Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg ang p-pille og blodpropp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått resept på Yasminelle, inni står det at man ikke skal bruke dem om det er arvelig for vene- eller arterietrombose (blodpropp)

Min mor fikk for noen år siden blodpropp og går daglig på medisiner for å holde blodet tynt nok, mener jeg nevnte det for legen at det var arvelige sykdommer i familien, men nå ble jeg ganske skepisk til å begynne på dem... Prøvde å ringe legekontoret men de har visst stengt i dag... Noen her som kanskje vet??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørsmålet blir da hvorfor fikk din mor blodpropp???? Om det ikke er påvist at det er en feil med blod koaguleringen eller annet som også kan være arvelig er det sannsynligvis helt greit for deg å bruke dem.. Men selvsagt burde du snakke med legen igjen når du er usikker...

Skrevet

Du bør få tatt en blodprøve som heter familiær trombosetendens for å se om du har leiden mutasjon. Hvis den er positiv må du være forsiktig med p-pillen yasminell,ville heller gått for cerazette. unngå overvekt og røyking. Og trening er bra for blodsirkulasjon.

Skrevet

Bra at du følger med. Jeg har leiden mutasjon og kan ikke bruke vanlig kombinasjons p pille. Jeg bruker Cerazette, som er en minipille. De er litt mindre sikre, men i hvert fall får en ikke blodpropp av de.

Snakk med legen din og ta en test før du begynner på vanlige p-piller.

Skrevet

Da skal jeg be om en blodprøve.

Tusen takk for svar.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...