R Skrevet 28. oktober 2010 Forfatter #6 Skrevet 28. oktober 2010 Takk for svar alle tre! Vi har forsikring på ho, skal finne fram papirene og sjekke kva forsikringa dekker. Jenta er ikkje undersøkt spesifikt for EDS, men eg reknar med at dei ville ha funne det i løpet av alle utredningar dersom ho hadde det. Trur nok heller ikkje ho har stor nok grad av hypermobilitet til at diagnosen passar (ut ifrå det eg har googla meg fram til i kveld). Eg burde ha spurt legen meir om alt dette i dag, men ein kjem jo aldri på kva ein skal spørre om før etterpå. Han sa i alle fall at ho skulle gå inn i normale kontrollar igjen (altså er neste kontroll ved 4 år). Burde han ikkje sagt det om han meinte ho trengte oppfølging pga ledda? På den andre sida så var det nevrolog vi var hos, og han tenkte vel muligens på at det nevrologiske spørsmålet ikkje trengte oppfølging. Får vel ta ein telefon til helsestasjonen og spørre. Igjen takk for svar, DiB er av og til heilt genialt )
Ranveig R Skrevet 28. oktober 2010 Forfatter #7 Skrevet 28. oktober 2010 *haha* Eg tenkte i stad at "Viss Most Fruitful svarar på denne og så er det fleire samantreff enn det som er mulig", men jaggu svarte du. På den andre sida så er det på vegne av deg sjølv og ikkje småen så då er det kanskje ikkje like snodig samantreff ) Ja, det er heilt klart fint å få vite om det er noko vi kan gjere eller vere obs på i forbindelse med ledda, skal snakke med helsestasjonen over helga tenker eg. Trist å høyre at du er såpass plaga av tilstanden, håpar lille vil sleppe lettare unna i og med at vi veit om det allerede no.
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 28. oktober 2010 #8 Skrevet 28. oktober 2010 Min datter på 3år har også hypermobile ledd. Hun begynte å krabbe da hun var 16 mnd og begynte ikke å gå før hun var 2 år og 1 mnd. Hun har gått til fysioterapeut ett par ganger,men hun sa at vi trengte ikke å komme tilbake igjen for det er ingenting hun kunne gjøre. Hun sa at det var veldig viktig med gode sko som støtter ankelen riktig for å unngå feilbelastning i beina.Hun sa også at min datter bruker mye mer energi når hun går enn vanlige pga hun har hypermobile ledd og at hun dermed vil bli fortere sliten enn andre. Min datter er fremdeles ikke helt stødig når hun går, hun faller lett hvis hun trakker på en leke, stein osv. Hun klarer ikke å gå opp og ned trapper selv. Må bli holdt i hånden og holde seg i rekkverket. Datteren min er også veldig sent ute med språket og språkforståelsen, vi tror kanskje det kan ha sammenheng med at hun var sent ute med å gå og dermed brukte energien på å lære seg å gå, det er det vi håper på, håper ikke det er noe mer alvorlig som ligger bak:S
Gjest Skrevet 28. oktober 2010 #9 Skrevet 28. oktober 2010 Hahaha! Ja, det hadde jo vært litt sykt om det også hadde vært en fellesnevner, men heldigvis var det meg det gjaldt denne gangen. Å ha plager med bena kan være ganske slitsomt, men stort sett går det veldig fint. Det var verre før når jeg ikke stolte på kneet mitt, og at det kunne knekke sammen når som helst. Etter operasjonen har det ikke skjedd, men jeg merker jo at knærne mine ikke er helt gode etter to svangerskap og fødsler. Ser ut som knærne er en fellesnevner for alle de som har svart her, så det er jo greit å være litt obs på. Håper jenta di slipper lett unna, hun har vært gjennom nok nå, og fortjener noen gode år der hun bare kan leke og kose seg. lykke til, tenker ofte på dere!
Ranveig R Skrevet 28. oktober 2010 Forfatter #10 Skrevet 28. oktober 2010 Kor gamal er jenta di no? Jenta vår går no sjølv opp og ned trapper og prøver (med varierande hell) å gå utan å holde seg. Ho seier ofte at ho er sliten, er ikkje spesielt tålmodig med f.eks. turgåing. Bæresele og vogn er ein del brukt hos oss enno, spesielt på f.eks. handling, om vi skal på Akvariet e.l. Ho øver seg på å gå i terreng, men detter veldig lett (om ho skal tråkke over ein kvist eller stein eller kva som helst), og prøver seg sjeldan på vanskelege plassar utan å holde i handa. Vil helst bli løfta om ho ser det er noko utfordrande framfor ho. Har tenkt at det er personligheten som gjer det, men no når vi veit at ho er litt hypermobil kan jo det forklare ein heil del. Ho har for øvrig akkurat begynt så vidt å springe, og klarar oftare og oftare å lette med begge beina når ho prøver å hoppe (og veltar ikkje like lett når ho landar) ) Her er språket veldig bra no, men for eit år sidan var ho litt etter. Håpar språket kjem plutseleg for jenta di og.
Ranveig R Skrevet 28. oktober 2010 Forfatter #11 Skrevet 28. oktober 2010 Takk for gode ønsker! Veldig greitt å vite om dette, slik at vi kan følge litt med ja, og kanskje unngå problem som ellers kunne ha dukka opp etter kvart. Eller kanskje ho veks det av seg, eller kanskje det er så liten grad av hypermobilitet at det i ikkje har så mykje å seie for noko som helst. Kjenner eg skulle ha spurt legen litt meir. Nåja. Får ta det med helsestasjonen. I det minste er alle andre "mistanker" avkrefta og det er veldig deilig. Frisk jente )
Gjest Skrevet 28. oktober 2010 #12 Skrevet 28. oktober 2010 Er alltid sånn, man kommer alltid på et tonn av spørsmål etterpå. Ja, må være utrolig deilig! Det er vel fortjent!
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 28. oktober 2010 #13 Skrevet 28. oktober 2010 Min datter er 3 år og 3 mnd. Ja får håpe språket kommer snart=) Min datter vil også helst bli løftet hvis hun ser det er noe utfordrende foran henne. Hun klarer ikke å hoppe av seg selv,hun må holde noen i hendene for at hun skal klare å hoppe.
Ranveig R Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter #14 Skrevet 29. oktober 2010 Nesten jevngamle jentene våre då ) Satsar på at språket kjem av seg sjølv, det er jo veldig store variasjoner på språkutviklinga, utan at det treng å vere noko gale.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå