Gå til innhold

HJELP! Har jeg blitt lurt av min mann? (studielån)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han studerte i 3 år. I løpet av de årene fikk vi to barn og da 40 uker av lånet som stipend to ganger. Det første halve året hadde vi ikke lån.

Det jeg lurer på er hvor mye lån man får hvis man får fullt lån i tre år. Da kan jeg regne ut om mannen har tatt mer lån enn det vi ble enige om.

Han har nå ca 200 000,- i lån og har betalt ned i noen år nå...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmmm.... Man får vel ca. 80-90 000 i året med full lån, så mannen din burde jo ikke ha mer enn hundretusen og noe i lån...

Men - han ville ikke fått lån på toppen av foreldrestipend, det er i stedet for.

Skrevet

Stipend og lån er ikke det samme, man får foreldrestipend, men kan ta lån på toppen der igjen om man vil.

Skrevet

G>å inn på lånekassen sine sider og sjekk hvor mye man kan få pr semester. Husk også at renta løper fort hvis man benytter seg av de mnd du kan få "betalingsutsettelse."

Skrevet

Han kan jo ikke få mer studielån enn det som er maks per år. Hvis han har mer studielån Har han tatt opp studielån senere? Meldt seg på skole og tatt opp lån? Hva med tidligere? Jeg synes han har mye gjeld til at han har fått to år med fødselsstipend.

Jeg fikk tre barn mens jeg studerte. På syv år med fullt studielån/ stipend, Hvor 3 år er utelukkende fødselsstipend, sitter jeg nå med 210.000 i gjeld.

Hva gjorde du mens han fikk fødselsstipend? Oppfylte dere kravene?

Skrevet

Han burde ha på langt nære det. Man får omgjort deler av lånet til stipend ved fullført eksamen.

Skrevet

Ikke hvis det er fødselsstipend. Det er i stedet for lånet. Forsørgerstipend kommer på utsiden.

Skrevet

Jeg fikk faktisk innvilget nesten 140 000 kr for ett studieår, søkte om fullt lån og stipend. Gikk på privatskole og fikk barn midt i studietiden så fikk riktignok omgjort 40 % av lånet til stipend. Dette var i 2008.

Skulle også gått på privatskole i år også (ettårig) og fikk innvilget samme sum, men nå vet ikke jeg om dette er fordi studieavgiftene er skyhøye på privatskoler. Man kan få innvilget nesten 52 000 kr for å dekke studieavgifter, resten blir fordelt utover året. Bor man borte og har ansvar for barn får man også foreldrestipend (dersom samboer ikke har inntekt som overstiger det gitte beløpet, er satser på slikt) samt borteboerstipend, i tillegg til at man kan få innvilget en viss sum for reiseutlegg.

Riktignok har man muligheten til å få omgjort 40 % av lånesummen til stipend dersom man får barn i studieperioden og/eller består alle eksamnene.

Kan du ikke forhøre deg med mannen din angående dette da? Bedre dèt enn å forhøre seg her inne om du har blitt lurt eller ei ..

Skrevet

Får virkelig pappaen virkelig fødselsstipend da? Var han hjemme med barnet eller fikk du foreldrepenger og var hjemme med barnet??? Om du fikk foreldrepenger og var hjemme på fulltid har mannen din IKKE krav på fødselsstipend...

Skrevet

takk for svar dere! Men klarer ikke finne ut hvor mye han burde hatt i lån...

Jeg hadde ikke jobb da vi fikk barna, jeg fikk engangsstønad for begge to. Har han virkelig ikke krav på å få de 40 ukene omgjort fra lån til stipend? Det var vanlig høyskole (evt universitet) han gikk på... Tør heller ikke si hvor lang tid det tok før han begynnte å betale...

Kjenner jeg er veldig redd for at han har lurt meg, evt unnlatt å si hele sannheten :/

Er det noen flere her som vet og kan hjelpe meg??

hi

Skrevet

Jeg hadde fult studielån (ingen skolepenger da) i 6år. Har nedbetalt nå i 4år. Har 220 000kr igjen tror jeg...

Skrevet

hmm.... men hvor mye hadde du da du var ferdig på skolen? Før du begynnte å betale? Jeg tror mannen min har betalt ned i ca to år nå.

hi

Skrevet

Datteren min går på høyskole og tar opp full lån for å spare opp rentene. Hun får 8900 i måneden, og det i 10 måneder i året. Så får hun trukket fra 3560 kroner pr måned når eksamenene er bestått.

I løpet av tre år har hun da ved helt ordinær utdannelse, uten noen ekstrastipend, 160000 tusen i lån.

Så når mannen din da har hatt to omganger med fødselstipend, vil han ikke ha et lån på over 200000 tusen.

Husk også på at selv om han har betalt i to år, er det meste renter og lite avdrag i starten av nedbetalingstiden.

Skrevet

Hvis du ikke jobbet eller var under utdanning, så tror jeg ikke far får fødselstipend.. Mulig jeg tar feil?

Skrevet

Hvorfor i alle dager spør du oss i stedet for mannen din?

Er det ikke noe som heter kommunikasjon lenger?

Og er du sikker på at han ikke hadde noe studielån fra før?

Skrevet

Har han søkt om fødselsstipend de gangene da?

Skrevet

Far må jo hatt rett til støtte fra lånekassen minst 6 måneder før fødselen/adopsjonen.

I tillegg kan ikke Ektefellen/samboeren din kan ikke motta foreldrepenger fra Nav samtidig med at du får foreldrestipend. Vi kan gjøre unntak hvis han/hun kombinerer arbeid med gradert uttak av foreldrepenger.

Ergo du har ikke kombinert arbeid eller tatt gradert uttak med foreldrepenger. I så fall har da ikke far krav på fødselstipend fra lånekassen slik jeg ser det.

Anbefaler deg heller og klage til lånekassen fremfor og spørre her om han har lurt deg!

Skrevet

Har han studert i 3 år har han fått 155000 kr i lån (ca) 104000 kr i stipend (ca) og .. med 2 år forsinkelse pga 2 barn har han fått i tillegg til det 174000 kr i stipend for de to årene han var hjemme med barna.

Skrevet

Du bør vel heller kontakte lånekassen fremfor og sitte her og synse, vi kan jo ikke vite hva slags stønader han har fått fra lånekassen!!

Skrevet

Hun var hjemme i ulønnet permisjon og han var i studier. Så da kunne han søkt om fødselsstipend.

Skrevet

heisann! Takk for at så mange har svart! Vi har begynt å nøste opp i dette nå. Det ser ut som om han har fått de 40x2 ukene omgjort fra lån til stipend. Men det ser ut som om de ikke har "godkjent" alle eksamenene, eller dvs. skolen har ikke gitt beskjed til lånekassa om at eksamen er bestått. I tillegg har ikke lånekasse fått oppgitt riktig antall timer han tok. At han liksom ikke hadde studiepoeng nok eller et eller anna. Det stemmer jo ikke da han studerte fullt og har en bachelor utdannelse nå... Veldig merkelig. Håper dette ordner seg!

hi

Skrevet

Jeg hadde lån og stipend i maaange år (måtte bo hjemmefra deler vg skole, og studerte deretter i 7-8 år). Hadde på det meste i underkant av 300 000 kr i lån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...