Gå til innhold

Har deres 2. klassinger lekser flere dager på rad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er det engelsk og norsk på mandag, matte og norsk på tirsdag og norsk på onsdag. Jeg må ærlig innrømme at jeg syns det er alt for mye. I dag satt vi i en time med leksene og jeg syns det er for mye for en 7-åring. Hun er i tillegg relativt kjapp og flink til å både lese og skrive, så for de som fortsatt sliter med det må det jo være skikkelig slitsomt.

Er dette vanlig? Hvordan er det hos dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en førsteklassing og han får lekser på mandag som skal leveres på torsdag. Han får to sider med noen lette matteoppgaver også skal han skrive en side med bokstaver og ord. Han må også lese en tynn bok en gang i uken, men skal lese hver kveld...

Skrevet

Ja, her var leksene stort sett uteskolebok i hele fjor, som de fikk fredagen og som også skulle inn torsdagen. Da skulle de tegne, svare på noen spørsmål og skrive noen setninger. Det var lettere å kunne fordele litt selv, men nå "må" vi gjøre det hver dag. Vi gjør det jo selvsagt, det er ikke det, men jeg syns likevel det er litt mye.

Skrevet

Her har det vært min 2 lekser per dag hver eneste dag siden første dag i første klasse. Så vi er godt vandt med mye lekser. Nå har de i tillegg til de to leksene også diktatlekse, nærmere 10 sanger de skal lære seg til et skuespill(som er veldig lett da jeg selv ikke har vokst opp i Norge og ikke kan sangene/melodiene) pluss et antall replikker til det samme skuespillet. Så vi er som sagt godt vandt med det, men synes det er litt mye til tider for det

Skrevet

1. klassingen min har lekser hver dag.

Skulle ønske de også fikk lekser på en mandag som skulle blitt ferdig til en torsdag..

Skrevet

Her har 2. klassingene 1-2 lekser hver dag.

Skrevet

Oi, da ble leksene her plutselig barnemat hehe:-) Det høres jo helt ekstremt ut!

Skrevet

hvis det var meg du svarte så ja, det er litt ekstremt. Har ikke snakket med noen jeg kjenner som har barn på samme alder som har like mye lekser som de har på vår skole. Lurer bare på hvordan det blir når de kommer opp i 6:e/7:e klasse :S

Den andre skolen her har vel egentlig ikke de som er to år eldre så mye lekser engang

Skrevet

Det var deg jeg svarte ja. Syns det er rart jeg. Jeg er ingen unnasluntrer og har alltid vært flink på skolen. Datteren min er lik meg og liker å gjøre lekser, men å sitte hver eneste ettermiddag med lekser syns jeg i grunnen ikke noe om. De er fortsatt små barn selv om de skal lære, og de kommer tidsnok til den perioden hvor man omtrent sitter døgnet rundt med lekser/studier. Det er jo ikke tid til å leke engang. Det blir stort sett hjem fra sfo, lage middag, spise middag, gjøre lekser. Og så er klokken plutselig seks og det er barne-tv og nesten leggetid.

Skrevet

Nei hadde hun gått på sfo hadde hun ikke hatt tid til å leke på ettermiddagene. Men vi er så heldige at hun ikke trenger det, så hun gjør leksene når hun kommer hjem fra skolen slutter mellom 12 og 14.00. Og da blir det litt lek med småsøstrene når de kommer hjem fra bhg:)

Skrevet

Syns ikke det høres så mye ut kan gå fort 2 timer hær

Nå har jeg en 3 og en i 4 trinn ,men de har altid fått ukeplan på fredag for neste uke så vi vet hva som sjker på skolen og hva de har i lekse.

Elste har alle lekser til fredag uten om lese lekser daglig nå i 4 begynte hu med også leselekse i engelsk.

minste har også uke plan men noen lekser skal være ferdig til onsdag og torsdag.

Skrevet

Gutten min i første klasse har lekser hver dag. Stort sett en leselekse og enten matte, norsk eller engelsk - for eks skrive en side med den bokstaven/lyden de lærer seg/øver på den uken, oppgaver i norskboken, oppgaver i matteboken eller å øve seg på de engelske ordene de har om den uken. Syns mengden lekser er helt ok. Har en veldig flink gutt da, som tar det veldig lett, så han syns heller ikke selv det er mye. Stort sett har han gjort leksene på leksehjelpen, men leseleksene hører vi ham alltid i, og vi går gjennom de oppgavene han har gjort og øver på engelsken med ham. Han er veldig glad i å lære for tiden, så når han er inne etter skolen sitter han ofte å putler med tall, bokstaver og bøker (leser) på egenhånd;-)

Skrevet

Har 1.klassing jeg da, men her har de:

-Leselekse hver dag. skal lese i 10minutter. og min er begynt så smått å lese selv, så vi stotrer oss gjennom en side eller 3 i ukas bok. De får nye småbøker hver fredag.

- En eller to sider med oppgaver, enten i temabok der det skal tegnes eller noe sånt eller i norskboka der det handler om ukas bokstav. Stortsett har de begynt på skolen, så her i huset er det aldri mye igjen av denne leksa.

- Ukelekse i matte på ca 10sider. Min gjør stortsett hele denne på mandager også lager jeg andre oppgaver til han resten av uka. Sånn at han får litt utfordring. Er nok litt mattenerd som mamman sin, så den matten de har på skolen er veldig enkel. De er to i klassen som er ferdig med den første oppgaveboka i matte, han er en av de. Så han kommer hjem med ny i dag.

Har så langt ikke brukt mer enn ca 30minutter på leksene hver dag, men jeg hører det er andre som bruker lengre tid i klassen hans. Synes det er supert at de har lekser allerede jeg, får inn de gode vanene nå istede for å skulle styre med de når de f.eks begynner i 3.klasse. Her har de også tilbud om leksehjelp på sfo 30minutter 2dager i uken, melder de opp for et halvår i slengen. Så for de som trenger litt ekstra er jo det en grei mulighet.

Gjest vinterbrud
Skrevet

Her er det ukelekse som vi gjør litt av hver dag.Hun er også på leksehjelp to dager i uken,men det er opp og ned hva hun får gjort der.

Denne uken synes jeg det har vært litt mye lekse for henne.

Min jente sliter veldig med å lese,og hun får tilpassede lekser grunnet lærevansker.

Skrevet

Har en 3. klassing og en 1.klassing og begge har lekser til hver nye skoledag (ikke fra søndag da). Han i 3. klasse har to lekser, noen ganger tre, han i 1.klasse har en lekse to dager og to lekser to dager. 1.klassigen bruker normalt 5-10 min på sine lekser, så de er korte og lette, mens 3.klassingen normalt bruker 20-40 minutter på sine lekser, litt ettersom hvor konsentrert han er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...