Gå til innhold

Hvor viktig er rutiner???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke noe rutinemenneske, men hører stadig om at rutiner er så viktig for babyer. Hvorfor det? Finnes det noe bevis for dette? Tar de skade av å reve et urutinert, spontant liv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har blitt så stresset med det selv etter å ha vært her inne, men mitt barn er ikke en som trenger strenge mat og søvn rutiner. Hun spiser når hun er sulten og sover når hun er trøtt. Jeg stresser ikke med det og hun er den blideste jenta jeg vet om. Gråter aldri.

Men kveldene har vi rutine på. Der er det spise-stelle-sove til noenlunde samme tid hver kveld. Men hun har fra hun ble født sovnet av seg selv og til samme tid, så det er hun som har "bestemt" når hun har fått fast leggetid.

Det at vi ikke har strenge rutiner på dagtid gjør at jeg har fått en jente som er veldig fleksibel og tåler at vi er mye borte og tilpasser seg fint :)

Skrevet

Barn er forskjellige og har ulike behov.

Jeg har et barn som har trengt rutiner fordi det gjør ham trygg å vite hva som kommer, hva som skal skje nå osv. Men det betyr ikke at vi ikke er spontane, vi kan gjøre mye spontant akkurat fordi rutinene vi har hatt i begynnelsen og frem til np har gitt han en trygghet i seg selv.

Så har jeg en jente som er tøffere, hun trenger ikke så mye rutiner som broren sin. Skal mer til for å rokke henne.

Skrevet

13:53: Hvordan blir gutten din hvis ting blir i litt feil rekkefølge? Hvordan vet man at barnet sitt er utrygt?

Lurer bare fordi det viktigste for meg er at barnet mitt er trygt og lurer på hvordan man ser at det ikke er det?

Skrevet

Jeg mener ikke det er farlig om ting blir i litt uvant rekkefølge altså :) Det er ikke sånn at om han ikke får middag akkurat klokka fem så blir han helt fra seg osv. Men jeg merker om vi f.eks er borte fra rutiner eller endrer omgivelser noen dager så blir han urolig, stresset og "tar av" for ting som ikke egentlig burde være så viktig.

Skrevet

Vi har en rutine og det er kveldsrutine med mat, vask, pysjamas og så er det nattinugatti. Ja, og så bader hun hver fredag eller lørdag.

Utenom det så sover vi når vi er trøtte, spiser når vi er sultne, skifter når vi er våte og leker, og koser, når vi ikke gjør noe annet. Vi drar på tur og surrer rundt;)

Skrevet

For noen barn er rutiner ekstremt viktig.

Samtidig kan strenge rutiner gjøre det vanskelig senere også, for om man må avvike en gang (og det må man jo), så skaper det utrygghet også.

Vi har hele tiden hatt noen faste rutiner, men hvor de har blitt gjort er en helt annen sak. F.eks. faste leggerutiner (grøt, lek, bok og noe å drikke, tannpuss, natta). Dette kan imidlertid gjøres i bilen, eller på besøk eller hos besteforeldre eller.....

Vi har heller ikke noe fast hun har med i senga osv, men det er en bamse (en type) som stort sett alltid er med, men den er så lett å få tak i, at dersom vi har glemt, kan vi bare kjøpe en der vi er.

Vi har mao kjørt en fast rutine (legging som jeg beskrev), men ikke vært nøye på hvor. Det har gitt et fleksibelt og trygt barn på snart 3 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...