Gå til innhold

Såå skuffa over svigers..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigers bor 1 time unna oss og er "unge og spreke". De er supre svigerforeldre når vi er sammen dem, men det er alltid vi som må komme til dem. Jeg inviterer stadig vekk men det er alltid en grunn til at de ikke kan.

De siste 4 gangene har de brukt samme unnskyldning "Vi må klippe plenen". Da den strofen kom for 4 gang kjente jeg at det kokte litt inni meg. De har en ganske vill hage og det ser ikke akkurat ut som de klipper den spesielt ofte.

Da vi var på besøk sist var det såvidt det ikke passet fordi svigermor hadde kjøpt nye klær og lagt de på sengen i gjesterommet. Herlig unnskyldning. Våre barn er deres eneste barnebarn og de gir hele tiden utrykk for at de forguder dem. Barna synes det er kjempestas med farmor og farfar og det er veldig godt forhold dem imellom.

Nå har yngstejenta bursdag snart og jeg har invitert til familiebursdag for flere månder siden, tenkte det var lurt å være tidlig ute. Men nå tikket det, ikke overraskende, inn en melding om at det ikke passer.

De har ikke spesielt mange venner, og er stort sett hjemme. Fatter ikke at det ikke går an å gidde å ta turen for en gang skyld. Vi har nettopp kjøpt nytt hus (i sommer) og de har såvidt vært innafor døra.

Huff, jaja, måtte bare få ut fustrasjonen. Kjente at tårene presset på da de avlyste nå igjen. Jeg har ikke foreldre i live lengre så de er eneste familien vår. Svigermor skrev i meldingen at "du må sende masse bilder da", men kjenner at jeg ikke har lyst til det engang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror at jeg hadde vært så barnslig at jeg ville svart: "Vil du ha bilder så får du komme å ta dem selv"

Skrevet

Kjenner meg så godt igjen i innlegget ditt, sånn er svigerforeldrene mine også!

Forrige helg var vi i nærheten av der de bodde, og spurte om de hadde lyst på et lite besøk. Joda, vi kunne gjerne komme innom, selv om lørdag er den store "nå-vasker-vi-huset-dagen" der. Når vi kom stod svigerfar ute og spylte bilen, og svigermor var inne. Vi gikk inn til henne alle sammen, og etter 10 min prat sa hun at nei, nå får vi jaggu meg sette igang, dette huset vasker seg ikke selv. Hint, hint....! Så da var det bare å dra igjen.

Synes det er så trist for mannen min, da han virkelig forsøker å opprettholde et godt forhold til sin far og stemor. Datteren vår forstår ikke noe av det enda, heldigvis, men gruer meg til hva hun kommer til å spørre om når hun blir eldre. Små barn sier jo ting rett ut, og en dag kommer hun nok til å spørre om hvorfor hun blant annet ikke får gave av dem til jul og bursdag. Så kontrasten til mine foreldre blir så stor, de som klager hvis de ikke ser henne mer enn 1 gang i uken, og som kommer løpende uansett om vi spør eller ei. Skulle så ønske at mine svigerforeldre var like engasjert for min mann og datter sin skyld.

Skrevet

Høres nesten ut som min svigermor og hennes mann! Vi bodde 30 min. kjøring unna dem da barna var små, og hun sa hele tida "stikk innom oss da! Når som helst!". Så en søndag bestemte vi oss for å "stikke innom". Vi kom fram til dem samtidig som de kom fra en liten søndagstur. Da fikk vi beskjed om at de ikke passet for de hadde tenkt å ta badstu etter turen.

Heldigvis så hadde ungene sovnet i baksetet, så de slapp skuffelsen. Vi dro aldri spontant innom igjen.

De ringer veldig ofte når det er burdagsselskaper og vil bare avtale en annen dag som passer bedre for dem som vi heller kan ha selskap.

Skrevet

Hos oss er det sånn at svigermor hele tida sier at hun gjerne skulle ha sett ungene mer. Det siste året har det blitt full stopp i forholdet mellom hun og meg, for jeg orker ikke treffe henne mer. Jeg kunne ha skrevet mye om hvorfor det ble sånn, men det går ut på at jeg ikke finner meg i å bli behandla som dritt lenger.

Mannen min kan ta med seg ungene og dra til henne når som helst, og hun kan komme hit til byen når jeg ikke er her, men han er nok også litt skuffa over henne, så det skjer ikke så ofte. De gangene hun kommer så er hun nesten aldri sammen med ungene, men vil bare shoppe og finne på andre ting uten ungene. Samtidig klager hun over at hun ikke treffer dem oftere, men det er jo hennes egen skyld. Hun klager til alle i slekt og familie, og sier at det er jeg som nekter henne det. Også klager hun over at hun ikke får bilder av de oftere, og de skal sendes av meg! Jeg vil ikke ha kontakt med henne, så det får mannen min ta seg av. Men det er ikke bra nok , for det er kona sin jobb, mener hun. Så alt er min skyld. Alt sammen, selv om hun ikke gidder å ta kontakt selv.

Jeg har ikke noe annet svar til deg, HI, men forstår at du er skuffa. Det er nok mange som har det på samme måte.

Skrevet

Svigermor har ikke sett sine 2 barnabarn siden i sommer. De har begge nå hatt bursdag men ingen pakke fra farmor. (Hun har alltid sendt de i posten) Vi bor en time unna og har i nesten 2år vært innom henne annen hver søndag. Hun har vært her en gang. Men da fordi hun måtte kjøre største barnabarnet hjem etter en overnattings hos henne, Ellers så hadde hun ikke kommet. Hun kommer ikke når vi ber henne, alltid en unskyldning. Vi har nå sluttet å besøke henne ( trenger ikke lenger å dra dit hun bor annen hver helg). Så nå er det opp til svigermor om hun vill se oss. Minstemann på 2år, husker nesten ikke hvem dama er når de treffes.

Men, svigermor kan sette seg på fly og besøke sin andre sønn en helg støtt og stadig. Ofte tar hun dags turer dit han bor også. Men å kjøre innom oss når hun er på "Harry hande"l det kan hun ikke, selv om hun nesten kjører forbi.

Noen ganger lurer jeg på hva vi har gjort mot henne eller om det er bare meg hun har ett problem med, siden hun ikke en gang kan komme i sine banebarns bursdag. Men men, det er hennes tap. Jeg trenger ikke ha noe forhold til den dama. Passer meg utmerket og ikke ha det faktisk. Men hun vet ikke hva hun går glipp av når det gjelder barnebarna...

Skrevet

Dette hørtes veldig spesielt ut, men jeg ser av svarene du har fått at du ikke er alene om å ha slike svigerforeldre.

Jeg tenkte at unnskyldningene var så spesielle at en av dem må lide av sosialangst.

Vet det er folk som har nevroser som gjør at de ikke greier besøke andre, men greier å ta imot besøk når de er hjemme hos seg selv. Vet også om andre som ikke greier å slippe noen inn i hjemmet sitt.

Men som sagt, dette høres spesielt ut!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...