Gå til innhold

Vi vil gjerne døpe sønnen vår. Men

Anbefalte innlegg

Skrevet

slik ting er nå så har vi rett og slett ikke tid eller råd før i Januar.

Vi vil døpe han fordi barnedåp er en tradisjon fra begge sider av familien som vi synes er fin. Er det for "dumt" å døpe barnet når det er seks måneder gammelt?

En venninne av meg mente at så lenge ikke barnet var døpt før det fylte tre måneder så ble det for dumt å i det hele tatt ha barnedåp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neida, jeg synes ikke 6 mnd er for sent. Vi var nylig i en dåp, og datteren deres er 6,5 mnd. Døpte selv datteren vår når hun var 4,5 mnd. Så synes dere heller kan bruke tiden på å spare og finne ut hvordan dere vil gjøre det, så tar dere dåpen når dere får råd og tid.

Skrevet

Haha, det synes jeg var rart sagt av venninna di. Jeg vet om mange som døper når barnet er 6 måneder eller mer. Det er da ikke noe problem. Gjør det når det passer, så får dere gjort det slik dere vil ha det, ikke bare hevet sammen noe tilfeldig fordi dere egentlig ikke har tid:)

Skrevet

Jeg synes ikke det er for dumt å vente til barnet er 6 mnd nei :)

Kan kanskje bli litt vanskelig å holde barnet rolig i kirken, men..;)

Men dåp trenger da ikke bli så dyrt?:)

Vi inviterte kun foreldre, besteforeldre og onkler og tanter (onkler og tanter er faddere), kjøpte alt av pynt på Upstairs og bestilte snitter til mat, pluss at vi fikk et par av gjestene til å bake kaker. Ble ikke dyrt i det hele tatt!:)

Skrevet

Vi døpte ikke barnet førhan var 8 mnd. Dette pga av at jeg var mye syk og orket ikke stresse med dåp oppi alt. To tidligere venninner ble døpt da de var 7 og 15 år. Så det er aldri forsent med dåp:)

Skrevet

Jeg syns ikke det er dumt :) Jeg var selv stor pike da jeg ble døpt.. (7 mnd.) og det gikk kjempefint. Gutten vår ble også døpt litt sent og vi fikk ingen kommentarer på det.

Skrevet

Det er faktisk en del som først døpes like før de skal konfirmeres. De kommer altså fra hjem hvor foreldrene valgte å ikke få dem døpt, men hvor de selv tar initiativet når de blir ungdommer.

Skrevet

Nei, det er ikke for sent å døpe barnet når det er 6 måneder, for en tullete ting å si av venninna di ;)

Men hvis dere ikke har så god råd, bare be de dere absolutt bør ha der, og gjør det enkelt. Da vi fikk nr 2, hadde vi ikke mye penger, så vi lagde biff-stroganoff gryte (med kjøttdeig"kuler" istedenfor vanlig biffkjøtt), og serverte med ris, salat og rundstykker. Og bestemødrene bakte med glede ;) Billig og enkelt, men veldig koselig barnedåp ble det for det ;)

Skrevet

Godt å høre. Jeg fikk nemlig litt inntrykk av at folk ville synes det var veldig rart å ha barnedåp så sent.

Vi vil gjerne kose oss med dåpen, og ikke bare kaste sammen noe og stresse igjennom fordi vi egentlig ikke har tid.

Da blir det dåp i Januar!

Tusen takk fro svar damer:)

HI

Skrevet

Jeg skal døpe gutten min i mars jeg, da er han 20 mnd! :-) DET må du fortelle venninna di :-)

Skrevet

Da sendte jeg link til denne tråden til venninna mi. Fikk til svar at det ikke kunne kalles tradisjon så lenge barnet var over tre mnd gammelt. Fra gammelt av døpte man visst barna da.

Jeg svarte tilbake: "Ok, da får vi vel være litt nymotens vi da. Men blir veldig glad om du kommer fordèt:-)"

HI

Skrevet

Jenta mi blir nok døpt når hun er mellom 21-24 mnd gammel.

Skrevet

Det er da slettes ingen tradisjon å døpe før de er 3 mnd. TULL! Synes venninna di er teit, hun prøver bare å ha rett!

Skrevet

Hun er verdens beste person, men når hun tror hun har rett i noe så HAR hun rett. Samme hva.

Eller hva Grete? ;-)

(Jeg sendte en link til denne tråden, så hun ser alt som blir skrevet her)

HI

Skrevet

Det er ikke rart å døpe en unge på seks mndr.

(Må forresten fortelle at jeg måtte lese overskriften tre-fire ganger før jeg skjønte hva som sto der, jeg så nemlig: Vi vil gjerne drepe sønnen vår.... Tydelig vis litt trøttere enn jeg trodde :)

Skrevet

Ville bare si at det er forskjellig fra familie til familie når man velger å døpe barna sine. Det er veldig koselig med barnedåp, og jeg tenker at så lenge man har det mens man har permisjon så er det jo mest praktisk.

Kos dere med barnedåp på nyåret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...