Gå til innhold

gravid og jerntilskudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som tar jerntilskudd?

jeg fikk høre fra en kollega at man burde ta jerntilskudd når man er gravid. og med det kjøpte jeg Floradix jernekstakt på rema 1000. har tatt 10 mg hver dag nå en stund og oppdager plutselig dette:

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=16073&Itemid=97

er ikke anbefalt i det hele tatt... ikke rart jeg sliter med avføringen..

noen som vet hva som kan være farlig for babyen min? iom at jeg har tatt jerntilskudd nå en stund....?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man trenger ikke ta jerntilskudd om man ikke har fått påvist lav blodprosent eller lavt jernlager.

Ta heller råd fra jordmor eller lege du, og ikke menig mann i gata.

Men du har helt sikkert ikke gjort noe galt med å ta jerntilskudd.

Skrevet

Neida, jeg tviler på at dette er noe farlig for noe annet enn magen din. Mange blir veldig hard i magen av jerntilskudd. Drikk mye vann i så fall.

Jeg fikk forresten ikke opp artikkelen, men svarer likevel:)

De sjekker jernlagre og jerninnhold i blodet ditt på svangerskapskontroll. HVertfall på første kontroll og muligens et par til i løpet av graviditeten. De som trenger tilskudd får beskjed om det. Det eneste som er anbefalt til alle gravide er tran (omega 3 og d vitaminer altså), og et variert sunt kosthold.

Gravide får mange råd fra velmenende men uvitende mennesker. Rådene forandrer seg i tillegg, når forskerene får greie på nye ting. Hør derfor KUN på de du går til svangerskapskontroll hos. Da sparer du deg for mye bekymringer:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...