Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #1 Skrevet 28. oktober 2010 Har hatt min manns etternavn i seks år, men aldri følt at det er "mitt". Nå vil jeg ha mitt gamle navn tilbake. Hva tror dere folk tenker? Hvordan går jeg frem? FInner jeg skjema på nett eller må jeg ta turen innom folkeregisteret? Må jeg dokumentere noe?
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #2 Skrevet 28. oktober 2010 Skjønner godt at du vil ha tilbake navnet ditt. Send en søknad om navneendring til folkeregisteret (du finner skjema på nettsiden). Det er en smal sak å ordne
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #3 Skrevet 28. oktober 2010 Du kan logge deg inn på nett, og bytte navn der. På begrunnelse av hvorfor du ønsker å endre navn, skriver du at du ønsker å ta tilbake pikenavnet/dåpsnavnet ditt. Det kan også gjøres på skjema, som du sender inn til folkeregisteret. Når du får bekreftelse på nytt etternavn, må du ta med dette papiret til banken (bankkort), politiet (pass og førerkort), og du må nok belage deg på å sende kopi av bekreftelse, samt kopi av nytt legitimasjon,som bekrefter at du er deg, til steder du får regninger fra. Papirmølle uten like, men fullt mulig. Og nei, jeg syns ikke det er teit. Et navn er noe man bærer livet ut, og følte du deg mer komfortabel med ditt eget navn, enn med din manns navn, så gjør du det som føles riktig for deg. Hva alle andre mener skal du ikke egentlig bry deg om.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #4 Skrevet 28. oktober 2010 har det i det hele tatt noe å si hva andre folk tenker??om de for en liten stund tenker at dere er skilt så får de da høre at dere ikek er det likevel? nei bare gjør det du!
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #5 Skrevet 28. oktober 2010 La nå folk tenke hva de vil! Hva tror du folk tenkte da du tok mannen sitt etternavn?
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #6 Skrevet 28. oktober 2010 Hvorfor skal det være teit og betyr det noe hva folk sier? Jeg forstår det godt og gjorde det samme for noen mnd siden. Følte også som deg, at jeg ikke var helt meg selv med nytt navn, som om jeg hadde mistet en del av min indentitet. Jeg gikk inn på folkeregisteret sine sider, fylte ut et skjema om navneendring og leverte inn på folkergisteret/ skattekontoret
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå