Gå til innhold

Spørsmål om overgangsstønad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alenemor, jobber og mottar ikke overgangsstønad. Barnet mitt er to år og jeg har vært alene hele tiden.

Jeg har tenkt å slutte i jobben min og starte en ny utdanning til neste år. Er det da slik at jeg ikke har krav på å få overgangsstønad under utdanningen siden jeg har en bachelorgrad fra før?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

OS kan du vel få i inntil 3 år, men du har ikke rett på utdanningsstønad.

Skrevet

Ok, er det det som er forskjellen? At du ikke kan ha en utdanning fra før for å få utdanningsstønad? Hvor mye er det forretsen?

Skrevet

Husk bare at dersom du har hatt stønad til barnepass, så har stønadstiden din løpt på overgangsstønad også.... Selv om du ikke har mottatt overgangsstønad.

Du har ellers rett på 3 år med overgangsstønad om du ikke har benyttet deg av den eller stønad til barnepass før, så lenge yngste barn er under 8 år.

Men utdanningsstønad får en bare til en fagutdannelse, noe du har med bachelorgrad.....

Skrevet

Mener du stønad til barnetilsyn? HÆ? Det mottar jeg jo.. faen!!!

Skrevet

Fobanna dritt! Sorry språket! Dette har ingen fortalt meg!!!!! :( Får jeg os etterbetalt hvis jeg søker om det fra nå av da? For to år tilbake i tid?

Skrevet

Nei du kan ikke få OS etterbetalt for to år tilbake i tid.

Skrevet

Stønad til barnetilsyn er ikke knyttet opp mot overgangsstønaden.

Reglene rundt overgangsstønad står ellers veldig greit forklart på nav.no/familie

Skrevet

Takk for svar. Regner med du har rett pila, jeg ble helt svett her! Fant ikke noe på nav sine sider om dette nemlig.

Til deg som bløffa meg, takk skal du faen meg ha.

Skrevet

Joda, pila. Dersom du søker om stønad til barnetilsyn, og får dette, så begynner den tiden du også kunne hatt overgangsstønad.

Dersom du har hatt 3 år med bare stønad til barnep., så har du ikke lenger rett til 3 år med overgangsstønad....

Sånn er det bare....

Og etterbetaling av overgangsstønad er inntil 3 måneder fra søknadstidspunktet, dersom en de månedene hadde rett til overgangsstønad.

Skrevet

Jeg søkte støtte til barnetilsyn, men ikke overgangsstønad, og fikk da, som 20:47 sier, beskjed av NAV at selv om jeg ikke mottok os så løpte tiden på os om jeg mottok støtte til barnetilsyn.

Så da droppet jeg begge deler

Skrevet

Du snakker tull, anni 20.47. Stønad til barnetilsyn har ikke noe med os å gjøre. Det har derimot utdanningsstønad. Man vil ikke få utdanningsstønad dersom man har en bachelorgrad fra før.

Skrevet

Hjelpe meg da:( Hvem av dere har peiling? Vær så snill, jeg må vite dette.

HI

Skrevet

Etterbetaling av de fleste stønader er tre måneder fra søknadstidspunktet, så også overgangsstønad. Det har du helt rett i.

...men gidder du vise meg regelverket du støtter påstanden om at stønad til barnetilsyn spiser av perioden med overgangsstønad på? Jeg har aldri sett den praktisert.

Skrevet

Jeg leter etter link nå, men der er enkelte sider som er nede. Spesielt ang regelverket på NAV sine sider.

Skrevet

Jeg har tittet litt rundt nå, og jeg tror det kan tenkes at jeg tar feil. Jeg har sett tilsvarende saker og ikke sett den regelen annie viser til praktisert, men jeg finner et rundskriv hvor det kan se ut som regelen likevel eksisterer (dog muligens ukjent innad deler av NAV ;-)

Skrevet

20:59 og 20:47(?) igjen.

Jeg har vært inne i systemet ang enslige forsørgere i snart 18 år, og har vært brukerkontakt tidligere, så litt om dette kan jeg faktisk, selv om jeg ikke jobber på NAV....

Skrevet

Herregud, la oss håpe du ikke tar feil:( Tar turen innom nav i morgen, får håpe de o så dyktige menneskene der borte vet det;)

Takk for svar, dere.

HI

Skrevet

Jo dette stemmer. Stønad til barnetilsyn spiser av løpetiden til OS.

Dette står i flere av papirene mine fra nav også, så trodde de fleste visste dette.

Skrevet

Ja, jeg fant også. Du har helt rett.

Snedig regelverk, siden man beholder retten i etterkant av os-periode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...