Gå til innhold

Gule tenner etter antibiotikakur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår har fått synlig gulere tenner. Det kom i sammenheng med en kes antibiotikakur. Kan antibiotika forbigående eller permanent misfarge tenner, også etter så kort kur?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, tetracycliner kan gi misfarging på tenner.

Søk på nett -mange artiker om det der!

Skrevet

Men jeg trodde det gjaldt langvarig medisinbruk? Håper p at det går bort litt etter at kuren er over.

Hun har svak emalje, men misfargingen hadde jevnet seg ut, og plutselig nå er den skadede emaljen mørk gul, og de tennene som var hvite har blitt svakt gule. Bittert, men hun måtte jo ha medisin. Jeg kan rett og slett ikke skjønne hva annet som skal gjøre en slik endring..

HI

Skrevet

Ja. Det som skjer er at i tillegg til de "slemme" bakteriene antibiotika dreper, blir de "gode" også drept, også de gode bakteriene i munnen som beskytter tennene.

Skrevet

Datteren min på 5 fikk det samme. Da på de nye tennene sine. Gule etter kur. Var hos tannlegen og hun skrapte det vekk, sa det var tannstein. Siden har de vært helt fine.

Skrevet

Takk for svar! Jeg skal ringe tannlege i morgen. Må uansett ha videre oppfølging for emaljetap nå som hun har fått frem flere tenner. Hun er bare to år, så jeg får litt panic når jeg ser så drastisk endring på så kort tid. Da kan man jo lure på hvor lenge man egentlig skal regne med at hun får beholde tennene.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...