Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2010 #1 Skrevet 27. oktober 2010 Lokal forhandling i kommune. Vi har fått første tilbud (+ 14.000). Er det sannsynlig av vi vil få mer? Er det slik at første tilbud gjerne ligger litt under, for at de skal ha litt på å gå, eller hva er greia her?
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2010 #2 Skrevet 27. oktober 2010 I oslo kommune så er det slik at vi går tre runder. Dvs første tilbud er alltid dårlig, man er ikke fornøyd... setter nye krav. Andre tilbud pleier å være ganske slik man får det... mens tredje tilbud er det kun småjusteringer på.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #3 Skrevet 28. oktober 2010 Anbefaler deg å ta kontakt med det forbundet du representerer for opplæring i forhandlingsteknikk. Det er vanlig med et par runder. Er du usikker, ta særmøte og kontakt forbundet ditt.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #4 Skrevet 28. oktober 2010 akk for svar! Det er ikke jeg som forhandler (jeg bare hadde lange ører og overhørte hva første tilbudet lød på). Hi
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #5 Skrevet 28. oktober 2010 Dette høres rart ut. I lokale forhandlinger i kommune og stat er det ikke snakk om å gi et generelt tillegg til alle. Derimot forhandler man om hvilke personer som skal få hvor stort tillegg. Forhandlingene skjer altså på grunnlag av de kravene som de enkelte fagforeningsmedlemmene har sendt inn via sin fagforening. Dessuten har de nærmeste sjefene lagt inn sine prioriteringer på hvilke ansatte de ønsker skal få tillegg.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #6 Skrevet 28. oktober 2010 For å være mer sepsifikk: ikke første tilbud til alle, men første tilbud til meg og noen andre kollegaer som gjør samme arbeidsoppgaver som meg og har like lang ansiennitet og utdanning (det var det jeg hørte) Hi
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #7 Skrevet 28. oktober 2010 Vanligvis er den totale rammen (potten) bestemt FØR man går til forhandlinger. Det er altså fordelingen av denne potten på enkeltansatte som det egentlig forhandles om. Det som ofte skaper mest strid, er hvor stor andel som skal gå til sjefssjiktet, og hvor mye som skal gå til de andre.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #8 Skrevet 28. oktober 2010 Tror du det er sannsynlig at vi får mer enn det som ble presentert i første tilbud? Ledrene har egne forhandlinger i vår kommune.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #9 Skrevet 28. oktober 2010 Det er vel helt umulig å uttale seg om sannsynligheten for det ene eller det andre. Kommer helt an på prioriteringene til fagoreningene og til sjefene.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #10 Skrevet 28. oktober 2010 Selvsagt er det det, men jeg lurer på om det i de fleste tilfeller kommer mer i andre tilbud, eller om første tilbud ofte blir stående. Innser selvsagt at det ikke finnes fasitsvar. Hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå