Gå til innhold

Diagnoser som NAV godkjenner som uføregrunnlag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt at NAV har en "liste" over diagnoser som er godkjent som uføregrunnlag..

Noen som vet hvilke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Diagnosene i seg selv er vel ikke grunnlag nok. Det er snakk om individuell vurdering av uføregrad, og alle må uansett igjennom arbeidsavklaring og om mulig også all form for behandling før uføretrygd i det hele tatt kan vurderes.

Skrevet

Ifølge min psykiater, så kan ADHD være en slik i noen tilfeller. For han sa til meg da jeg fikk diagnosen, at han ikke vurderte meg til uføre slik det nå er. Så det hørtes ut som om det var aktuelt om det trengtes...

Men jeg vet ikke.

min far er det pga mange diagnoser tilsammen, bl a kronisk smerte og benskjørhet.

Skrevet

Det er jo mange diagnoser som har graderinger, så det blir ikke uten videre godkjent, det må være en alvorlig nok grad av sykdommen...

Skrevet

Kan jeg aldri tenke meg. Diagnose er ikke det viktigste, men funksjonsnivå. Tidligere var det lettere å få uføretrygd, men det er ikke lett lenger.

Skrevet

Om ADHD skal være grunnlag i seg selv til å få en uføretrygd, må det være så alvorlig ADHD at man ikke fungerer på noen måte i uansett arbeid, på uansett medisin. Det er få som har fått dette innvilget. De som har, har ofte andre psykiske problemer, ofte som følge av nåværende eller tidligere rusmisbruk eller alkoholisme. Det vil stort sett si at er du i egne øyne skikket til å være mor, kjøre bil, eller makte en latterlig enkel jobb som for eksempel toalettvasker, så kan du ikke uføretrygde deg heller.

Skrevet

Hvorfor vil du vite det?!?!

Sånn at du kan fake symptomer hos legen og ende opp med uføretrygd?

Skrevet

Haha, det var det første som slo meg også! :D For et dusteinnlegg!

Skrevet

Det er slettes ikke så enkelt å svindle seg til trygd som folk tror. Det er heller ikke så lukrativt å være trygdet som folk tror heller. Jeg skulle ønske jeg var frisk, men jeg må kjempe for å få trygd som jeg har god dokumentasjon på at jeg har rett til. Det har tatt mange år, og vil nok ta enda flere. I mitt tilfelle er det en meget tydelig fysisk skade. Jeg tror nok det vil være enda mer krav til dokumentasjon og årelang testing/avklaring/medisinering om det er noe "usynlig", som en psykisk diagnose jo er.

Men....Om HI har planer om å lure en psykolog, så tilsier jo dette at det kan tenkes at det er noe galt med henne. Kanskje trenger hun nettopp å gå til en psykolog for å finne ut av hva hun feiler som gjør at hun er tilbøyelig til å forsøke å svindle systemet og lyve for alle? Kanskje hun faktisk får en diagnose da. Neppe en som gjør at hun får trygd, men alikevel.....

Skrevet

Dumhet, kanskje? Ring NAV og si du må få uføretrygd fordi du rett og slett er for dum til å klare deg selv her i livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...