Gå til innhold

Min første gang, lurer derfor på masse!


bjuli

Anbefalte innlegg

 

Jeg er gravid for første gang, og tiden forran meg er så spennende :) håper jo at dette skal gå bra :)

 

lurer på når dere andre bestiller den første timen hos legen?? har lest litt om det her at det er vanlig å ta den første legetimen for å bekrefte graviditeten rundt uke 8-10.. kan selvfølgelig ringe legen min men her er det jo flere som har vært gravide før :) og det er hyggelig å dele litt erfaringer synes jeg

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei!

 

Sånn generelt er det ikke nødvendig å dra på kontroll før man er tolv uker på vei. da blir alt av prøver tatt og man sgekker også om alt ser normalt ut nedentil. men om man mistenker at det er noe galt burde man ta en kontroll før, gjerne med en gang man har mistanke, men man kan sjelden se noe særlig før man er seks-syv uker på vei:)

 

håper dette var til hjelp?

 

-karoline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg fikk ikke kontroll første gang jeg var gravid før jeg var 12 uker på vei, men da fikk jeg i tillegg høre hjertelyden :)) På denne kontrollen fikk jeg helsekortet og det ble tatt undersøkelse av "alt det vanlige" (vekt, blodtrykk osv).

 

Denne gangen har jeg allerede vært hos legen pga blødninger da jeg egentlig skulle hatt mensen. De gjør jo ikke så mye, da. Tester hcg-nivået (gravidhormonet) og tar en gravi-test.

 

Har også bestilt privat UL denne gangen rundt uke 9, koster 600 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også gravid for første gang. Er 5+1 idag. Jeg har ikke fått time til kontroll før i januar. Jeg ringte og prøvde å forskyve til før jul, men fikk beskjed om at det ikke var noen vits før uke 12. De tar rett og slett ikke prøvene før du er i 12'te uke, sa hun. Men at dersom jeg var engstelig, kunne jeg ringe og prate med legen min, eller få en time til bare samtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jer er også gravid for første gang. Tok test i går og for 2 dager siden, og begge var positive (måtte bare ære helt sikker) :) Er veldig skummelt synes jeg, men det e jo spennende også da:) Jeg ringte legekontoret mitt og sa at jeg visste ikke helt hvordan man gikk frem, men sa at jeg er ca 5 uker på vei. Jeg fikk time 18.november og da sa hun at de skulle sjekke alt de pleier på første kontroll. Ta mange blodprøver, underlivskontroll og så skulle jeg ha med urinprøve. Rart at du må vente til januar, synes du skal ringe igjen og prøve å flytte den, eller ringe til en annen lege. Jeg hadde ikke klart å vente helt til januar!

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte legekontoret og sa jeg hadde fått en positiv graviditetstest, da fikk jeg time med en gang (9.nov). Blodprøver og urinprøve skulle hvertfall taes.... Noe mer vet jeg ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...