Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2010 #1 Skrevet 27. oktober 2010 Etter innslaget på nyhetene i kveld med mor og datter hvor datter forteller at hun var så bekymret for sin mor fordi hun faller ofte og ikke kan bo hjemme lenger til tross for god hjelp fra hjemmetjenesten. Jeg forstår da ikke hvorfor hun lar sin mor være alene. Hadde det vært min mor hadde jeg bodd hos henne til hun fikk plass eller hatt henne boende hjemme hos meg. Jeg hadde aldri kunnet leve med å vite at min mamma skulle fallt midt på natten og blitt liggende lenge på gulvet. Aldri i verden. Jeg har jobbet 5 år i hjemmetjenesten og hjemmetjenesten er faktisk veldig, veldig bra. Men når brukerne blir så dårlige at de må ha sykehjemsplass får de korttidsplass på sykehjem/fastvakt hjemme hos seg selv/ innleggelse på sykehus f.eks i kommunen jeg bor i. Men om dette er annerledes i andre kommuner, burde de pårørende ta på seg et ansvar de også. Alvorligtalt; våre mødre har forsørget oss, oppdratt oss, skiftet bleier på oss, laget mat til oss osv osv osv.... Også skal man la dem ligge på gulvet bare for å trosse staten??? Hva skjer med samfunnet vårt?
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2010 #2 Skrevet 27. oktober 2010 Hva hadde du gjort med jobb og barn?
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2010 #3 Skrevet 27. oktober 2010 Veldig mange er jo i jobb da, og har ikke anledning til å sitte hjemme å passe gamle og syke hele dagen. Men klart, jeg ville nok ha forsøkt med en slags rullerende turnus i familiene hadde det vært min mor.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2010 #4 Skrevet 27. oktober 2010 Skulle gjerne ha gjort det, men hadde ikke hatt muligheten. Kjenner noen som var i den situasjonen over, og da moren havnet på sykehuset skiftet de lås på døren hennes hjemme slik at de ikke fikk levert henne. Da fikk hun sykehjemsplass fort! Men må ha vært grusomt for familien å gjennomføre det! Tror ikke jeg kunne gjort det.
blond Skrevet 27. oktober 2010 #5 Skrevet 27. oktober 2010 Vel, i det tilfelle ville jeg insistert på utredning for fall. Jeg hadde ikke flyttet inn hos min mor.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2010 #6 Skrevet 27. oktober 2010 Hjemmetjenesten kommer flere ganger om dagen, så man kan da absolutt dra på jobb selv om man har sin mor boende hos seg. Det er bare svake unskyldninger for å slippe å ta i et tak selv.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2010 #7 Skrevet 27. oktober 2010 Hjemmetjenesten kommer ikke flere ganger for dagen. Til min farmor kom de kanskje en gang i uka for det var alltid sykemeldinger, for få på jobb, kakefester (ja, du hørte riktig: kakefester) og andre saker og ting som gjorde at det var vanskelig for dem å komme hjem til en syk gammel dame som ikke fikk sykehjemsplass. Ble så ille at jeg tok et år ulønnet perm. for å bo hos henne og passe henne til hun fikk plass på sykehjem.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #8 Skrevet 28. oktober 2010 Her kommer hjemmetjensten flere ganger om dagen alt etter som brukerens behov.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå